Vi så den allerede under Oslo Runway – som også var Tom Woods debut på catwalken. Med høstens kolleksjon har det norske merket, under kreativ ledelse av grunnlegger Mona Jensen, funnet sitt DNA for Ready-to-Wear. Kolleksjonen, som er designet i samarbeid med Sam Frenzel som tidligere har jobbet med Giambattista Valli, Alexander Wang og nå nylig Valentino Haute Couture, får dessuten selskap av det som er merkets første denimprosjekt.

– Morten (Jensens ektemann og den andre halvparten bak Tom Wood red.anm.), som har over sju års erfaring som markedssjef for Levi Strauss, har tatt tak i sitt nettverk for å få denne kolleksjonen opp og stå. Hans erfaring og klokketro på dette prosjektet har gjort at vi nå lanserer ikke bare én kolleksjon, men to – for både dame og herre. Dette er en helt ny kategori for oss, og begge kolleksjonene består av nøkkelplagg vi mener Tom Wood skal stå for i en slik introduksjonsfase. Vi har hatt fokus på kvalitet, og ikke minst at vi skal kunne presentere noe som kan oppleves som troverdig innen nettopp denimkategorien, sier Jensen til VIXEN.

Hun kan fortelle følgende om de to kolleksjonene som utgjør denimprosjektet:

– Den ene kolleksjonen er vårt svar på basedenim. Den har vi kalt Core denim by Tom Wood. Her finner du utrolig fine jeans med super passform og kommersielle vasker til gode priser. Vi benytter italiensk denimstoff, knapper og rivets, og buksene er også både sydd og vasket i Italia. Dette er volumprodukter som vi har stor tro på. Her skal man kunne finne sine favorittjeans som man kjøper igjen og igien. Den andre kolleksjonen har vi valgt å kalle BLUE by Tom Wood. Plaggene her er mer unike, og både jakker og bukser henter inspirasjon fra vintage denim og work wear med en aldri så liten asiatisk touch. Her bruker vi naturlig innfarger indigo denim fra Cone Mills i USA – en av de eldste produsentene av denim som blant annet jobbet med Levi Strauss og deres mest eksklusive produkter. Innfarging på denne måten har ikke vært gjort på 100 år fordi det er ekstremt kostbart. Men det gir den nydeligste denim, og alle plagg får en helt unike farge og look over tid fordi de slites annerledes enn ved kjemisk innfarging. Det er dessuten en mer skånsom måte å produsere denim på. For å gi kolleksjonen en touch av Tom Wood, har vi utviklet en unik rivet forgylt i 24 karat gull som er på hvert plagg.

De splitter nye denimkolleksjonene er rett rundt hjørnet – ikke bare her hjemme, men også internasjonalt.

– Det var en milepæl å få lansert denimkolleksjonen vår i Paris i januar. Flere internasjonale high end-butikker er med allerede fra første runde, blant annet en stod kjede i Japan, flere forhandlere i Hong Kong og Excelsior i Milano – for å nevne noen, Vi har også fått kjempegod mottakelse i Norge, og samtlige butikker som fører Tom Wood her hjemme kommer også til å ha denimen vår fra første uken i august.

– Og uten å røpe for mye kan jeg si at denim blir en viktig kategori for oss fremover. Da vi fikk inn de første prøvene for godt over ett år siden, følte jeg endelige at vi traff spikeren på hodet. Det føltes bare helt riktig. Vår tolkning av denim henger sammen med måten vi uttrykker oss på i smykke- og solbrilleuniverset.

Alle foto: Olav Stubberud.