Oslo mangler en butikk som virkelig tør å satse på edgy streetwear, tenkte kjæresteparet Eleonora Si-Lang og Thomas Angell, og åpnet klesbutikken de selv alltid hadde drømt om å handle i. Et halvt år senere har Futur Store opp til seks grillz-bestillinger i uka og planleggingen av en utvidelse av konseptet er i full gang. VIXEN tok en prat med folka bak butikken om veien videre og hva slags folk det er som kjøper grillz.

Det har gått et halvt år siden åpningen av Futur. Hvordan har mottakelsen vært?

Thomas: – Veldig, veldig bra. Vi hadde jo forventet at butikken skulle bli godt mottatt, men det har nok gått enda fortere enn forventet. Ting har spredd seg til utenfor Oslo og vi har fått kunder i land som Ungarn og Australia. Så ting begynner å skje! Dessuten tror jeg ikke det er mange som klarer å få like god fitting på grillz som oss. Vi har tannteknikere som står for selve produksjonen.

Eleonora: – Ja, og for en stund siden hadde vi en fyr fra New York innom som sa at han ikke hadde funnet like fine grillz der, som han syntes våre var. Det er jo veldig gøy.

Hvordan kom idéen til å lage grillz?

Thomas: – Vi var i Paris for noen år siden og bestemte meg for å skaffe meg noen grillz, som jeg hadde hatt lyst på en stund. Etter det tenkte vi, la oss lage en klesbutikk som også har en seksjon for grillz. Vi brukte mye tid på å lære oss det, men tanten til Eleonora er tannlege, så hun hjalp oss litt på vei. Det er gøy å se at det har tatt så mye av, vi har jo gjort minimalt med markedsføring. Det er dødskult å se at folk begynner å gå med det. Bare denne uken er det seks bestillinger.

Eleonora: – Vi tenkte at vi umulig kunne være de eneste i Norge som var keene på det.

Eleonora har en bachelor i PR- og markedskommunikasjon fra BI, mens Thomas har jobbet i ulike agenturer og distribusjonsfirmaer.

I løpet av de siste årene har flere tydelige konseptbutikker, som for eksempel Hevn og F5, åpnet i Oslo. Hva tilfører Futur Store og hva er butikkens DNA – og hvordan kommer det til uttrykk i butikken?

Thomas: – Futur er streetwear, men også pluss pluss. Man kan si at merkene er en blanding av street og high-end, med merker som bryr seg mer og mer om kvaliteten på klærne. Hovedtanken da vi åpnet, og som vi hadde i bakhodet da vi var på innkjøp, var å introdusere nye streetwear-merker til Norge. Vi ser stadig flere som mikser high-end med street, så det er litt den stilen vi ønsker å satse på.

Dere ligger jo midt på Grünerløkka. Hva tenker dere om plasseringen, er det midt i smørøyet? 

Eleonora: – Det var egentlig lokalene som avgjorde at vi ville åpne butikken – da vi fant ut av at vi kunne ha butikken her, booket vi flybilletter rett til en av de største streetwear-messene i Las Vegas. Det var sånn, ok, nå må vi bare satse alt. Så ja, det var veldig bevisst! Det er her vi føler nisjebutikkene er.

Hvilke planer har dere for veien videre? Har dere noen prosjekter på gang?

Eleonora: – Mange! Vi vil gjøre alt! Etterhvert ønsker vi å gjøre Futur til mer enn bare en butikk, begynne med eventer, lage egne klær og generelt gjøre mer ut av konseptet vårt.

Videre forteller Thomas at de er omringet av dyktige folk som driver med blant annet design og magasin. Han og Eleonora vil ikke låse seg til kun å drive butikk, men sier at de har mange gode idéer som de vil prøve ut.

Dere er, såvidt vi vet, fortsatt de eneste i Oslo som tilbyr kundene deres customised grillz. Har det endt opp med å fungere som lokkemat eller kommer folk faktisk inn for å få en avstøpning av tennene sine? Det er jo veldig dyrt?

Thomas: – Ja, i Norge også! Det er jo sikkert noen privatpersoner som gjør det litt her og der, men kommersielt så er vi de eneste. Tanken var jo at det skulle være en sånn greie folk kunne se i vinduet, og at det begynner å spre seg at det er noen som mekker grillz.

Kan dere fortelle litt om merkene deres i butikken? Kan dere fortelle om de nye merkene dere får inn?

Eleonora: – Det er jo for det meste store internasjonale merker vi har fulgt lenge, som vi har kjøpt på nettet og vært glad i en stund, og takket være sosiale medier har det vært lett å komme i kontakt med brands og sånt. Før vi åpnet Futur, så vi at de store butikkene tok inn flere av merkene vi selv kunne tenkt oss å føre, for eksempel Stampd som Thomas hadde veldig lyst på, men fortsatt ble ikke de kule piecesene tatt inn, men heller konservative, mer stilrene plagg.

Thomas: – Etter å ha vært i Las Vegas og fått sett og kjent på klærne, satte vi oss ned og bestemte oss for hvilke merker vi ville ha med fra starten, og hvilke vi ville bygge på med etterhvert.

Foreløpig kan butikken skilte med en rekke amerikanske og britiske merker, i tillegg til det danske trendmerket Han Kjøbenhavn, polske MISBHV som blant annet Rihanna har omfavnet og det norske streetwear-merket Mayow – til sammen merker fra hele ni land.

Hvem er Oslos grillz-kunder?

Eleonora: – Det er alle mulige slags folk! Vi har en mor som klarte å slå tannen sin en gang da hun var ung og full, som vil pynte tannen sin med en gullstjerne. Hun er en god grillz-kunde, kommer ofte! Eller så er det små gutter som kommer med konfirmasjonspengene sine. Alt mulig rart! Det er veldig gøy.

Og prisen er ikke så verst: 1500 kr for den første tannen, og deretter 500 per tann.

Hvorfor trenger Oslo en butikk som Futur?

Thomas: – Oslo trenger flere ting som skiller seg ut fra det normale. Jeg syns at mye i Oslo er veldig monotont og nedtonet, det er de store samme butikkjedene over alt, jeg føler det er veldig sunt med små selvstendige nisjebutikker, bare med litt variasjon. Ellers blir alt så likt!

Er det liv laga for en såpass relativt smal butikk som Futur? Hadde det gått an å åpne for fem år siden?

Eleonora: – Nei, vi tror ikke Oslo og Norge hadde vært klare da. Sosiale medier hjelper jo også veldig, med å få folk til å forstå hvordan klærne kan brukes og hente inspirasjon.

Thomas: – Uten hjelp fra sosiale medier hadde vi heller aldri klart å få ting til å spre seg så kjapt. Spesielt Instagram, det er der vi har fokusert fra starten av. Vi har ikke 100.000 ekstra på markedsføring, så vi er nødt til å bruke de ressursene vi selv er flinke til for alt det er verdt.