Det svenske hårpleiemerket Sachajuan har tidligere blitt omtalt i både Vogue, Harper´s Bazaar og Marie Claire, før det i fjor også ble lansert på det norske markedet. VIXEN fikk eksklusiv Q&A med Sacha Mitic, den ene halvparten bak kultmerket alle snakker om. 

LES OGSÅ: Dette er årets toppdufter- sålangt

Tidligere har vi skrevet om Sachajuan, som startet som en frisørsalong i Stockholm på 90-tallet. Bak salongen står de anerkjente frisørene Sacha Mitic og Juan Rosenlind. De har lang erfaring innen hårstyling, og har stylet fotoshoots for internasjonale magasiner som Vogue, Elle, Glamour, Allure, Amica og GQ. I 2004 lanserte de sine første hårprodukter, og i dag består merket av både hårpleie- hårstyling- og kroppsprodukter, som alle er produsert i Sverige.

Hva drømte dere om da dere først åpnet Salon Sachajuan?

«Vårt mål var å skape en salong som kjentes klassisk, men alltid i tiden.»

Hvorfor bestemte dere dere for å lage nettopp hårpleie- og stylingprodukter?

«Vi har jobbet som frisører og med hår på mange ulike måter. Det har hele tiden vært viktig for oss å lære av alle de situasjonene som oppstår når man arbeider med nettopp profesjonelle hårpleieprodukter, men også de erfaringene vi har gjort oss ved å jobbe nær kunden. Det er først da vi ser hvordan produktene oppfattes. Vi ville lage noe som forenklet hvordan man ser på produkter og hvordan man bruker dem. Vi ville ha avanserte hårpleieprodukter, men med enkel kommunikasjon. Det skal være enkelt både for frisøren og for forbrukerne å forså hva produktet skal brukes til.»

Hva med kroppsproduktene?

«De kom faktisk til som et resultat av at mange av kundene i salongen fortalte at de brukte sjampoen vår til hele kroppen, fordi den luktet så godt! Det gav oss idéen om å lage Body Wash og Body Lotion.»

Fortell litt om ingrediensene i produktene – hva har vært viktig for dere og hvorfor?

«Vi liker hår som rører på seg! Det var viktig for oss både når det gjaldt pleie- og stylingprodukter. Det at man kan få bra bounce i håret. Ellers er vi generelt sett opptatt av at produktene skal gi et godt resultat, såklart. Det inkluderer å gjøre håret både blankt og glansfylt, men uten å gjøre det tungt og uten at det kjennes ut som om man har for mye produkt i håret. Uansett om man bruker en sjampo, balsam eller stylingprodukter så handler til syvende og sist om å få frem en struktur som har mye bevegelse i seg uten at den er for vanskelig å arbeide med. Det var da vi kom frem til en ingrediens som vi har valgt å kalle Ocean Silk Technology. Det er egentlig en rekke ulike alger som vi bruker på forskjellige måter. Det gir næring til håret, helt uten å tynge.»

Hvorfor er det viktig for dere at produktene er produsert i Sverige?

«Nærhet til utvikling- og produksjonsteamet, samt at vi har en mulighet til å kjapt og effektivt påvirke og kvalitetssikre alle ledd fra idé til ferdig produkt.»

Hvilke tips vil dere gi norske kvinner med typisk skandinavisk hår? 

«Aller først; start med å finne ut om du har hodebunnsproblemer. Det påvirker både håret og hårveksten. Ønsker du volum kan du bruke vår Thickening Shampoo og Thickening Conditioner som gir håret næring før styling. For volum med struktur er Ocean Mist Shampoo og Conditioner perfekt. For saltvannsfølelsen avslutt med Ocean Mist. Trenger du å freshe opp håret mellom vask kan du bruke vårt Voume Powder som skaper volum og gir struktur.