Vi blir stadig mer opptatt av både hva vi putter i oss og ikke minst hva vi smører på oss. Det har ført til en ny generasjon hudpleie som setter nettopp ferskhet og renhet i fokus. Her er noen av merkene vi synes du bør kjenne til. 

NUORI

Tidligere skrev vi om NUORI – det danske nisjemerket utviklet av Jasmi Bonnen som en reaksjon på den lange levetiden hudpleieprodukter vanligvis har på butikkhyllene.

NUORI setter nettopp ferskhet i fokus, og det har i følge Bonnen to klare fordeler, nemlig at de aktive ingrediensene ikke brytes ned over og tid og at produktene kan inneholde hundre prosent naturlige ingredienser helt uten parabener og syntetiske tilsetningsstoffer.

Våre favoritter er fuktighetsmasken Supreme Moisture Mask som kan brukes over natten eller bare som en fuktighetsboost, leppepomaden Lip Treat med mandel- og aprikosolje, shea, avokada og kokosnøttsmør og Supreme-C Serum Treatment som du selv blander fersk hjemme.

Grown Alchemist

Enda en snakkis fra Australia.

Grown Alchemist omtales som en ny generasjon økologisk hudpleie som har revolusjonert den tradisjonelle tilnærmingen til anti-age når det kommer til både hudpleie, kropp og hår.

Det er botaniske ingredienser og planteekstrakter som avanserte peptider, hyaluronsyre, sterke antioksidanter og andre aktive virkestoffer som skal virke både kollagen- og elastinboostende og cellekommuniserende som står i fokus – fri for spor av kunstgjødsel, sprøytemidler og animalske ingredienser og uten syntetiske tilsetningsstoffer.

I serien finnes blant annet balms, serumer, eliksirer og kremer til både ansikt, kropp og hår. Blant våre favoritter er den dyptrensende leirmasken Deep Cleansing Masque formulert for å avgifte huden og håndkremen Age-Repair Hand Cream med phyto-peptider, søt mandel og salvie.

Julisis

Hundre prosent biodynamisk hudpleie som støtter hudens naturlige biorytme. Det er utgangspunktet for det amerikanske hudpleiemerket Julisus, med energiske Julius Eulberg – derav navnet – ved roret.

Julisis er energetisk ladet, og skal være i stand til å omstrukturere og helbrede huden på molekylært nivå gjennom blant annet vibrasjoner og energetiske prinsipper – som omfatter meditasjon i behandling.

I tillegg til å bruke sine egne biodynamisk dyrkede planter, bruker de blant annet flytende gull (!), sølv og havedelstener i produktene. Og nettopp patenterte Liquid Gold er en nøkkelingrediens i flere av produktene. Det samme er Liquid Silver. De brukes henholdsvis dag og natt.

Alle produktene i serien er dessuten fri for skadelige konserveringsmidler, fyllstoffer, dufter og farger.

Blant annet Madonna sverger til hudpleien, som i følge superstjernen skal være den beste anti ageing hun har prøvd – noensinne.

Aesop

Ingen over og ingen ved siden.

Australske Aesop har fått kultstatus internasjonalt, og det er ikke uten grunn!

Hudpleiemerket er kjent for sine produkter til både ansikt, kropp og hår fremstilt av plantebaserte og laboratoriefremstilte ingredienser med særlig vekt på antioksidanter. Selv anbefaler Aesop at deres produkter brukes som en del av en balansert livsstil, som omfatter et sunt kosthold, fornuftig trening, moderat inntak av rødvin og en jevnlig dose inspirerende litteratur.

I 2014 åpnet Aesop sin signaturbutikk nummer 100 i Prinsens gate i Oslo – en gate som senere skulle vise seg å bli hovedstadens nye shopping-destinasjon. Den andre butikken i Norge ble åpnet i Homansbyen ved Majorstuen for et knapt år siden.

Caudalie

I likhet med Aesop har også Caudalie blitt en kjendisfavoritt med kultprodukter som Divine Oil og Beauty Elixir.

Det franske hudpleiemerket ble startet av Mathilde og Bertrand Thomas i 1995 med fokus på druer som ingrediens i hudpleie. Slik er det fortsatt den dag i dag.

Produktene fra Caudalie er skapt for å virke både pleiende, nærende og fornyende med ingredienser som er både miljø- og dyrevennlige som for eksempel økologisk druekjerneolje, planteoljer, fair trade sheasmør, salvie, avokado, aprikos, ginseng, ingefær, appelsin- og sitronvann og ekstrakter fra blant annet rosmarin og peppermynte. Produktene er ikke testet på dyr, og inneholder verken parabener eller mineraloljer.

«Jeg tror på en grønnere planet og kosmetikk som tar ansvar. Alle mine produkter er formulert for kvinner som, slik som meg, ikke vil velge mellom effektivitet og det naturlige, mellom glamour og økologi», er mantraet til Mathilde Thomas.