«Periods are cool. Period.» Slik hyller kleskjeden Monki mensen med lanseringen av eksklusiv menstruasjonskopp og statement-undertøy.

LES OGSÅ: Fortsetter sin Monkifesto-kampanje

Koppen, som lanseres i samarbeid med finske Lunette, skal være både brukervennlig, trygg og gjenbrukbar – et miljøvennlig alternativ til bind og tamponger, og kommer i en limited edition rosafarge. I tillegg doneres 5000 menstruasjonskopper til The Cup Foundation som skal gjøre det lettere for jenter og kvinner i nød å håndtere sin månedlige periode på en trygg og hygienisk måte.

«Det er en kvinnes rett å skulle kunne håndtere sin menstruasjonsperiode på en trygg og hygienisk måte. Sammen med Monki og Lunette vil The Cup Foundation kunne gjøre en forskjell og hjelpe enda flere jenter og kvinner som lever i fattigdom til å bli på skolen», sier Camilla Wirseen, CEO og grunnlegger av The Cup Foundation i en pressemelding.

Kampanjen skal være en del av kleskjedens pågående arbeid for å styrke kvinner – og å fjerne tabuet rundt mensen, til tross for at det er noe som berører mer enn halvparten av verdens befolkning…

«Å styrke kvinner og deres rettigheter ligger til grunn for alt vi gjør i Monki. Jeg er så stolt over å lansere vårt samarbeid med Lunette og The Cup Foundation, ogå gi unge kvinner i Kenya mulighet til å håndtere sin menstruasjonsperiode på en trygg og hygiensk måte», sier Lea Rytz Goldman, Managing Director i Monki i en pressemelding.

HYLLER MENSEN: Monki og Lunette lanserer en eksklusiv menstruasjonskopp – og statement-undertøy og pins. Foto: Monki.