Tidligere var Bread & Butter kjent som handelsmessen under Berlin Fashion Week forbeholdt innkjøpere, redaktører, stylister og motebloggere. I fjor overtok den digitale moteplattformen Zalando styringen med mål om å demokratisere mote. Nå inviterer de for andre gang alle moteinteresserte til mote- og kulturfestivalen i den tyske hovedstaden. 

LES OGSÅ: Oslo Runway slipper de ti første visningene

Konseptet har fått navnet Bread & Butter by Zalando, og skal være et publikumsrettet show for både mote- og musikkinteresserte basert på ulike konsepter.

Mens det i fjor var Now som gjaldt – med stjerner som blant annet A$AP Rocky og Gigi Hadid, noe som tiltrakk seg mer enn 20 000 gjester, er det i år Bold som er tema. Det skal prege alt av både mote, musikk og mat under det tre dager lange arrangementet i høst, som i følge Zalando skal være et steg videre fra et trendshow til en “festival of style and culture”. Temaet skal dessuten representere den globale zeitgeist med stikkord som autentisk, selvstendig, nyskapende, mangfoldig, dristig, utfordrende, fryktløs og uventet.

– Da Bread & Butter by Zalando ble lansert i 2016 var målet å demokratisere mote ved å gi alle muligheten til å delta på moteshow. Med inspirasjon fra dagens zeitgest og årets festivalmotto Bold vil årets arrangement gi rom for uventede ideer, fryktløse meninger og dristige looks som skiller seg ut og inspirere andre til å gå samme vei. På ‘the festival of style and culture’ kan publikum få et innblikk i det siste innen musikk og mote. Det blir konserter med artister som er like kjent for sin stil og musikk som sine holdninger. Vi gir deg nye, spennende smaksopplevelser fra flere av våre kulinariske samarbeidspartnere. La deg imponere av moteshow, møt ikoniske foredragsholdere og ta del i våre innovative, teknologiske løsninger, sier Carsten Hendrich, VP Brand Marketing ved Zalando i en pressemelding. 

I år som i fjor er altså utgangspunktet at alle moteinteresserte skal få ta del i eksklusive moteshow, merkevarepresentasjoner og andre aktiviteter. Årets festivalområde er delt inn i tre ulike områder; Fashion, Urban og Active der publikum skal kunne få et innblikk i både eksklusiv design, limited editions, motesamarbeid, fashion labs, workshops, moteshows, See Now, Buy Now og talks. Blant annet inviterer Nike til en opplevelse rundt merkets mest ikoniske produkter fra trening til mote, Wrangler viser frem sin samarbeidskolleksjon Wrangler by Peter Max og B&B arrangerer utstilling med plagg fra Vivienne Westwoods arkiv. I tillegg vil merker som adidas, Hugo, G-Star, Jil Sander Navy, The Kooples, Selected Femme/Homme, Topshop, Topman og Zalando selv holde interaktive moteshow som streames live.

Bread & Butter by Zalando arrangeres i Berlin 1.-3.september 2017.