Denne uken startet Oslo Pride, og oppvarmingen til festivalen har vært større enn noen gang. Mye på grunn av kampanjen som oppfordrer folk til å gå for noen som ikke tørr, der alt fra statsministeren til SKAM-skuespillere stilte opp. Nå henger også motebransjen seg på og støtter opp under Pride-festivalen. 

LES OGSÅ: Monki med uretusjert sommerkampanje

Regnbuekolleksjon

Denne uken lanserte Weekday kolleksjonen Love with Pride i sammenheng med Pride-måneden. Den svenske kleskjeden har hentet inspirasjon fra den amerikanske kunstneren Gilbert Baker, som både var forkjemper for homofiles rettigheter og designeren bak regnbueflagget. Flagget, som kom til i 1978, er idag et symbol på Pride og assosiert med rettighetsforkjempelsen til LHBT-personer (lesbiske, homofile, bifile og transpersoner). Kolleksjonen består av alle åtte farger fra flagget, med åtte symbol-ord som sex, life, healing og sunlight. Også Carlings støtter opp under Pride med egen t shirt-kolleksjon.

Weekday og Carlings er heller ikke de eneste som støtter opp under Pride-måneden. Tidligere i år ble det kjent at Wella blir offisiell sponsor for Nordens største Pridefestival – Stockholm Pride. Og før det tok skjønnhetsgiganten Maybelline et nytt steg da de introduserte sin første mannlige make-up-ambassadør, Manny Gutierrez. Han er forøvrig stor i sosiale medier med over tre millioner følgere på Instagram, og omtaler seg selv som en “boy beauty vlogger” med sin YouTube-kanal, MannyMua.

Gisle Agledahl: – Å kle på seg et budskap er et aktivt valg

Men hvor viktig er det egentlig at kjeder og merkevarer stiller seg bak Pride? Gisle A Gjevestad Agledahl har den siste tiden jobbet med NRK-prosjektet Jævla Homo, en serie med mål om å fjerne stigmaet rundt homofili og idéen om hva som er normalt og ikke. Spesielt college-genserne med påskriften Jævla homo, som er et av de mest brukte skjellsordene i skolegården, har fått oppmerksomhet av både kjendiser, presse og mannen i gata.

Pride

STERKT BUDSKAP: Gisle Agledahl har startet dokumentarprosjektet Jævla homo for å imøtegå og skape oppmerksomhet rundt den hatefulle ytringen. Foto: Kim Erlandsen/NRK P3

– Å kle på seg et budskap er et aktivt valg som betyr mye mer enn å for eksempel trykke like på den Facebook-post, som det pleier å bli med for de fleste av oss når man er engasjert i noe. En genser er jo veldig synlig – ikke bare for vennene dine, men for alle du støter på i løpet av dagen, sier Gisle til VIXEN. 

Alt fra SKAM-skuespiller Ulrikke Falch, politiker Fabian Stang og Sophie Elise har vist seg frem i genseren.

– Nå er det snaut tusen innlegg på Instagram med folk som har på seg Jævla homo-genserne. I tillegg til hundrevis av engasjerte unge er også opinionsledere som SKAM-skuespillere og statsråder med. Det betyr SÅ mye! Det har rent inn med meldinger fra folk som nå tør å stå frem som skeive, som sier det er blitt lettere å være seg selv på skolen de går på, eller som selv finner styrke i å se andre heie på skeive. Kan kjenne på det siste sjæl, jeg. 

Gisle sier det uansett er viktig å fremme homosaken, selv om det også kan handle om profitt for de store kjedene.

– Det er jo (heldigvis) i vinden å være homovennlige, så bedrifter kan få mye goodwill av å vise støtte til skeive. I tillegg har homofile visstnok stor kjøpekraft og er dermed en attraktiv gruppe å nå for markedsførere – det er ikke bare en fordom at skeive bruker mer penger på forbruksvarer. Jeg tror det må finnes et ekte engasjement i bunn for å lykkes med slike kolleksjoner, men det er nok ikke alltid like lett å gjennomskue at en bedrift ikke bryr seg om saken og bare vil profittere på den. Men det er kanskje ikke det verste som kan skje? Signalene selskapet sender vil ha like stor effekt. Med mindre man bevisst vil dekke over kritikkverdig virksomhet, såkalt “pinkwashing”, ser jeg lite problem i at noen fremmer homosaken for å tjene en ekstra slant. Heier gjerne på det, jeg. Det viktigste er at vi kommer enda et lite skritt nærmere en bedre verden å leve i. 

Jævla Homo blir sendt på NRK høsten 2017, les Gisle Agledahls kronikk på NRK om hvorfor han startet dokumentarprosjektet.