Holzweiler er i vinden om dagen. Med selveste Net-a-Porter på forhandlerlisten og Gigi Hadid på kundelisten kan man trygt si Holzweiler markerer seg som et av de fremste norske motemerkene. Ikke minst skal de vise for første gang under Copenhagen Fashion WeekVi tok en prat med Maria Skappel om den nye kolleksjonen, Munch-samarbeidet og at Gigi Hadid digger designet hennes.

LES OGSÅ: Holzweiler teamer opp med norsk skomerke

Det var i forbindelse med Holzweilers SS17-visning i Edvard Munchs atelier på Ekely at Holzweiler-familien kom i kontakt med Munch-museet. De ga Maria, Susanne og Andreas Holzweiler fri tilgang til arkivene og forholdsvis frie tøyler til å utvikle en kolleksjon der Holzweiler møter en av Norges fremste kunstnere. Resultatet var å se på vinterens runde Oslo Runway, og nå nærmer det seg tid for at kolleksjonen endelig er i butikk.

– Denne kolleksjonen er veldig personlig og bygger på våre egne følelser og følelsene til Edvard Munch, sier Maria Skappel til VIXEN.

Selv om Holzweiler fikk tilgang til Norges største kunstner, er det andre grunner til at Holzweiler kanskje er et av Norges heteste merke akkurat nå. Supermodell og it-girl Gigi Hadid har nemlig blitt sett i tre hettegensere fra merket på kort tid, alle med Holzweilers nye kjennetegn: kleshengeren.

– Når en av verdens mest kjente motepersonligheter selv velger å gå i Holzweiler, blir man utrolig stolt og glad. Samtidig er det utrolig å oppleve at én person kan ha så enorm stor påvirkning.

Også utenlandsk motebransje generelt har fått øynene opp for nordmennene, som Net-A-Porter som nylig tok merket inn i varmen.

– Fordelen med å få det utenlandske markedet som kunde er at utlandet ofte forstår de mer spesielle produktene bedre enn vårt hjemmemarked, hvilket kan gi oss muligheten til å utfolde oss selv mer kreativt.

I den nye kolleksjonen henger Holzweiler seg på trenden med streetstyle-elementer som quotes på jakker og collegegensere

– Vi har alle opplevd å føle oss små, sårbare og fulle av følelser. På det tidspunktet da vi startet å jobbe med denne kolleksjonen, skjedde det spesielt mye skremmende i verdenspolitikken, utviklingen av teknologien føltes som en fiende som kom veltende over oss, og fremtiden føltes usikker og skremmende. Vi følte oss som skrik i Munchs kjente maleri… I slike situasjoner velger mange å knytte med neven, vise fingeren eller uttrykke seg med voldsomme ord og uttrykk. I Holzweiler tenker vi at ingenting blir bedre av at man har en fiendtlig innstilling, og velger å fokusere på at endring også kan være positivt. Vi mener at så lenge man har en positiv innstilling, og omfavner det positive fremfor å fokusere på det negative, og hjelper hverandre å oppmuntre så ser fremtiden veldig lys og fin ut. Derav: It’s going to be amazing!

Men det er altså Munch som i bunn og grunn har vært inspirasjonen bak den nye kolleksjonen, og hatt stor påvirkning på sluttresultatet.

–  Vi fikk tilgang til Munchs arkiv og forholdsvis frie tøyler i utviklingen av kolleksjonen inspirert av kunstneren. Tilpasningen til Holzweiler ble å bruke kunsten indirekte og sette sammen elementer fra malerier og lage print inspirert av kunstneren. Noen kunstverk ble også brukt mer direkte: som et selvportrett av kunstneren og maleriet Skrik, der vi har tatt bort skrik fra bildet. Ellers ble vi veldig inspirert av fargepaletten  til Edvard Munch med de skitne og litt rustne fargetonene.

Om du må beskrive kolleksjonen med ett ord?

– AMAZING!

Se bildene fra kolleskjonen de viste under Oslo Runway på Museet for samtidskunst: