Det er ingen tvil om at Oslo sentrum for alvor har blitt en motedestinasjon den siste tiden. Nå lanseres Promenaden Fashion District som skal samle de største luksusmerkene. 

LES OGSÅ: Nå åpner denne kjendisfavoritten pop up-shop i Oslo

Promenaden består allerede av Eger i Karl Johan, Steen & Strøm i Nedre Slottsgate og enkeltstående konseptbutikker som Rag & Bone og Isabel Marant i Prinsens gate, samt Kate Spade og Kygo sin pop up-shop  i Øvre Slottsgate. For ikke å snakke om luksusbutikkene til Gucci, Louis Vuitton, Bottega Veneta og nyåpnede Balenciaga, som om ikke lenge skal få selskap av ytterligere to luksusmerker. Det skal altså satses for fullt på at sentrum skal bli en samlet destinasjon for luksusshopping.

Det er Promenaden Management som står for utleie til flere av luksusmerkene i Oslo sentrum og som nå for alvor satser på Oslo som motedestinasjon. Som den største byen for shopping i Norge, er det spesielt luksussegmentet som har fått en opptur den siste tiden. Med en svekket krone og høy tilbakebetaling av moms, er det de kinesiske turistene som har stått for økning på 29% av salget i Oslo alene, i følge Global Blue.

– Vi har sett en betydelig økning i utleie og interesse fra forhandlere. Promenaden Oslo Fashion District består av førsteklasses eiendommer med ypperlig beliggenhet i Oslo som er en magnet for norske kunder og turister. Det luksuriøse shoppingtilbudet i Oslo er fortsatt ganske begrenset til å være en hovedstad i en så pengesterk og voksende befolkning. Det er et stort salgspotensiale for globale og internasjonale merkevarer, sier CCO hos Promenaden Management, Annette Lund, i en pressemelding.

Eiendomsmeglerselskapet Meyer Bergman har investert betydelig i sentrumsområdet for at shoppingtilbudet skal oppleves så helhetlig som mulig.De står blant annet bak Burlington Arcade i London, og jobber for at Oslo skal få samme suksess og det er Promenaden Management representerer det engelske selskapet for utleie i byen.

– Vi har lansert Oslo Fashion District for å skape en samlet destinasjon som verdens mest luksuriøse butikker kan fokusere på når man tenker på nordisk ekspansjon. Vi har også jobbet for å investere i områdets vakre arkitektur og forbedre utsmykningen der vi kan, for å skape et attraktivt miljø hvor både kunder og forhandlere trives, sier visepresident i Meyer Bergman, Fredrik Kumlin, i en pressemelding.

Det er tydelig at Oslo har blitt en attraktiv destinasjon for mote. Etter en stigende etterspørsel for luksusvarer på Høyer, kunne Ørnulf Høyer avsløre at de har åpnet en helt egen avdeling på hele 600 kvadratmeter for luksusmerkene. I en pressemelding forklarte Ørnulf Høyer satsingen slik;

– Den økte etterspørselen er ikke bare et resultat av en bedre personlig økonomi hos noen, men en generell endring i holdning til kvalitetsklær. Som nasjon har vi fått øynene opp for design. Vi har blitt mer kontinentale og har større fokus på personlig stil. Ikke minst har vi lært å verdsette alt arbeidet og håndverket som ligger bak et designplagg i luksusklassen. Det er en helt annen aksept for å bruke penger på slike varer nå enn det har vært tidligere.

LUKSUSDESTINASJON: Nå skal Oslo sentrum få enda fler luksusbutikker. Illustrasjon: Esra Røise