Det naturlige er heldigvis i vinden om dagen, og flere merker og kleskjeder har valgt bort retusjering av kampanjene sine. Nå henger Dagmar seg på trenden.

LES OGSÅ: Disse merkene stiller seg bak Pride

Det svenske motehuset House of Dagmar er kjent for sine klassiske og tidløse plagg. Den siste tiden har merkets fokus vært på å styrke kvinner og motarbeide et usunt ideal. Nå skal de produsere bilder og innhold som er relaterbare, og derfor helt uretusjert;

– Dagmars mål er å styrke kvinnen. Vi følte at vi gjorde det motsatte av det ved å produsere bilder som ikke er realistiske. Vi ønsker å etablere et annet ideal enn en feilfri hud og en kropp uten den minste skavank. Det er ikke et realistisk bilde. I stedet vil vi vise en variasjon av fantastisk kvinner som er naturlig vakre og som ikke har blitt retusjert, sier kreativ direktør hos Dagmar, Kristina Tjäder, i en pressemelding.

Den svenske kleskjeden Monki lanserte tidligere i år en helt uretusjert badetøykampanje som hyllet naturlige jenter. Dagmar sin høstkampanje, som slippes slutten av juli, vil gjøre det samme.

– Som varemerke kjenner vi et stort ansvar for å vise ulike modeller med ulikt utseende. Jeg mener vi alle har et ansvar mot våre kunder og følgere for å vise at Dagmar-kvinnen er selvsikker og allsidig, sier Tjäder.