Hun er designer i det norske it-merket FWSS, men lot det ikke holde med bare det. Vi tok en prat med Cathrine Børter, som har begitt seg ut på enda en utfordring – nemlig smykkedesign. 

LES OGSÅ: FWSS er motemerket alle snakker om

Med lekne og kitschy perledesigns i neonfarger skiller Pearl Octopussy ganske tydelig fra det mer skandinaviske designet til FWSS. Det gikk heller ikke lang tid før Cathrines øredobber og smykker, som startet som en hobby, var å finne i it-butikken Edition i Oslo.

Pearl Octopussy

FRA HOBBY TIL BUSINESS: Cathrine Børter gikk fra å lage øredobber som hobby til å selge på Edition i Oslo. Foto: Privat

– Pearl Octopussy er for hun som ønsker å skille seg litt ut og skal representere hun som gir litt passe blaffen og går sine egne veier. Derav navnet også. Smykkene er fargerike, store og statement, så det er nok ikke smykker som alle ville gått med, men det var heller ikke meningen. Designet reflekterer vel mye av min personlige stil, som er ganske maksimalistisk, litt eksentrisk og litt jålete. Ellers er denne kolleksjonen inspirert av havet og nettopp blekkspruter, som også ble navnet på prosjektet – eller merket om du vil. Jeg har en style som kommer i fire forskjellige neon-farger, alle disse lyser i mørket, litt som havets alger. De andre er med hvite perler, mikset med store krystaller som glitrer i lyset, akkurat som havet blinker i solen. Jeg hadde en fotoshoot i Stavern, så all har egentlig handlet om sjø og kysten, sier Cathrine til VIXEN.

Merket har altså fått navnet Pearl Octopussy – som åpenbart gjenspeiler inspirasjonen bak merket og rett og slett perler.

– Navnet kom litt av seg selv da jeg så at formen på øredobbene kunne minne litt om en blekksprut. I tillegg var de jo laget med perler. Jeg startet en hashtag med Pearl Octopussy og fant ut at jeg egentlig likte navnet ganske godt. Pearl Octopussy representerer en dame som er litt careless og fri. Hun velger sine egne veier. Også er jeg jo fan av de gamle James Bond-filmene, så da var jo saken gjort.   

Med en fulltidsjobb som designer fra før av høres det kanskje litt absurd ut å starte et merke på siden.

– Det startet egentlig som en hobby etter jobb på kveldstid. Så lenge jeg kan huske har jeg alltid elsket å lage ting, og det går som regel ikke en eneste kveld hjemme uten at jeg sitter og plundrer med noe. Så utviklet deg seg litt mens jeg var noen måneder inn i mammapermisjon. Jeg kjente at skapertrangen begynte å melde seg, og jeg savnet å være kreativ, som jeg pleide å være på jobb. Jeg startet derfor å perle og lagde smykker som jeg selv følte at jeg ikke fikk tak i, men ville å i selv.

Det er ingen tvil om at Instagram er en sentral del av både mote- og kjendisbransjen. Å gå fra hobby til business startet nemlig med at Cathrine la ut et bilde av ett par øredobber på nettopp Instagram.

– Plutselig fikk jeg masse meldinger på innboksen av folk som ville kjøpe og stylister som ville låne. Og da bare begynte ballen å rulle. Så det var en utrolig kul start, og etter det har det bare gått jevnt og trutt og jeg har det kjempegøy med å få lov til å holde på med dette ved siden av jobben hos FWSS.

Pearl Octopussy

MOTEFAVORITT: Modell Helene Hammer i Cathrine Børters Pearl Octopussy-øredobber. Foto: Privat

Cathrines jobb som designer er nemlig ikke hos hvem som helst. Det norske it-merket har raskt blitt en motefavoritt og skal blant annet vise under Oslo Runway i august.

– På jobb må jeg tenke salg, produksjon, priser og tilgjengelighet. Jeg ønsket et prosjekt som bare skulle være mitt, hvor jeg kunne utfolde meg og designe produkter uten å tenke på alt det andre. Kun lage ting som jeg selv liker, og det at noen andre også gjorde det, var kun en kjempebonus. I tillegg synes jeg det er deilig at jeg kan styre det selv med tid og produksjon av produkter. Jeg kan gasse på og roe det ned helt som jeg vil, så det tar jo en del av presset bort med en gang. Det går litt i rykk og napp, og jeg prøver å tilpasse det ved siden av jobb og ikke miste fokus der heller.

Det er heller ikke værst å ha den nye it-butikken Edition som første forhandler av smykkene.

– Jeg var utrolig heldig som ble kontaktet av Edition. De hadde sett smykkene mine rundt omkring, og ønsket å ta inn et lite smykkemerke med freshe farger som var litt annerledes. Å få lov til å bli representert sammen med J.W. Anderson, Marni og andre brands som jeg har sett opp til lenge, er jo en drøm. Så jeg føler meg veldig heldig som får lov til å selge der og håper det gir et litt gøyalt og quirky innslag til butikken. 

FWSS har blitt et prominent merke på det norske motemarkedet – og flere it-girls sverger til både klær og accessories derfra. Kanskje ikke så rart da, at Cathrines smykker allerede har vært å se på it-damer som Marianne Theodorsen, Helene Hammer og Tinashe Williamson.

– Det betyr masse! Vi lever i en digitalisert verden og alt skjer gjennom sosiale medier, så at influencers har brukt det og lagt det ut på sosiale medier, betyr en mulighet for en mye større reach og også en umiddelbar kontakt med kunder, stylister og interessenter. Jeg er veldig takknemlig for den drahjelpen og synes det er kjempegøy å ha fått en sånn mottakelse. 

MOTEFAVORITT: Digital manager hos Høyer, Marianne Theodorsen, i Pearl Octopussy-øredobber. Foto: Privat

MOTEFAVORITT: Moteblogger og tidligere Høyer-innkjøper, Annabelle Rosendahl, i Pearl Octopussy. Foto: Privat

Pearl Octopussy

MAKSIMALISTISK: Cathrine Børter i eget design. Foto: Privat