I september er det klart for en ny runde med Bread & Butter by Zalando. Nå slippes de første høydepunktene på programmet. 

LES OGSÅ: Drar i gang ny runde med Bread & Butter by Zalando

Viktor&Rolf Haute Couture-visning, indie rock-bandet Bilderbuch, Vivienne Westwood-utstilling og street food signert Michelin-kokk Chan Hon Meng er bare noe av det som står på plakaten når Bread & Butter by Zalando går av stabelen i Berlin i september. 

Her er noen av høydepunktene på programmet:

Mote: I tillegg til at designduoen Viktor&Rolf viser sin haute couture-kolleksjon i Berlin for første gang, vil en rekke interaktive visninger finne sted signert blant andre G-Star, RAW, Hugo, Jil Sander Navy, The Kooples, Selected Femme/Homme, Topshop, Topman og Zalando. Det inkluderer også See Now Buy Now-shopping – en trend stadig flere merker, designere og motehus kaster seg på.

En rekke merker vil også arrangere ulike aktiviteter som for eksempel workshops, talks, med blant andre Adwoa Aboah og Vivienne Westwood, og andre opplevelser i såkalte brand labs – inkludert egne treningstimer med en rekke lifestyle-merker som adidas, Reebok, Puma, Asics og Nike. I tillegg vil merker som Topshop, Hilfiger Denim, Eastpak, Levi’s, Vans, Mads Nørgaard, Rains, Fila, Hugo, The Kopples, Love Stories og adidas lage eksklusive designs for B&&B som vil være tilgjengelig online.

Musikk: Fire ulike områder skal mikse musikk fra både internasjonale superstjerner og up an coming-artister; motescenen, strandscenen, hagescenen og Zalando-scenen.

Blant artistene er det østeriske bandet Bilderbuch, Hannah Faith, Yung Hurn og Quay Dash.

Flere artister vil offentliggjøres fortløpende.

Mat: Signaturretter fra singaporske Hawker Chan signert street food Michelin-kokk Chan Hon Meng. Vafler fra Berlin-baserte Feiner Herr, sushi-burritos fra Subu og spanske smaker fra Michelin-kokk Castrillión.

– Uventede ideer, fryktløse meninger og dristige looks

Mens temaet for fjorårets messe var Now, med superstjerner som blant andre A$AP Rocky og Gigi Hadid – noe som tiltrakk seg mer en 20 000 gjester, er det i år d Bold som gjelder – et tema som skal prege både mote, musikk og mat under det tre dager lange arrangementet i høst.

– Da Bread & Butter by Zalando ble lansert i 2016 var målet å demokratisere mote ved å gi alle muligheten til å delta på moteshow. Med inspirasjon fra dagens zeitgest og årets festivalmotto Bold vil årets arrangement gi rom for uventede ideer, fryktløse meninger og dristige looks som skiller seg ut og inspirere andre til å gå samme vei. På ‘the festival of style and culture’ kan publikum få et innblikk i det siste innen musikk og mote. Det blir konserter med artister som er like kjent for sin stil og musikk som sine holdninger. Vi gir deg nye, spennende smaksopplevelser fra flere av våre kulinariske samarbeidspartnere. La deg imponere av moteshow, møt ikoniske foredragsholdere og ta del i våre innovative, teknologiske løsninger, sa Carsten Hendrich, VP Brand Marketing ved Zalando i en pressemelding tidligere i år.

Vil demokratisere mote

Tidligere var Bread & Butter kjent som handelsmessen under Berlin Fashion Week forbeholdt innkjøpere, redaktører, stylister og motebloggere.

I fjor overtok den digitale moteplattformen Zalando styringen med mål om å demokratisere mote. 

Konseptet fikk navnet Bread & Butter by Zalando, og skal være et publikumsrettet show for både mote- og musikkinteresserte basert på ulike konsepter med fokus på mote, musikk og mat.

Foto: Bilderbuch: © Elizaveta Porodina, Viktor&Rolf: by Inez&Vinnodh