Den tidligere norske modellen Monica Hansen gjør det stort som designer i L.A., og hennes badetøymerke MHB har fått massiv omtale i motemagasiner over hele verden i tillegg til å ha blitt sett på en rekke superstjerner, blant dem selveste Beyoncé. VIXEN mailet med Monica i forbindelse med lanseringen av hennes nyeste 2017-kolleksjon. 

LES OGSÅ: Monki med uretusjert sommerkampanje

Hvordan kom du først opp med ideen til MHB?

– Jeg fikk ideen for noen år siden mens jeg var ute og handlet nettopp badetøy. Jeg prøvde på en bikini, men var ikke fornøyd med overdelen. Jeg tenkte at det ville være en god idé å lage et merke som designer badetøy slik at man har mer enn et alternativ når det kommer til å mikse og matche over- og underdel.

Hvordan var overgangen fra modell til designer – og på hvilken måte drar du nå nytte av årene som modell?

– Jeg har alltid vært interessert i design og mote. Det var en naturlig overgang for meg. Å være i modellbransjen har gitt meg mye erfaring med å forstå mote. Det har gir det kreativet sinnet til å forutse hva som vil være trender for kommende sesonger.

Det er litt over et år siden du først lanserte MHB – hvordan har det siste året vært?

– Det siste året har vært et rush! Det har vært veldig lærerikt. Å starte en ny bedrift har både oppturer – og nedturer. Du må jobbe veldig hardt, og gi alt for å klare deg.

Hvor henter du inspirasjon?

– Jeg får inspirasjon fra både reise, kunst og motemagasiner. Mote går i sykluser, og vil derfor alltid gjenta seg. Så det er alltid godt å se på gamle trender og få inspirasjon derfra.

Du har allerede fått mye oppmerksomhet – både i media, men også blant både influencere og superstjerner – hva betyr det for deg, og hvor viktig tror du buzzen på for eksempel sosiale medier er for merket?

– Jeg tror at markedsføring er en veldig viktig del av min business. I dag handler det om innflytelse og sosiale medier. Det er alltid en stor økning i salget når vi får publisitet og presse.

Hvem designer du for – og hvor er det største markedet?

– Mitt hovedmarkedet er kvinner mellom 18-45. Kvinner som er fashionistas og elsker mote, samtidig som de er komfortable i egen kropp. Noen av designene mine viser mer hud enn andre, og noen er kostbare, så du må virkelig elske badetøy og være komfortabel i en bikini for å bruke så mye penger på det.

Hvordan jobber dere med produsjonen rundt kolleksjoner – fra idé til ferdig produkt, og hvor hands on er du selv i prosessen?

– Jeg samlet inntrykk og ideer til den kommende sesongen gjennom hele året. For 2018-kolleksjonen, for eksempel, begynte jeg å samle ideer allerede i 2016. Jeg starter med å skisse ut designet på papir – først illustrasjoner, så tegninger og til slutt papirmønstre som så sendes til fabrikken i Italia. Her lages de første prototypene som vi så sammen evaluerer og eventuelt forandrer til vi får ønsket passform. I løpet av denne tiden sørger jeg for både stoff og trims. Når prototypen er godkjent lages prøvene i rett stoff og trims. Jeg er hand on på alt. Det er denne delen av jobben jeg liker aller best.

90-tallet virker å gå som en rød tråd gjennom merket, hva er så spesielt med nettopp dette tiåret?

– De siste ti årene har både jeans, shorts og bukser hatt lavt kutt, men nå er fokuset igjen på høye kutt. I dag handler mote om å være sunn og fit. Både 80- og 90-tallet hadde fokus på mye av de samme tingene. 90-tallsmoten er veldig sporty, feminin og enkel.

Fortell litt om den nye kolleksjonen – og hva du tror blir de største badetøystrendene denne sommeren?

– Den nye kolleksjonen er veldig sporty og fokuseres på både 80- og 90-tallstrender. Bikiniunderdeler med høyt kutt og sportsbralette. Fargepaletten er i nude, hvitt og sort, men også med myke pastelfarger som babyblå, mint, blekrosa og aprikos. Jeg tror de største trendene for sommeren blir 90-tallet, one piece-badedrakten, sports tops og bikiniunderdeler med høyt kutt. Nudes, sort og hvitt er viktige farger denne sommeren, det samme er gult og rosa.

Hva er planene videre for MHB?

– Mine planer for MHB er å utvide designet mitt. Både sommerklær og cover ups ligger i planene for fremtiden.