De har gjort supersuksess med smykkene sine både her hjemme og internasjonalt. Nå har de også funnet sitt DNA innen klær, og viser for andre gang under Oslo Runway til høsten. Men først er det ferie for kreativ leder Mona Jensen i det norske motemerket Tom Wood – eller?

LES OGSÅ: Sommerpraten: Cathrine Børter: – Så lenge jeg kan huske har jeg alltid elsket å lage ting

Sommer og ferietid – sikkert også for dere, men august er like rundt hjørnet med fashion weeks og visning under Oslo Runway. Hvordan jobber dere opp mot det?

– Jeg jobbet mye med kolleksjonen nå i Paris, like før ferien – med innsalg mot internasjonale kunder. Derfor er det godt å få en liten pause, og se kolleksjonen litt på avstand. Det gir rom til å se plaggene på nye måter – noe jeg tror trengs på en runway, skriver Mona på mail til VIXEN fra ferie på Koh Paghnan i Thailand.

– Jeg jukser så klart litt i ferien, og har begynt å planlegge en del ting femover høsten også. Både Oslo Runway, kommende reiser og noen nye prosjekter, avslører hun.

DNA: Vi har funnet vårt DNA, mener Tom Wood om merkets AW17-kolleksjon.

Dere viste for første gang under Oslo Runway forrige sesong – følte dere at nå var tiden inne, og hvordan var responsen?

– Ja, det er første gang vi har følt oss klare for å vise frem kolleksjonen vår på Oslo Runway. Det var en super opplevelse og responsen var veldig god.

Hva betyr Oslo Runway for Tom Wood – og forsåvidt også øvrige norske designere og norsk mote generelt?

– For oss betyr Oslo Runway mye. Vi får muligheten til å vise frem alt vi har jobbet med over lang tid foran en samlet norsk bransje. I tillegg kommer det stadig mer internasjonale presse på besøk under Oslo Runway. Det å få samlet norsk mote på denne måten har gitt meg en ny tro på at vi kan skape internasjonale merkevarer også fra lille Norge. Det er viktig at vi står samlet. Jeg tror mange av de tilreisende opplever Oslo som arena som eksotisk og interessant. Måten Oslo Runway fasiliterer arrangementet på er imponerende, ikke bare for oss som deltar, men jeg hører stadig lovord fra de som er med på tilsvarende moteuker i utlandet.

Med høstens kolleksjon har Tom Wood endelig funnet ditt DNA, har dere tidligere uttalt – hva mener dere med det?

– Det tok noen år får vi fant frem til det Tom Wood skal representere innen klær. Vi har trådt litt ut av den monokromo sfæren og inn i et univers som tillater oss å leke enda mer, samtidig som denim har blitt en viktig del av oss.

Kolleksjonen er designet i samarbeid med Sam Frenzel – hva betyr dette samarbeidet for dere, og hvordan kom det til?

– Sam Frenzel bidro i et brytningspunkt der vi bestemte oss for å jobbe uten en hoveddesigner. Vi har brutt litt ut av den tradisjonelle arbeidsmetoden, og jobber nå i ulike kreative prosjekter der flere fra teamet i Tom Wood bidrar. For oss er dette en mer effektiv og fruktbar måte å jobbe på. Sam lærte oss nye teknikker å jobbe etter, og bidro inn i deler av kolleksjonen. I tillegg har vår Managing Director, Morten, tatt frem sin kunnskap og erfaring med denim. Han har ledet oss frem til det som nå er to ulike denimkolleksjoner; Core by Tom Wood og Blue by Tom Wood. Fremover kommer han til å lede mye av det vi gjør innen klær, med meg som sental sparringspartner. Jeg er fortsatt kreativ leder i Tom Wood, men har ikke kapasitet til å styre alle kategorier lenger.

Samtidig med AW17 lanserer dere, som du nevner, også deres første denimprosjekt – hvorfor er nettopp denim viktig for Tom Wood?

– Det er rart med det, men når noe stemmer, så stemmer det. Og denim stemmer for Tom Wood. Det føles bare helt riktig.

Nytt showroom har dere også fått! Er det flere spennende planer for 2017?

– Ja, det blir liksom aldri fred og ro. Selv om vi prøver å roe ned tempoet dukker det stadig opp nye muligheter vi ikke klarer å si nei til. Blant annet må jeg kutte sommerens med en uke og dra direkte her fra Thailand til Tokyo der vi har noen viktige møter som plutselig kom på blokka. Så da blir det enda en uke borte fra Oslo, før jeg vender nesen hjemover for å jobbe med Oslo Runway.

DENIM: En ny satsing for Tom Wood er denim – i to kolleksjoner.