Det er ett år siden Vivikes relanserte seg som Days Like This. Vi tok en prat med den nye PR-sjefen om veien videre og hvordan de skal sette Days Like This på kartet. 

LES OGSÅ: Designers Remix kaster seg på mote for fremtiden-bølgen

Etter å ha startet som en merkevare hos Vivikes-butikkene, bestemte Varner-gruppen seg i fjor for å virkelig satse på Days Like This-konseptet. 16 Vivikes-butikker ble relansert som Days Like This, og etter ett års prøvetid skal de øvrige 38 Vivikes-butikkene rebrandes i løpet av høsten. Men selv om de lanserte Days Like This med brask og bram for ett år siden, ble det etterhvert litt stille fra den nye kleskjeden. Det skal det derimot bli slutt på, i følge merkets nye PR-sjef Patricia Nazareno. Hun har erfaring som stylist og prosjektleder, i tillegg til å ha vært designer for blant annet it-merket Tom Wood og Cubus. Elleve år etter at hun startet i et vikariat som designer for Vivikes, er hun nå den som for alvor skal sette Days Like This på kartet.

Days Like This

TAR MERKET VIDERE: Patricia Nazareno skal stå for å sette Days Like This på kartet igjen. Foto: Privat

– Mye var bra med konseptet Days Like This som ble utviklet i fjor. Men vi leverte ikke tilstrekkelig til kundens behov. Kolleksjonen var ikke det kundene hadde ønsket seg, og vi bommet litt på blant annet størrelser og silhuetter. Her har vi nå gjort verdifulle erfaringer som vi har tatt med oss videre, sier Patricia Nazareno til VIXEN.

Da Vivikes ble relansert som Days Like This i april 2016, var målet å gi et enda bedre og freshere tilbud til målgruppen deres – nemlig kvinner i alderen 38 til 58.

– Vi har det siste halvåret gjort grundige analyser av markedet, av oss selv og i tillegg skaffet god innsikt i hva kvinnene mellom 38 og 58 sine behov er. Dette gjorde vi som en del av evalueringen av konseptet – derfor ble det litt stille rundt oss. Funnene har vært veldig spennende og vil være retningsgivende for videreutviklingen av Days Like This sitt rebranding-prosjekt.

Merket retter seg mot en høyere aldersgruppe enn kjeder ellers på markedet gjør, men hovedfokuset ligger ikke kun på kundens alder.

– Kvinner er nøkkelen for oss og er vår store inspirasjonskilde. Hverdagen hennes består av plikter, jobb, sosialisering og hygge. Når hun kler seg må klærne fungere til ulike gjøremål, samtidig som de skal bidra til at hun føler seg vel. Vi er for den voksne kvinnen, men vi tror også at det handler mer om livsstil og type enn om alder.

LES OGSÅ: Grenen er Oslos første rene bærekraftige livsstilskonsept

Det er ingen tvil om at store kjeder og merkevarer allerede tar mye plass på markedet, Nazareno beskriver Days Like This som et merke med fokus på modernitet fremfor å være on trend.

– Kvinnene vi har snakket med, som er mange, etterlyser et konsept som Days Like This. Altså et konsept som har fokus på en stil som er moderne, ikke trendy, og som er relevant og til hverdagen. Days Like This er skapt av kvinner og for kvinner som er glad i mote. Vi tror på bærekraftighet og det tvinger oss til å tenke nytt. Her har vi mange spennende planer fremover.

Hvordan er balansen mellom å følge med på motebildet og å holde seg til sin identitet?

– Begrepet har fått økt popularitet de siste årene som motreaksjon til en industri som i stor grad har oppfordret til overkonsum og bruk og kast-mentalitet. Vi tror mer på å skape klassiske og tidløse kvalitetsplagg som kan brukes sesong etter sesong. Og samtidig være med på trendene med å tilpasse det til våre kunder.

Hva kan vi vente oss av neste kolleksjon? 

– Vår stil vil være skandinavisk, frisk og moderne, klassisk og komfortable snitt og tilpasset en moderne kvinners livsstil. Vi satser også mer på bærekraft og lanserer til høsten Svane-merkede jeans vi er veldig stolte av. Vi lanserer også en linje som heter Soft Like This som vi har stor tro på, der kolleksjonen er inspirert av nordiske tendenser med bærekraftige myke, luftige og behagelige plagg. Det skjer mye spennende fremover med både fantastiske farger og vårt egendesignede print. Print har alltid vært viktig for oss, og vil sammen med friske farger bli et kjennetegn i våre kolleksjoner.

Og hva med veien videre? 

– Det skjer veldig mye i markedet nå, og det tvinger oss til å tenke nytt. Kjeden er opptatt av å bygge kompetanse i hele sin verdikjede, i tillegg til å ha nærhet til kunden. Kjøpemønstrene, digitaliseringen av bransjen, miljø og bærekraftsutfordringer gjør at vi hele tiden må tenke på å utvikle oss selv og gjøre ting annerledes. Det er en stor målgruppe med kvinner som blir eldre som vi har stor respekt for. Kundene og vi tror at det er plass til en kjede som Days Like This, avslutter Patricia. 

LES OGSÅ: House of Dagmar tar avstand fra retusjering

Sterke print står sentralt i alle Days Like This-kolleksjonene. Den nyeste kolleksjonen har fått navnet Soft Winter og er inspirert av Oslos sensommerdager. 

Days like this Days like this Days like this Days like this Days like this Days like this