Du har kanskje ikke hørt om det norske merket HVRMNNSN før? Da er det på tide nå – det norske merket har nemlig blitt en favoritt blant både bloggere og kongelige på kun ett år. 

LES OGSÅ: Sommerpraten: Tom Wood-Mona: – Når noe stemmer, så stemmer det

Mest kjent er kanskje HVRMNNSN for sin tidløse luksus-tote bag, som raskt ble en favoritt blant moteinteresserte. Og etter kun ett år på markedet, relanserer de den klassiske Icon-vesken i tre modeller – alle i økologisk lær. Bak merket står det kreative ekteparet Ole Winther og Linn Onarheim, som begge har lang erfaring innen merkevarebygging. Etter flere år med å jobbe for andre merker, kom et ønske om å skape noe selv. Vi tok en prat med grunnlegger Ole Winther om bærekraft, fast fashion og hvorfor det har gått så bra.

Dere er i mot fast fashion – hvorfor? 

– Vi sier at vi ikke tror på fast fashion, og legger noe litt annet i det enn at vi er «mot» fast fashion. Rask mote har jo mye positivt ved seg, de store motekonsernene har tilgjengeliggjort mote for folk flest (for hvermannsen om du vil), og det skal de ha for. Det gjør det mulig for mange flere å leke seg med stiler og personlige uttrykk. Men, og det er et stort men: Det er en kostnad ved dette som vi tror gjør at regnskapet ikke går opp i lengden. Slik vi ser det er det åpenbart at måten «hurtigmat»-delen av moteindustrien jobber på – den fulle verdikjeden med blant annet råvarer, produksjon og lønnsvilkår – ikke er bærekraftig i lengden. Et eksempel er hvordan produksjonen for kontinuerlig å dytte nye lavpriskolleksjoner og produkter på markedet, ofte vil kreve at det drives rovdrift på underbetalte medarbeidere i ulike land. Kravet om resultater på bunnlinjen gjør at man må ta etiske snarveier. Derfor sier vi at vi ikke «tror på» fast fashion, vi tror ikke den forretningsmodellen er bærekraftig i lengden. Fashion i seg selv blir derimot noe helt annet, det har vi stor tro på, det vil alltid være viktig for mennesker å uttrykke seg gjennom det vi velger å ta på oss, sier Ole Winther til VIXEN.

Bør flere merker ha dette fokuset? 

– Det er ikke vår rolle å si hva andre merker bør gjøre, vi er ydmyke i forhold til at vi er små og nye. Generelt kan vel uansett alle være enige om at det er et pluss hvis troverdig fokus på bærekraft, både for miljø og medarbeidere, blir en grunnleggende del av forretningsmodellen til aktørene i motebransjen. Og da må det være substansielt, ikke bare enkeltstående stunts. Mange større aktører gjennomfører ulike omdømmetiltak, som innsamling av klær, og snakk om lukkede produksjonssirkler, og det er jo bra, men disse må gi en reell effekt, ikke bare være grønnvasking av det man holder på med. Åpenhet er viktig, og blir stadig viktigere.

Dere relanserer nå Icon-vesken – det må jo bety at det går bra? 

– Vi fikk så mye gode tilbakemeldinger mennesker over hele verden da vi lanserte vår første HVRMNNSN-modell – Pure Nude – i fjor, at det ble logisk å følge den opp både med en helsort versjon, samt en nude og en sort versjon med preg.

LES OGSÅ: Sommerpraten: Monica Hansen: – Det var en naturlig overgang for meg

Det litt skrikende, og for noen uforståelige merkenavnet, har opprinnelse fra et norsk ord du kanskje ikke hadde forventet.

– Merkenavnet HVRMNNSN er spesielt, og vi gjør det kanskje ikke så lett for oss selv, ikke minst internasjonalt. Imidlertid har det fulgt oss i flere år, og da vi begynte å skisse veskene, og profilen på brandet, var det ingen tvil om at det var nettopp på dette prosjektet vi skulle ta i bruk navnet. Det er et sympatisk merkenavn, en moderne sammentrekning av «hvermannsen», den jevne mann og kvinne. Vi liker konnotasjonene ved navnet, det er sympatisk, og har samtidig en liten dose humor i seg. Visuelt står også bokstavene godt sammen, med en fin balanse, og det er viktig siden de blir en del av uttrykket på vesken – eller plagget – der de brukes.

Hva er fokuset i designet? 

– HVRMNNSN inspireres av vår skandinaviske designarv, og de spesielle kvalitetene som omgir oss i naturen, ikke minst samspillet mellom lyset og mørket, og overgangen mellom årstider. Vi er glade i rene linjer; linjer du kan se igjen og igjen uten å bli lei, kombinert med en uventet faktor, som for eksempel en oversized størrelse, eller et kontrasterende preg, som bringer edge til det estetiske uttrykket. Det gir en kombinasjon av tidløshet, sammen med en «Wow, hvor har du kjøpt den?»-faktor.

Hva med veien videre? 

– HVRMNNSN er vårt eget «art project», et prosjekt vi har luksusen å kunne bruke år på å bygge og videreutvikle. Vi beregner lang tid til å bygge HVRMNNSN, på sett og vis er merkevaren nettopp lansert, og det tar tid å gjøre den kjent. Samtidig med at vi fortsetter PR-arbeidet internasjonalt, jobber vi også videre med å se på hvilke nye design og produkter som vil passe inn i porteføljen. Det kan både bli flere vesker, eller klesplagg som vil passe inn i kolleksjonen. Felles for alt vi lanserer, er at det er produkter som skal bli på markedet i lang tid, ikke kun én sesong eller ett år. Vi gleder oss til å fortsette arbeidet.

De nye modellene har fått navnene Black Icon, Nude Icon og Pure Black. Et preg av reptil er nyheten i denne kolleksjonen, som skal gi inntrykk av både skandinavisk enkelhet og dekadent luksus.

HVRMNNSN HVRMNNSN

HVRMNNSN Icon