Endelig nærmer Oslo Runway seg, og med det også designprisen Bik Bok Runway Award. Vi tok en eksklusiv prat med stylist Nicole Walker fra vinnerjuryen om den nye, norske moteuken og hva hun ser etter i en vinner. 

LES OGSÅ: Oslo Runway slipper de ti første visningene

For en måned siden ble det kjent hvilke designere som er nominert i Bik Bok Runway Award. BBRA arrangeres for andre gang under Oslo Runway i august. Prisen ble lansert i fjor og er et samarbeid mellom Bik Bok og Oslo Runway med mål om å løfte frem og anerkjenne unge designtalenter og jobben de gjør. Fjorårets vinner ble Anne Karine Thorbjørnsen som fikk æren av å åpne forrige runde Oslo Runway. Hun var med i årets nominasjonsjury som har kommet frem til årets nominerte, sammen med stylist og tidligere moteredaktør for danske Costume Maiken Winther, designer Siv Støldal, Recens- og Wallet-redaktør Elise By Olsen, fotograf Trine Hisdal og eier og innkjøper i Svean, Jan Svean.

Idag kunne Oslo Runway endelig røpe hvilke navn vinnerjuryen består av, og blant de har Oslo Runway hanket inn den Berlin-baserte stylisten Nicole Walker. Hun skal bestemme hvem den heldige vinneren av prisen er sammen med moteredaktør i ELLE, Petra Middelthon, Siri Johansen fra Kenzo, sjefsredaktør i Costume, Kine B Hartz, direktør for Central Saint Martin’s Masterprogram i mote, Fabio Piras og kreativ direktør i Bik Bok, Camilla Skavern.

– Jeg har ikke vært i Oslo på kanskje ti år, så jeg gleder meg til å komme og besøke byen. Ikke minst for å se hva den norske motescenen har å by på, sier Nicole Walker til VIXEN.

Den 28 år gamle stylisten, som opprinnelig er fra Stockholm, var med på å starte det kreative moteprosjektet Amaze Sthlm. De har som mål å fremme de mest kreative talentene innen både kunst og mote, slik Bik Bok Runway Award ønsker å gjøre med norske designtalenter. I løpet av sine seks år som stylist har Nicole også opparbeidet seg anerkjente navn på kundelisten, som Robyn, Zhala og El Perro del Mar, magasinene Bon, Metal og Rollacoaster og merkene Cheap Monday, Haal, Ann-Sofie Black og Weekday, i tillegg til å være representert av det prestisjefylte byrået, LinkDetails.

– Jeg gleder meg til å se deisgnerne jobbe, og møte de andre jurymedlemmene. Jeg elsker å møte mennesker, det er bonus nummer én ved jobben min – at jeg får møte nye, spennende mennesker hele tiden. 

24. august viser de fem nominerte designerne kolleskjonene sine i Marmorsalen på Sentralen i Oslo. Og for en ung designer er det en gjev pris å vinne: vinneren mottar nemlig en pengepremie på 100.000 kroner, øremerket produksjon av ny kolleksjon, eller bestilling av varer til salg. I tillegg får designeren en full visning under Oslo Runway februar 2018, der Bik Bok stiller med en mentor.

– Jeg kommer til å se etter potensial og kreativitet. Det er så mange som vil lage ting i denne verdenen, og det er aldri en dårlig ting. Men, jeg tror det er noen mennesker som er ment til å gjøre verden et mer interessant sted med kreativiteten sin. Jeg liker folk som våger å sette spørsmålstegn ved rett og galt, og som ikke bryr seg om å fucking the system. 

Hvorfor er det så viktig med en arena for unge designere? 

– Amaze, som jeg har vært med på å starte, handlet aldri om å være en “ung designer”, men heller om å være en designer i en tid med mega-kommerisalisering. Jeg har alltid blitt dratt mot mote som er kreativ, flytende og gøy. Jeg ville fremheve disse designerne som jeg var omringet av, men som jeg følte ikke fikk nok oppmerksomhet i Sverige. For meg må mote alltid bevege seg fremover, ellers blir det et meningsløst kreativt felt. 

Hvordan er forventningene dine til Oslo Runway? Er det viktig at mindre byer har egne moteuker? 

– Jeg gleder meg til å se stemningen på Oslo Runway, personlig synes jeg ikke det er en god idé å ha alle disse små moteukene spredt utover de skandinaviske landene. Hver gang jeg besøker de tenker jeg at de bør settes sammen til en skandinavisk moteuke. Det ville gitt all mening i verden og gjort hele greia mye mer interessant for alle involvert. Og vel, la oss være ærlig, mindre triste fashion “week” som alle byer prøver å holde i live i Skandinavia.

Nicole startet karrieren som stylist i Stockholm for seks år siden.

– Jeg har gjort dette en god del år nå, da jeg startet å style i Stockholm var jeg nesten den yngste stylisten i bransjen, og på hver shoot jeg gjorde hørte jeg “herregud, du er så ung”. Derfor følte jeg alltid at jeg måtte vise alle hvor voksen og ansvarsfull jeg var. Jeg var også veldig opptatt og fokusert på å ha en god karriere. Nå er jeg som regel ikke den yngste på shoots lenger, og jeg føler det er så mye mer frihet. Jeg kommer alltid til å være en veldig kreativ person, det er bokstavelig talt i blodet mitt. Men mote er et kommersielt produkt, som regel er det ikke kunst. Det kommersielle markedet må eksistere i motebransjen, men jeg har ikke troen på måten det eksisterer nå. Vi ødelegger planeten vår og det må stoppe. Jeg tror og håper dette vil endre seg, og gjennom den kreative delen av mote kan vi utforske nye måter å komme seg dit på. Jeg tror kreativiteten vil vise vei. 

Balansen mellom kreativ frihet og kommersialitet er

– Selvfølgelig må en designer ha potensiale til å selge, men det betyr ikke at idéen eller produktet trenger å være kommersielt. Mote kan selge uansett hvor crazy det er. Det må bare bli “akseptert” og godt nok for folk til å like det. Se på Comme des Garcons – det er some crazy looking shit, som selger mer enn OK. 

Hvordan er forholdet ditt til kommersielle brands – du har for eksempel jobbet med Weekday? 

– Jeg startet faktisk motekarrieren min i Weekday og brettet Cheap Monday-bukser mens jeg fremdeles gikk på videregående. Jeg var den yngste personen de noen gang hadde ansatt i selskapet. Jeg startet som intern, før jeg etterhvert ble betalt. Dette var før H&M kjøpte de, og det var den beste tiden å jobbe i den butikken. Så jeg elsker Weekday, i tillegg jobber min beste venn som designer der. Men generelt sett elsker jeg å jobbe med kommersielle merker, jeg er alltid fascinert over suksesshistorier. Å få vite hvorfor noen idéer og merker overlever og andre ikke. Jeg er også en god stylist, så jeg kan style hva som helst – kommersielt eller ikke. 

I et intervju med Bon nevnte du at du ville fjerne kjedelig mote? 

– Jeg mener, jeg elsker kjedelig, jeg elsker stygt, min kjerne i mote har alltid vært å leke med basis-plaggene også legge til en twist. Dette har alltid vært min greie, og er hvorfor min grunn til å jobbe med mote er designere som Margiela og Anne-Sofie Back. Og i disse dager det Demna Gvasalia gjør hos Vetements og Balenciaga. Å jobbe med det som kan bli sett på som stygt eller vanlig, men å så legge til flere tanker og idéer for å gi det en historie. For meg er kjedelig mote ting som ikke har noen ordentlig tanker bak det. Om du kjøper noe på Zara, er det en designer som har som jobb å kopiere en allerede eksisterende idé eller design – noe som i seg selv er et talent – men som også er veldig kjedelig. Så på en måte er det vel ultra-kommersiell mote som er kjedelig, for min del. 

Hva vil du se mer av i skandinavisk mote? 

– Refererer til svaret over. Jeg ville elsket om scandi-mote var mer smart, gjennomtenkt og med mer humor. Skandinavisk mote har alltid en tendens til å ville bli tatt veldig seriøst, kanskje ikke i København, men alle andre steder. Jeg elsker når mote er smart og fylt av humor. 

Du bor i Berlin, hva er hovedforskjellene mellom Berlin og Stockholms stilsans? 

– Herregud, hvor skal jeg begynne – tyskere kler seg DÅRLIG. Idéen om god smak og luksus er mer eller mindre ikke eksisterende i denne byen. I Stockholm er det ikke bare en klisjé, men også fullstendig sant at menneskene er generelt pene og pent kledd. Men en annen stor forskjell er også at både byen og menneskene i Stockholm er rene. I Berlin får jeg noen ganger litt panikk når jeg ser alle disse fyrene med dreadlocks og piercinger og en stygg tank top. Men på samme tid liker jeg å se på dårlig smak, jeg synes Stockholm er alt for rent og snobbete, og Berlin er alt for shitty. Men kanskje det også er den perfekte komboen. 

Bruker du selv mindre kjente designere når du styler?

– Ja, definitivt. Jeg bruker designere som fortsatt går på skolen når jeg styler artister eller editorials. Det handler ikke så mye om å se etter noe spesielt, men heller bare å like det jeg ser og gå for det.