Hun drømte lenge om å starte et norsk designmerke. I fjor vinter tok Annette Hoff skrittet ut og startet det norske designfirmaet Fram Oslo.

LES OGSÅ: Dette blir de største interiørtrendene i 2017

Hoff har mange års erfaring med både PR og salg av skandinaviske designmerker i Norge, blant annet gjennom firmaet By Hoff og som konsulent i et stort PR-byrå. Drømmen om å starte et norsk designmerke har hun hatt siden hun studerte ved Handelshøgskolen i København, og lurte på hvorfor danskene i større grad har lykkes med kommersialisering av design enn det norske bedrifter har. I fjor før jul startet hun det norske designfirmaet Fram Oslo sammen med Christoffer Kverneland og Sunniva Hoff blant annet med støtte fra Innovasjon Norge.

Med en rekke anerkjente norske designere på laget skal Fram Oslo tilby moderne og bærekraftige produkter. Inspirert av den norske designarven ønsker de å hylle den norske naturen og en funksjonell livsstil gjennom rene, lokale materialer.

Noe av det første Fram Oslo lanserte i fjor vinter var nyheten om at de overtar rettighetene til å produsere de originale Bunadspleddene og putene med avtale med Ginakervev på Hadeland.

– Vi er stolt over å ha lykkes med å få på plass et nytt veveri for produksjon av Bunadspleddene i Norge, som kan bringe tradisjonen videre, sier Annette Hoff.

– I en tid hvor mange bedrifter sliter og flytter produksjonen utenlands, er det fantastisk at vi kan lykkes med norsk design produsert her hjemme i Norge.

Bunadspleddene, designet av Andreas Engesvik, er inspirert av Norges bunader, og ble først lansert i London høsten 2012. Pleddene har fått stor oppmerksomhet både her hjemme og internasjonalt, og har blitt brukt i prosjekter som The Ludlow Hotel i New York.

– Jeg er veldig glad for at Fram Oslo tar over pleddene. Jeg har stor tro på satsingen til Fram Oslo som ønsker å løfte norsk design, og sammen har vi planer for utvikling av flere nye design i tiden fremover, sa Engesvik i pressemeldingen i fjor vinter.

I mai i år lanserte Fram Oslo et nytt bunadspledd av Andreas Engesvik, denne gangen inspirert av Oslobunaden.

– Det er spesielt hyggelig å lansere et produkt som er inspirert av byen vi er etablert i, sier Hoff.

– Oslobunaden er renere i uttrykket enn mange andre bunader. Med det nye pleddet har vi derfor valgt et forenklet uttrykk med færre farger for å få fem den vakre blåtonen og de delikate nyansene i broderiet, sier Engesvik.

– Ellers så jobber vi med helt nye produkter designet av ulike norske designere innen andre kategorier, men disse er først klare i 2018, sier Hoff til VIXEN.