Vi teller dager til det endelig er tid for Oslo Runway. Blant designerne som skal fylle de tre visningsdagene er byTiMo, som har hatt en internasjonal opptur de siste årene. Vi tok en prat med designer Tine Mollatt om merkets femte visning under Oslo Runway. 

LES OGSÅ: Ny samarbeidspartner for Oslo Runway

Det er ikke mange månedene siden det spøkte for Oslo Runways fremtid, men den nye, norske moteuken har overlevd og setter i gang sin femte runde 22. – 24. august. Med Sentralen som hovedsete, skal 16 norske designere vise on og off schedule. Blant de er byTiMo, som har vært med siden starten og legger denne gangen visningen til ærverdige Theatercaféen.

– Oslo Runway har blitt en veldig viktig visningsplattform for oss, både for det norske og internasjonale markedet, presse og innkjøpere. Det er en fantastisk måte å få vise vårt konsept og våre kolleksjoner i inn og utland!

byTiMo til Oslo Runway Tine Mollatt

KLAR FOR FEMTE RUNDE: Tine Mollatt sier Oslo Runway er blitt en viktig visningsplattform for byTiMo. Foto: Monica Kvaale.

Hva kan vi vente oss av visningen? 

– Vi håper at gjestene våre får en fantastisk vakker opplevelse, med nydelig frokost og servering av Theatercaféen, og at den vintage-inspirerte kolleksjonen vår full av kjoler og print vil smelte inn i settingen.

Og hva med kolleksjonen? 

– Sommer 2018-kolleksjonen har navnet Reunite, som ønsker individualistet, den moderne romantikeren og power dressing velkommen. Vær sexy, intelektuell, kraftfull, myk, wild at heart, sensuell – vær deg.

Det er liten tvil om at byTiMo treffer bredt med designet sitt, og spesielt kjolene er å bli sett på alt fra mannen i gata til bloggere eller superstjerner som Kylie Jenner.

– Det gleder oss at vi kan treffe så mange forskjellige jenter! Vi har et vintage-arkiv som inneholder alle stilarter, fra 1880 og helt opp til 1970, alle print designes in-house, samtidig som vi jobber ekstremt mye med passform, du skal bli et hode høyere når du går med en kjole fra byTiMo! 

Det kan virke som dere heller bevarer merkets identitet enn å slenge seg på trender? 

– Jeg har mitt eget utrykk og inspirasjonskilde som blir byTiMo sitt utrykk og DNA, det er nesten umulig for meg å avvike fra det. Samtidig er det viktig med de lange trendene da vi ikke er fast fashion men jobber etisk og miljøvennlig. For at vi skal klare å jobbe på dette settet er vi avhengig av å tenke på trendene som varer.

Merket har også hanket inn gjestedesignere som Pia Tjelta og Gwyneth Paltrow, for ikke å snakke om da Kylie Jenner bar en byTiMo-kjole i selveste Vogue.

– Vi jobber hele tiden med å ha en sterk og tydelig merkevare, og i dag er det like viktig at dette kommer frem i sosiale medier. Her blir man aldri ekspert, men vi føler at dette har kommet godt hjem hos flere! Det at flere ønsker å fotograferes i byTiMo er helt fantastisk, vi er stolte og ydmyke over det!

– Det å bli anerkjent internasjonalt er jo helt fantastisk, at Vogue har lagt sitt øye på byTiMo er helt utrolig, og vi har en kontinuerlig dialog med jentene i amerikanske Vogue, så forhåpentligvis blir det enda mer spennende i magasinet fremover. Vi har eksportert i åtte år, så utlandet er ikke nytt for oss, men det legges selvfølgelig merke til når man får omtale fra magasiner som Vogue. Det å treffe utenfor Norge er utrolig viktig for meg! Vi selger til flere hundre butikker internasjonalt og har i tillegg spennende prosjekter på gang i både Kina, Frankrike og USA.

Dere viser gang på gang noen av de mest ambisiøse runwayene – hvordan jobber du med disse? 

– Det handler like mye om å inspirere de som sitter der og få de i en stemning som at visningen skal passe inn med kolleksjonen vi viser. Som designer blir jeg inspirert av alt fra vakre rom til elementer som musikk og blomster som er med på å forsterke og kommuniserer med sansene våre. Det å kunne skape et lite byTiMo univers, glemme livet rundt seg i noen minutter, det er en drøm vi håper å oppfylle, også denne gangen!