Det er ikke mange månedene siden det så mørkt ut for Oslo Runway. På grunn av manglende støtte måtte arrangørene jobbe hardt for å få kabalen til å gå opp, og var nære på å måtte avlyse en ny runde. Men, lykken har enn så lenge snudd for den norske moteuken. Vi tok en prat med nykommerne Maud og FRAM som tyvstarter moteuken. 

LES OGSÅ: Oslo Runway slipper de ti første visningene

Maud og FRAM er begge unge, lovende merker. Og med selveste Huset Høyer i ryggen, er det bare å se opp for nykommerne. Nå skal de to tyvstarte Oslo Runways femte sesong, med felles visning i kulturkirken Jakob i Oslo onsdag 16. august.

Maud: – Stil defineres ikke lenger gjennom trender

Sophie Vanay står bak merket Maud, hun forteller at separert er de to merkene et dame- og herremerke, men at de deler ideologi og fellestrekk som moderne nostalgi, ærverdighet og plagg som forteller en historie.

– Merkene bærer samme ideologi om det å knytte seg emosjonelt til plaggene, samt å støtte opp under begrepet slow fashion. Med det mener man ikke at ting trenger å gå sakte, men det å prøve å lage ting som varer, sier Maud-designer Sophie Vanay til VIXEN.

Hva kan vi vente oss av visningen? 

– Visningen tar med publikum på en sanselig reise gjennom høst, vinter, vår, sommer og atelier. Ved bruk av fantastiske Jakob kirke skildrer vi disse skiftene ved bruk av eventyrlig lyssetting, egenkomponert musikk, flotte modeller og ikke minst MAUDs kolleksjoner. 

Hva har visningen å si for å få merkene deres ut til publikum? 

– En visning er en fantastisk plattform og vise våre kolleksjoner live på. Det vil være mange mennesker der som er viktige for oss i tiden fremover. Alt fra våre butikkansatte, innkjøpere og influencere. Uten disse vil det være vanskelig å nå ut til folket. 

Hva mener dere er viktig, eventuelt ikke viktig, med en norsk moteuke? 

– Oslo Runway er en viktig og seriøs plattform som er med å sette norsk mote på kartet. Det er og en fin anledning for norske designere, hvor man kan møtes, utveksle erfaringer og støtte opp under hverandre.

Du beskriver klærne som anvendelige, men som skiller seg ut i mengden – hvordan balanserer du egen identitet med anvendelighet? 

– Vår visjon er å skape et brand med plagg som skiller seg ut i mengden, og som har en sann kvalitet. Anvendelighet skaper man ved å lage plagg som passer til en hver kvinne ved å ta hensyn til linjer, stoff og god passform. Stil defineres ikke lenger gjennom trender, men gjennom hvordan du bærer et plagg og gjør det til ditt eget. Derfor ønsker kvinner klær som berører dem, og som har følelsesmessig, historisk og fysisk forankring. Dette står sterkt i MAUD sin vision. Casual og formal-wear låner ofte silhuetter og materialer fra hverandre, samtidig som avstanden blir kortere mellom gate moten og catwalken. Det føles derfor helt naturlig å rette deler av kolleksjonen mot et kommersielt marked, og vil være en ren nødvendighet for å overleve som brand i dag. Det kunstneriske aspektet kan man kreere og produsere når den kommersielle basen er dekket. Vi har valgt å dele kolleksjonen opp i MAUD og MAUD ATELIER som nettopp tar dette skille mellom kunstnerisk frihet og et kommersielt marked og med det vil treffe en bred målgruppe.

LES OGSÅ: Seks nye navn på Oslo Runway-programmet

Maud

OSLO RUNWAY-DEBUT: Maud designer kvinneklær og er opptatt av at deisgnet er bærekraftig. Foto: Lasse Fløde

Maud Maud Maud

FRAM: – En stadig tilstrøm av nytt føles sjelløst og tomt

Fram-designer Thomas Frodahl er også tilhenger av bærekraftig mote, og ønsker at designet hans skal være plaggene du ikke ønsker å gi slipp på.

Hva kan vi vente oss av visningen?

– Dette blir en kveld med masse inntrykk. To kolleksjoner, to sesonger, med egenkomponert musikk i ærverdige Jakob kirke i Oslo. Publikum får bli med på en reise som virkelig viser merkenes DNA, sier Thomas Frodahl til VIXEN.

Hva har visningen å si for å få merket ut til publikum?

– Det betyr utrolig mye for nyoppstartete merker som MAUD og FRAM at flest mulig får det med seg. Visningen er en perfekt arena for å trigge nysgjerrigheten til folket, samtidig som vi får vist klærne i en ”levende” setting.

Hva mener du er viktig med en norsk moteuke?

– Det er utrolig viktig at norske designere samles på en felles arena og støtter hverandre. Norge har en lang vei å gå med å ta mote på alvor, men Oslo Runway er et enormt steg i riktig retning. Denne gangen har vi valgt å holde visningen uken før, så vi treffer innkjøperne som er i byen.

Hvorfor er det viktig å designe klær som varer? 

– En stadig tilstrøm av nytt føles sjelløst og tomt. Jeg håper at FRAM plagg blir en naturlig del av garderoben og kan gi kvalitetsfølelse som er verdt å ta vare på. Kvalitet har en distinkt følelse. Jeg liker tanken at det finnes plagg som blir liggende igjen på hytta eller som ender opp som klær du maler i. De plaggene du rett og slett ikke klarer å gi slipp på. Det er de produktene jeg har lyst til å lage. For å oppnå det, må designet være tidløst og det er nødt til å være kvalitet. For øvrig tror jeg vi alle trenger en påminnelse om hvordan vi konsumerer, hva vi kaster og hva vi forbruker.

Hvordan jobber du for å holde designet aktuelt? 

– Ved å ta vekk unødvendig og overflødige designelementer har vi klart å avdekke noe som gjenstår som rent og tidløst. Reduksjonisme tror jeg resonnerer blant mange. Mindre stuff og mindre forstyrrende elementer. Gjennom å ha dette som utgangspunkt avdekkes essensen. Designet dikteres nesten som en konsekvens av å prøve å ta vekk noe hele tiden. Det blir aldri uaktuelt.

Hvordan balanserer du nostalgi og modernitet? 

– Neo Scandinavian Heritage har blitt nevnt, det synes jeg er en riktig beskrivelse av FRAM. Det skal ha frisk og organisk følelse over seg. Ren nordisk design kombinert med høy kvalitet. Vi bruker tradisjonelle materialer på uventede produkter, eller omvendt. Det gir et enormt spillerom for å balansere nytt og gammelt. Samtidig får produktene en unik karakter.

Trenger motebransjen mer fokus på bærekraft? 

– Bransjen har masse fokus på bærekraft, mer fokus en de fleste kunder, dessverre. Makten ligger hos forbrukeren. Når billig og uetisk klær ikke kjøpes, så lages de heller ikke. Vi må ta bedre vare på hva vi eier, vaske mindre og tenke på hvordan vi kan forlenge levetiden. Bransjen er på ingen måte perfekt og det er et feilaktig fokus på å ha de riktige sertifikatene på plass, fremfor å faktisk endre måten vi jobber på.

Influencere og bloggere har fått en stadig større posisjon i motebildet – hva tenker du om makten de har? 

– Kommersiell mote har blitt mer og mer homogen, derfor er det forfriskende å se influencere og bloggere tolke mote utenfor den tradisjonelle konteksten. Sosiale medier er blitt hva gatemoten var, en arena for personlighet og kreativitet. Sosiale medier har gjort for motebransjen, det strømmetjenester gjorde for musikkbransjen. Mellomleddet er fjernet, sensuren borte og avstanden fra de store ledene aktørene til forbrukeren er minimert. Som en konsekvens er utvalget bredere og mer allsidig. Mote er mer tilgjengelig. På andre siden er mange ikke like beviste på hva som er kommersielt og betalt innhold og hva som er personlige innlegg. Dette er noe jeg mener vi bør være vare på.

Fram

OSLO RUNWAY-DEBUT: – Ved å ta vekk unødvendig og overflødige design-elementer så har vi klart å avdekke noe som gjenstår som rent og tidløst, sier Thomas Frodahl om merket sitt. Foto: Lasse Fløde