Det skulle fire sesonger på det norske markedet til før Iben for første gang viste på catwalken. Debuten for to år siden var under Oslo Runway. Neste uke viser de for tredje gang under det norske svaret på fashion week, men skal også ut i verden. Vi tok en prat med gründer, kreativ leder og designer Anh-Marthe Storheil.

LES OGSÅ: Designerpraten byTiMo: – Oslo Runway har blitt en viktig plattform for oss

Dere viser igjen under Oslo Runway. Hvorfor er det viktig for dere? 
 

– IBEN viser for tredje gang under Oslo Runway. Det er viktig for oss fordi samlet står vi sterkere, sammen får vi mer fokus nasjonalt og internasjonalt. Plattformen som er skapt er profesjonell og utrolig godt regissert. Vi utvikler oss som brand for hver eneste sesong, og jeg tror det er utrolig bra for merkevarens progresjon og den kreative prosessen i det å måtte gå opp til «eksamen».

Hva har en plattform som Oslo Runway å si for norsk mote, og kanskje spesielt for yngre merker som dere selv?

 
– Oslo Runway som plattform gir merkene som deltar god eksponering for det norske og det internasjonale markedet. Vi merker at hjemmemarkedet viser større interesse for bransjen og støtter opp ved å handle norsk design. Dette er essensielt for det samlede målet om å gjøre norsk mote til en bærekraftig industri i dag og i fremtiden.  
 
Kan du si noe om hva vi kan vente oss av visningen denne gangen; både når det gjelder kolleksjonen, men også Deichmanske som location? 
 
– Vi innså at Deichmanske Hovedbibliotek ville bli en perfekt lokasjon for kolleksjonens tema. Biblioteket har historie og tyngde på flere hold – noe som kommer fram på visningsdagen. Inspirasjonen bygger på silhuetter fra 1930 med et tema som vi gleder oss til å kommunisere.
 
For nesten nøyaktig ett år siden sa dere i et intervju med oss at dere ønsket å være med på å løfte norsk mote. På hvilken måte har dere gjort det? 

– Det gjør vi ved å kontinuerlig utvikle merkevaren, skape et behov i de markedene vi strategiske har valgt å inntre, og når kvinner i det utvalgte markedet velger å gå i klær fra IBEN.
 
Dere røpet også planer om å nå ut internasjonalt. Det er tydeligvis fortsatt et fokus med tilstedeværelse på blant annet CIFF i København. Hvordan går det med planen? 
 
– IBEN har stillt ut på CIFF i København for andre gang i 2017. Vi merker en stor pågang fra både utenlandske butikker og presse. I 2018 skal vi stille ut i Paris. Som en start har vi fått agenter på et av markedene i vår markedsstrategi, og de har allerede har solgt IBEN inn til flere butikker. I løpet av 2017 lanserer vi en ny nettbutikk som åpner for ny salgskanal på det internasjonale markedet.
 

Leave a reply

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill, og oppfordrer til saklighet og respekt i kommentarfeltet. Unngå personangrep og sjikane. Takk for at du bidrar!