Vi teller ned til Oslo Runway, og blant designerne som viser under moteukens første dag er Line of Oslo. Vi tok en prat med designer Line Varner om utviklingen av merket og Oslo Runway-debuten. 

I forkant av Oslo Runway tar vi en prat med designerne som holder visninger i løpet av uken – se intervjuet vi gjorde med Maud og Fram, som tyvstartet med samarbeidsvisning i kulturkirken Jakob, byTiMo som den siste tiden har hatt en internasjonal opptur og IBEN som har lagt visningen til Deichmanske bibliotek.

LES OGSÅ: Susanne Holzweiler om Wasson-bookingen: – Hun er en ekte Holzweiler-jente

I fjor fylte Line of Oslo ti år, noe som i følge designer Line Varner bare begynnelsen. Kanskje ikke rart, når merket år etter år overgår seg selv i omsetning – og kunne skilte med en omsetning på 41 millioner i fjor.

Hvorfor velger dere å vise under Oslo Runway nå? 

– I fjor feiret vi 10 år og arrangerte en stor fest selv. Nå kjennes det rett å være med under paraplyen til Oslo Runway, som bidrar til å fremme norsk design på en fantastisk måte. Det er viktig for oss å heie på norsk design på hjemmebane. Det er utrolig spennende at Oslo Runway har klart å samle både nasjonal og internasjonal presse til Oslo, sier Line Varner til VIXEN.

Line of Oslo Line Varner

OSLO RUNWAY-DEBUT: Line Varner holder sin første visning under Oslo Runway 22. august. Foto: Line of Oslo

Hun legger ikke skjul på at veien til et suksessrikt klesmerke er langt mer enn en fulltidsjobb.

– Oppstarten var fantastisk og overveldende! Jeg jobbet helt alene opp til 5 millioner, da forstod jeg at det var på tide å begynne å sove om natten igjen. Og har siden den tid knyttet til meg de beste jentene. Det viktigste er å ha passion, og å ha det gøy hver dag, da blir det å jobbe mye, mye enklere. Det handler om å brette opp ermene og stå på.

Hva kan vi vente oss av visningen? 

– Det blir en visning i Line of Oslo-ånd, men med et litt renere uttrykk enn tidligere. Dette har blitt til underveis ettersom Line of Oslo naturligvis har utviklet seg med årene. I en tid med et urolig verdensbilde, ønsker Line of Oslo å formidle det motsatte: trygghet, kjærlighet og kvinner som heier på hverandre.

Dere selger bare bedre og bedre – hva er hemmeligheten? 

– Det er mange faktorer som spiller inn her. Den viktigste må være kulturen i firma!! Vi er en gjeng hvor alle jobber for det samme målet, støtter hverandre, bretter opp ermene og har skikkelig passion for det vi driver med. I Line of Oslo har vi alltid satt kommersialitet høyt – kolleksjonene må kunne selge ut av butikk! Vi lytter alltid til de fantastiske flotte kundene vi jobber med, i god kombinasjon med at vi følger med i mote/trendbildet. Vi føler det er nøkkelen til suksess!

Influencere har fått en større maktposisjon den siste tiden – hvordan er deres forhold til dette? 

– Utviklingen av dette har vært veldig spennende å følge de siste 11 årene vi har holdt på, og det er gøy å se hvor flinke mange er til å skape en merkevare rundt seg selv. Når det er sagt, det finnes så utrolig mange rå damer!!! Vi heier generelt på kule sterke damer, ikke nødvendigvis bare de som er kjent for mote, men som bidrar til samfunnet på en annen måte. For eksempel designer vi kolleksjon for den kvinnelige OL-troppen 2018, og kan du tenke deg bedre influencere enn de råkule damene der?

Line of Oslo holder sin første Oslo Runway-visning 22. august på Sentralen i Oslo