Moods of Norway Oslo Runway

NY RUNDE: Moods of Norway fortsetter å vise i sesong når de igjen inntar Oslo Runway. Foto: Indigital Images/Oslo Runway

Oslo Runway er like om hjørnet, og vi er klare for tre fulle dager med visninger. På programmet står både etablerte designere som har vært med helt siden starten og nykommere som er med for første gang. Vi tok en prat med Simen Staalnacke i Moods of Norway om hva de har i ermet denne gangen.

LES OGSÅ: Moods of Norway fortsetter å gjøre som de store motehusene

I forkant av Oslo Runway tar vi en prat med designerne som viser i løpet av de tre dagene – se intervjuet vi gjorde med Maud og Fram, som tyvstartet med samarbeidsvisning i kulturkirken JakobTom Wood som er klar for sin andre runde Oslo RunwayLine of Oslo som sier det er viktig å støtte opp under norsk designbyTiMo som den siste tiden har hatt en internasjonal oppturIBEN som har lagt visningen til Deichmanske bibliotek, MAYOW som tar med streetwear til moteuken, HaikW/ som bryter med sesongsystemetKjell Nordström, kjent som Baron von Bulldog, som har designet sin første kvinnekolleksjon og Fam Irvoll som sier hun vil ha noe å melde for å holde visning.

I 2003 grunnla Peder Børresen og Simen Staalnacke Moods of Norway, og med en humoristisk vri på norske tradisjoner ble de raskt en snakkis. Traktoren, vaffeljernet eller fargerike dresser er blitt deres kjennetegn, men de siste sesongene har Moods vist et mer voksent utrykk og fått skryt for å være mer on trend. De var tidlig ute med å gjøre som de internasjonale motehusene ved å vise i sesong, og nå gjør de seg klar for ny runde Oslo Runway med visning på den nye, norske moteukens første dag.

– Oslo Runway er ekstremt viktig for oss. Da er norsk mote på agendaen og kunder, presse og kolleger er samlet for å få et overblikk over hva som skjer i norsk design.  For oss er det som å gå opp til eksamen, det er nå vi får vise det vi har jobbet med i mange måneder. Norge trenger virkelig slike samlende arrangementer som Oslo Runway og Moteuken, sier Simen Staalnacke til VIXEN. 

Dere fikk skryt for å være mer voksne forrige runde – er dette en retning dere fortsetter i? 

– Helt klart, vi fortsetter å videreutvikle de kategoriene vi er best på. Nå skal vi vise 2017-utgaven av Moods, det er sofistikert og elegant samtidig som det er en veldig stram visning. Vårt hovedfokus er dress og dressjakker til både dame og herre.  Samtidig har vi en fantastisk fin kjole-kolleksjon. Kolleksjonen er inspirert av hjem, interiør og fornyelse. Fusjonen av mote og interiør har aldri vært så sterk, så her er det ulike referanser til tapeter, teksturer, tekstiler og kvaliteter. Denne gangen viser vi et kurert utvalg av vår kolleksjon, så den er mye mer fokusert en vi har vist tidligere. Fargepaletten er grå, burgunder, dusty pink og sort. Våre egendesignede mønster er kamuflasje og blomster.

Hva kan vi vente oss av kolleksjonen, og ikke minst visningen? 

– Vi gleder oss helt enormt til visningen, den kommer til å overraske. Vi vil skape en elegant og sofistikert drømmesetting. Det er et lite snev av David Lynch med filmlys og rød velur.  Det blir heller ikke en helt vanlig catwalk. Storm har gjort en super jobb på stylingen og det er sexy 80-tallsreferanser. Dressjakken til dame og herre er sesongens it piece. Det er en lekenhet rundt dressjakken, og herredressjakke til damer er en av de største trendene om dagen.  Det er bare å glede seg. 

Dere viser fremdeles i sesong – er dette kommet for å bli? 

– Helt klart, vi var jo veldig tidlig ute med å vise i sesong. Vi ser at flere og flere av de største motehusene også har skiftet til dette formatet. Vi tror at dagens kunde umiddelbart vil ha muligheten til å kjøpe det de ser på catwalken.

Det er ikke bare hjemme dere satser, men også i utlandet, er internasjonal satsning noe vi kommer til å se mer av? 

– Vårt mantra er å fokusere, så vi vil helt klart fokusere mest  på de kategoriene vi er best på og prioritere Norge som er vårt hovedmarked, så fremover vil vi helt klart ha den norske kunden i fokus.