Det norske svaret på fashion week, og det som fortsatt omtales som den nye, norske moteuka, Oslo Runway, er over for denne gang etter nesten tre fulle dager med visninger – faktisk med det mest omfattende programmet til nå.

Men det er ikke lenger bare hva som står på det offisielle programmet det dreier seg om. Minst like viktig er nemlig det som skjer utenfor catwalken – bokstavelig talt ute, på gata.

Man kan like det eller ikke, hate å elske det eller elske å hate det. Det er uansett slik at gatemoten eller street style har kommet for å bli – i en aller annen variant.

Ida Elise Eide Einarsdóttir. Foto: Privat.

Det er ikke noe som er spesielt for Oslo eller Norge. Fenomenet ser vi i hele Skandinavia og internasjonalt – helt siden Vogue-redaktør Anna Wintour måtte sitte side om side med Bryan Boy på første rad under New York Fashion Week, og slukørede moteredaktører ble plassert på den ubarmhjertige andreraden – en slags moterevolusjon, om du vil.

Bloggere, Instagrammere, YouTubere – eller influencere, for å gjøre det litt enklere, står for et interessant maktskifte i motebransjen. På mange måter kan det ses som en del av den pågående demokratiseringen av moten som skal fremme mote til folket-filosofien der makten er skiftet fra det som tidligere var en liten klikk – en ugjennomtrengelig moteelite – til “hvermannsen”. Dessuten har det forandret hele motesystemet. Der trender før gjerne oppstod på catwalken for så å dryppe nedover, har i mange tilfellet blitt snudd på hodet. De aller mest toneangivende influencerne er nemlig de som skaper egne trender.

Men mer enn mote til folket ser nok mange gatemote-fenomenet spesielt og influencere generelt som (brød og) sirkus til folket – spesielt under moteukene.

Kanskje ikke så rart. For en utenforstående kan det nærmest virke komisk; skiftene mellom visningene, de “tilfeldige” poseringene og klærne som i stor grad er sponset eller lånt.

Ja, det er et sirkus. Et gatemotesirkus. Men det er også så mye mer.

For hva om vi ser influencerne som representanter – under Oslo Runway kanskje først og fremst for norsk mote eller i alle fall ved å sette nettopp Oslo og Norge på motekartet. I tillegg til egne sosiale medie-kanaler snakker vi nemlig navn som W Magazine, Harper’s Bazaar og Vogue – noen av verdens fremste motemagasiner – alle med dekning av Oslo Runway, både på og utenfor catwalken. Og ikke nok med det, norsk gatemote trekkes nå frem som noe av den mest toneangivende gatemoten – internasjonalt!

Det kan vi takke navn som Celine Aagaard, Janka Polliani, Darja Barannik, Annabel Rosendahl og Marianne Theodorsen for.

Alle er de gode representanter for norsk mote og norske merker og designere. De er også flinke til å sporte og støtte opp om nettopp norsk design og også mindre etablerte up and coming norsk designere som slik får omtale de kanskje ellers bare kunne drømme om.

Så til tusenkroners-spørsmålet; hvor ekte er gatemoten? Og det er her mange får problemer.

Blant dem MinMotes Elise Alexandra Gulbrandsen som i kommentarer Ikke brød, men sirkus stiller nettopp spørsmålet om gatemote fortsatt er gatemote, eller om det er blitt utkledning og nøye plassering av reklame. Dessverre drukner det i flåsete påstander om den bortskjemte “moteeliten” som ikke spiser andre steder enn på sosiale medier. Slik fremstår kommentaren mer som et kåseri enn noe annet, og det er synd.  For spørsmålet er både interessant, aktuelt og betimelig. Kanskje aller viktigst skaper det debatt – der det også må være rom for kritikk.

For det er ikke til å stikke under en stol at det som var gatemote i ordets rette forstand har utviklet seg til å bli gjennomprofesjonalisert og til tider i overkant regissert – noe influencerne selv både er klar over og spøker med. 

I motens natur ligger heldigvis et reaksjonsmønster som utarter seg slik at når noe har vært på moten for lenge kommer det en mot(e)reaksjon – en slags anti-mote – som ironisk nok etterhvert selv blir på moten.

Som for eksempel når fashion kid Inti Wang skriver BALENCIAGA med sort sprittusj på en brettet pappeske og bruker den som veske (og avbildes både i sosiale medier og i motemagasiner – side om side med influencere i like Balenciaga-sko med blomsterprint).