Ikke lenge etter hun lanserte kleskolleksjon i samarbeid med Elle&Il, er hun nå klar for et nytt designsamarbeid. Nå kan Celine Aagaard avsløre at hun lanserer sin helt egen skokolleksjon. Celine Aagaard x Eurosko inneholder den tidligere sjefsredaktøren, motebloggeren, stylisten, journalisten og moteprofilens personlige skofavoritter. Vi tok en prat med Celine om det nye samarbeidet.

LES OGSÅ: Hanneli Mustaparta om designsamarbeidet

Hun er en selvskreven gjest på de største moteukene, en flittig brukt moteeskspert i media, i tillegg til å stå bak nettstedet Envelope. Nå lanserer hun sine seks hverdagsfavoritter i en skokolleksjon med Eurosko, der det aller viktigste fokuset har vært å lage sko man kan gå i.

– Jeg har samarbeidet tett med Eurosko i to år, som konsulent, skribent og ambassadør og vi har jobbet med mange spennede prosesser – både digitalt, video og med kreative ideer til det som nå er blitt en liten Eurosko x Celine kolleksjon. Jeg har alltid hatt en fascinasjon for sko, og vi snakket tidlig i samarbeidet om at det ville vært spennende å gjøre en egen kolleksjon sammen. Vi har jobbet med moodboard, skisser og tenkt helhetlig med tanke på både design og komfort, sier Celine til VIXEN. 

Fortell om kolleksjonen? 

– Kolleksjonen er myntet på høstens hverdager først og fremst, og består av 6 modeller i sort og hvitt. Vi hadde som mål å designe sko for den moderne kvinne, som liker klassiske sko som er komfortable og har sans for de små detaljene, Ofte har vi pene sko om sommeren, så blir skovalget kjedeligere når det kommer til høsten. Den gjenspeiler min monokrome stil, med stramme linjer og uttryk.

Hvor har du hentet inspirasjon? 

– Fra egen skosamling – med sko jeg har spart på i over 20 år- som dog er blitt mindre etter at jeg gav bort 16 poser med sko til Fretex i vinter. Enkelte var det vanskelig å kvitte seg med rett og slett fordi jeg ikke har funnet lignende i butikk, men nå har vi skapt nye favoritter som blir endel av basegarderoben når det kommer til fottøy. Mine mange reiser har inspirert, både til inn og utland, samt catwalken med alle de inspirerende visningene jeg har vært på de siste sesongene. Den nordiske kvinnen er kanskje den jeg har sett mest på- ettersom dette er en kolleksjon som skal passe nettopp den kvinnen- både med tanke på hva hun kanskje mangler og samtidig hennes behov. Det er ikke poeng i å designe sko ingen kommer til å gå i.

Hadde du noen umiddelbar tanke om hvordan den skulle se ut?

– Da jeg beygynte å jobbe med kolleksjonen, var det ikke mulig å få tak i hvite sko, og slik ble den første hvite signaturskoen til. Ettersom hvite høstsko kanskje ikke er like praktisk med det være vi har i Norge, ble det en signatursko i både sort og hvit som er en perfekt partysko, man kan danse i, men som også passer utmerket til jobbantrekket, til et par jeans eller en kjole. Hælen er god å gå i og skoene er solide, som alle kan gå i  – samtidig som de gir en god høyde.

Hvor ligger balansen i å lage noe du liker og noe som skal selge? 

– Vi bor i Norge, og de færreste går med stilletthæler eller tynne såler til hverdags. Det gjør ikke jeg heller. Hvis man skal gjøre et samarbeid er det viktig å finne en balanse – man kan som sagt ikke designe sko ingen kommer til å gå i. Vi har hatt som mål at det skal være en moderne, litt mer eksklusiv kolleksjon, som skulle passe markedet, og ikke ekskludere noen – snarere tvert om. Jeg har selv alltid slitt med å fine fine høstsko som både er lette og pene på foten, det føler jeg vi har klart å skape og at vi dekker et behov både hva gjelder smale pene loafers, boots og pumps.

Celine Aagaard x Eurosko kommer i butikk i slutten av august med priser fra 1199 til 1499 kroner.

Celine Aagaard x EuroskoCeline Aagaard x Eurosko