Torsdag er det duket for førpremiere på storfilmen Borg/McEnroe. Samtidig inviterer Björn Borg til visning under Fashion Week Stockholm av både Signature Collection – limited edition-kolleksjonen som lanserer i forbindelse med filmen – og FW17-kolleksjonen. Med det kaster merket seg på trenden, ikke bare med visning i sesong, men også See Now, Buy Now. Signature-kolleksjonen blir nemlig tilgjengelig for salg umiddelbart etter visningen.

Er du ikke i Stockholm for fashion week? Du kan se visningen live her torsdag 31.januar fra kl.20.30.

Det er ingen ringere en den britiske superstylisten Tom Guinness som skal style visningen. Han er senior moteredaktør for både POP og Arena Homme+, bidrar regelmessig i magasiner som Near East, Dazed & Confused, Document Journal, Double, 032c og V Magazine, fungerer som konsulent og stylist for Wales Bonner og har navn som adidas, Stussy og Gucci på kundelisten. Nå setter han altså kursen mot Stockholm for å jobbe med Björn Borg, og styler både Signature Collection og merkets FW17-kolleksjon som vises torsdag kveld under navnet Versus Borg.

Hva fikk deg til å ville gjøre dette prosjektet for Björn Borg?

– Jeg liker miksen av klassisk sportsarv og fitness / performance og moderne sportswear som prosjektet tilbyr.

Hva er din oppfatning av Björn Borg?

– Min oppfatning av merket er funksjonell og stilsikker svensk smak og teknolgoi anvendt på tidløst sportswear.

På hvilken måte ser du Björn Borg som en viktig aktør på den globale sports fashion-arenaen? Og hva er det med Björn Borg som du synes er aller mest spennende og fremtredende?

– Jeg tror at Björn Borg kommer med både pondusen og arven til en global superstjerne innen sport, en som var et stilikon og som pushet grensene for hvordan en sportsstjerne skulle representere seg selv og kle seg. Merket har også en sterk skandinavisk designsignatur som består av blant annet en avgrenset fargepalett, høyteknologisk performance og ikke minst med vekt på både god design og smakfull finish. Det er et så gjenkjennelig merke og merkenavn knyttet til en ikonisk sportsstjerne som er både retro og moderne på samme tid.

Hva er ditt personlige forhold til Björn Borg?

– Björn Borg var virkelig en pioneer når det kom til å sette sitt preg som sportstjerne, og gjorde tidlig noen av de stiligste og mest gjenkjennelige samarbeidskolleksjonene. Jeg kom først over det med 80-tallets britiske football casuals som gjerne kledte seg i Fila Bjorn Borg tracksuits og Didora Borg-sneakers. Casual-kulturen handlet i stor grad om å appropiere europeisk luxury sportswear og gjøre det til en slags teen subkultur.

Hva kan vi vente oss av visningen?

– En skikkelig hydbrid mellom gamle og nye point of view for merket. Det vil være en moderne tolkning av Signature Collection.

Som vi ser av Signature-kolleksjonen er den sterkt inspirert av 70-tallet. Hvilke referanser inspirerte deg i stylingen av kolleksjonen. Og hva er konseptet og ideen bak stylingen?

– Referansepunktet er selvsagt Björn Borgs personlige stil fra 70-tallet som var banebrytende spesielt for en europeisk sportsstjerne, men også disco club-æraen og sportswear og grafisk color blocking fra 70-tallets sportswear. Denne looken ble igjen populær med Wes Anderson-filmen The Royal Tenenbaums fra 2001. Når det gjelder FW17-kolleksjonen som vi viser samtidig er looken mer futuristisk teknisk og grafisk med inspirasjon fra active wear og performance wear for å skape både modige og futuristiske silhuetter.

Markedssjef Jonas Lindberg Nyvang.

Også markedssjef i Björn Borg, Jonas Lindberg Nyvang har tanker om visningen som denne gangen finner sted på hjemmebane, nemlig i Kungliga Tennishallen i Stockholm.

Hva vil dere som sportsmerke oppnå med en visning under Fashion Week Stockholm? 

– Björn Borg har alltid hatt en arv innen både mote og sport. Tennisstjernen Björn Borg var minst like kjent for sin stil som for sine prestasjoner på banen – han var sin tids ultimate influencer. Under Fashion Week viser vi både vår Signature-kolleksjon som er inspirert av filmen Borg som har premiere kort etter visningen, og også høstkolleksjonen. Signature-kolleksjonen er mer en motekolleksjon, mens vår “vanlig” høstkolleksjon består av funksjonell sports fashion som vi synes passer like godt på en catwalk som under en tøff treningsøkt. Ved å implementere See-now-buy-now-konseptet setter vi oss selv en motekontekst, samtidig som vi er relevante for kundene våre, noe som er svært viktig for oss.

Fortell om Versus. Hva ligger bak initiativet, og hva vil dere kommunisere med visningen?

– Med Versus møtes to verdener og to kolleksjoner. Vi viser høstkolleksjonen vår som bestå av moderne sports fashion og Signature Collection – en motekolleksjon i retro-stil inspirert av filmen Borg. Med konseptet bak visningen ser vi både fremover og til fortiden, men lander likevel på noe som føles veldig her og nå.

Fortell om produksjonen av Versus – hva kan vi forvente av visningen, dere pleier jo som kjent å gå all in?

– Jeg vil ikke avsløre for mye før visningen, men jeg kan si det slik at jeg tror ikke noen av gjestene vil dra hjem skuffet. Visningen finner sted på Royal Tennis hall i Stockholm – en aena som hedrer vår arv, men som også er et historisk og svært vakkert sted. I tillegg har vi fått en av verdens beste stylister med oss på laget for å style kolleksjonene. Som tidligere kommer vi altså til å invitere til noe helt spektakulært.