I vår nye spalte FW17 hos tar vi tempen på sesongens kolleksjoner hos både kjedebutikkene, high street, merker og designere. Lindex er mer on trend enn noensinne med rene, sofistikerte silhuetter i feminine materialer og med statementprint.

– Denne sesongen handler om sterke antrekk. Lek med former for å få en balansert stil, gjennom å kombinere ledige og figurnære plagg og mikse materialer. Trenden holder et rent inntrykk som inspirerer til å style denne kolleksjonen på en feminin og avslappet måte, sier designsjef i Lindex, Annika Hedin.

Vi tok en prat med Pia Ekholm, design and buying manager for womenswear i Lindex i forbindelse med pressevisningen av FW17-kolleksjonen tidligere denne måneden.

Fortell om kolleksjonen; hva er de viktigste trendene denne gangen? 

– Denne høsten handler det mye om powerdressing. Vi ser en mer veldkledd feminitet med både dressen og den herreinspirerte buksen som utgangspunkt, men med mer kvinnelige elementer som for eksempel markert midje, blondedetaljer og så videre. Sterkt står også den løse silhuetten som for eksempel dressen med herresnitt og dressbuksene. En annen stor trend er såkalt portion play der man leker seg med ulike typer proporsjoner, for eksempel ved å kombinere en vid bukse med høyt liv til en liten, nett topp og omvendt bruke en bukse med smale, croppede ben til en oversized skjorte eller strikk. Men også kombinasjonen av ulike typer materialer og overflater, for eksempel ved å kombinere feminine detaljer som blonder og volanger med lakk for at det ikke skal bli for søtt.

Hva er must haves?

– Buksen med vide ben og høy midje – også i jeansvariant. Og skjorten – den har utviklet seg, og er denne sesongen større enn noensinne. Skjorten kommer i en rekke varianter med detaljer som brede mansjetter, knyting, rysjer og for eksempel åpning i ryggen. Min personlige favoritt er nok herrevarianten – den klassiske skjorten som er oppdatert. Statement-jakken er et annet must have. Den skal være oversized og gjerne lang. Og til slutt kjolen. Det er jo et viktig plagg som en del av den feminine trenden. Den kan gjerne være helt tight, men er ikke voulez vous eller overdrevent sexy – heller fin med for eksempel lange ermer og høy hals. Igjen handler det om powerdressing, og at kvinnen kler seg for seg selv og ikke for mannen.

Og hva med tilbehøret?

– Den lille vesken er viktig, og kommer i mange ulike varianter som for eksempel lakk, men også mer sporty. Kolleskjonen består jo av relativt enkle plagg, så her kan man gasse litt på med for eksempel statement-øredobber.

Farger fortsetter også denne sesongen – hva kjennetegner fargepaletten i kolleksjonen?

– Svart er absolutt et utgangspunkt. Det samme er kamel og beige – typiske høstfarger. Denim som farge står også sterkt. Men kanskje aller mest toneangivende er rødt – farge nummer én og statement-fargen over alle, i tillegg til oransje, mørkegrønt og dyp lilla. Det er de kanskje viktigste fargene, som også er fine i kombinasjon; kamel og grønt, for eksempel eller svart og oransje – sammen med denim.

Apropos – det virker som om dere satser for fullt på nettopp denim nå?

– Denim bare vokser. Det skjer mye når det kommer til blant annet silhuetten med både vide ben og detaljer som for eksempel ulike vasker og patches. Det er ingen tvil om at denim er viktig for oss. Vi er stolte over denimen vår, og jobber også masse i forhold til bærekraftighet. Sammen med våre konkurrenter går vi i bresjen for nettopp det, og har blant annet mål om at all bomull hos oss skal være økologisk innen 2020 – det samme med 80 prosent av alle materialene vi bruker, og vi er på god vei.

Alle bilder: Lindex.