For femte år på rad kårer Specsavers Årets Brillemodell. Med seg på laget har de fått den Los Angeles-baserte, norske motefotografen Erik Asla. 

– Jeg synes alltid det er gøy å gjøre prosjekter i gamlelandet, og jeg er veldig imponert over det veldedige aspektet som Specsavers tar så alvorlig, sier Asla.

Han sitter, sammen med en rekke andre personligheter, blant dem både kjendisstylist Jan Thomas og The Voice-aktuelle Marthe Bratberg, i juryen for Specsavers Årest Brillemodell som nylig gikk av stabelen for femte gang.

Denne gangen var det Merete Svenningdal som stakk av med seieren som Årets Brillemodell.

Blant premiene til vinneren var en fotoshoot med Jan Thomas og Erik Asla, som har følgende å si om Årets Brillemodell: 

– Merete er veldig naturlig og er en norsk friskhet. Jeg føler at hun er en ekte skjønnhet og passer utmerket til å være ambassadør for dette prosjektet. Vi jobbet veldig bra sammen, og jeg fikk en rekke fine bilder.

Som stjernefotograf med base i Los Angeles (og gift med Tyra Banks!) har Asla en merittliste de aller fleste bare kan drømme om.

– En av favorittene er nok Elizabeth Taylor. Legenden med fantastisk sans for humor. Hun er uforglemmelig. Den hyggeliste personen jeg har fotografert er Jon Bon Jovi. Rockeren fra 80-tallet er en utrolig fin fyr, forteller Asla, og fortsetter:

– Når det gjelder modeller er Gisele Bündchen i særklasse. Hun er helt unik og prater uten stans. Gisele er det ingen som målbinder!

I tillegg til fotoshooten med Jan Thomas og Erik Asla får den heldige vinneren også et gavekort fra Specsavers på 10 000 kroner og en tur til Tanzania som ambassadør for veldedighetsprosjektet Gi syn til Tanzania.

– I Tanzania er optikere og briller en stor mangelvare. Med dette prosjektet håper vi å kunne gjøre livet bedre for noen av dem. Enten det er barn som går på skole eller foreldre som trenger godt syn for å utføre arbeidet sitt og brødfø familien, forteller Reiler, som understreker at Årets Brillemodell, som ble startet som en antimobbekampanje av Specsavers i England for over ti år siden, også handler om å skape et positivt fokus på bruk av briller.

– Det er viktig å skape et positivt fokus på bruk av briller, og med kampanjen oppnår vi forhåpentligvis at flere er stolte av brillene sine, avslutter han.

Du kan se alle bildene av Årets Brillemodell her:

Foto: Erik Asla. Styling: Jan Thomas.