Tidligere i sommer tok vi en prat med Days Like This om veien videre. Nå åpner de butikkonseptet The Archives by Days Like This på Gunerius i Storgata i Oslo. Vi tok en prat med “sjefsarkivar” Sandra Larsen om satsningen.

Fortell litt om konseptet?

–  The Archives by Days Like This er et konsept under kjeden Days Like This som avhender varer fra tidligere sesonger på en annerledes og inspirerende måte til sterkt reduserte priser. Et sted for å se eldre varer i nytt lys med nye øyne. Vi ønsker i tillegg å være en motedestinasjon for inspirasjon, et sted hvor det er mulig å få tilpasset klærne med syersker, bidra til godt naboskap her på Grønnland, samt fungerer som en læringsarena for skolene. Viktige samarbeidspartnere her er blant annet Områdeløftet på Tøyen, UnLimited, Fretex, Westerdals og SoFi – for å nevne noen .

Hvem er det for?

– Det er for kvinner i alle aldre som ønsker å få inspirasjon til hvordan hun kan style antrekket på en spennende måte og i tillegg gjøre gode kupp.

Hvorfor ble det nettopp denne butikken som ble location for konseptet? 

– Vi har beholdt de gamle lokalene til Vivikes-butikken og med enkle grep og arvet inventar gjort den om til en ny og fresh konseptbutikk. Gunerius ligger midt i Oslo med mye trafikk i og rundt senteret, og dette ville vi benytte oss av.

Du har fått tittelen sjefsarkivar – hva innebærer det?

– Som sjefsarkivar er det min jobb å utvikle konseptet videre i samarbeid med ledelsen i Days Like This. Jeg kommer til å jobbe tett med samarbeidspartnere som SoFi, Westerdals og Tøyen Unlimited. Jeg kommer også til å fungere som daglig leder for butikken med alt det innebærer.

Et knippe influencere har stylet butikken – hvem og hvorfor?

– Våre fire fantastiske influencere; Janka Polliani, Celine Aagaard, Silje Pedersen og Line Langmo har med frie tøyler stylet syv dukker hver. Alle fire har hver sin unike stil som vi synes kommer godt frem på dukkene de har stylet. Det er veldig gøy å se hvordan de har fått frem nyhetsverdi fra arkivene våre.

– Days Like This har en strategi om å bli mer bærekraftig kjede. Dette er et av flere ledd i vår satsning og prioritering. Vi tror på sosialt entreprenørskap, nytenkning, læring og utvikling av medarbeider. I tillegg tror vi at dette er fint for merkevaren Days Like This og selvsagt for å bygge business, legger PR-sjef Patricia Nazareno til.