Sesongens fashion weeks er godt i gang, og det er allerede over for både København, Oslo og Stockholm. Vi har samlet noen av høydepunktene fra de skandinaviske moteukene. 

LES OGSÅ: Syv skandinaviske FW17-kolleksjoner vi elsker

Copenhagen Fashion Week: Holzweiler

VISTE I KØBENHAVN: Holzweiler viste for første gang under den danske moteuka. Foto: Victor Jones.

Fra skjerf i 2012 – som fortsatt trender, kanskje nå mer enn noensinne, til komplette RTW-kolleksjoner, innpass på Net-a-porter og ikke minst love fra noen av verdens fremste it-girls og motepersonligheter som Gigi Hadid i tillegg til en hær av influencere.. Denne gangen valgte Holzweiler å vise i Københavnfor første gang noensinne, med både norsk og internasjonalt presse front row og en casting alle snakker om.

Men kolleksjonen først; hovedinspirasjonen bak er designernes besteforeldre, en hyllest til generasjonen, deres måte å tenke på og ikke minst deres ivaretaelse av tradisjoner.

– Våre besteforeldre var alle forskjellige, men de hadde mange av de samme verdiene, blant annet det at ting skulle være laget for å vare og tas godt vare på. Det er dette tankesettet vi ønsker å hedre, og derfor ville vi lage en kolleksjon inspirert av nettopp dem. Det blir som en slags kontrast til dagens fast fashion – å bringe tilbake tradisjonene. Vår drøm er jo å se barnabarna våre i vintage Holzweiler en gang i fremtiden, sa Susanne Holzweiler til VIXEN etter visningen.

Supermodell og en av våre favoritt motepersonligheter Erin Wasson både åpnet og lukket visningen. 

– Hun er bare helt fantastisk. Når hun hadde gått på catwalken kom hun backstage jublende. Det føles som et stort kompliment når man booker en modell som Erin, for så å få det engasjementet tilbake fra henne som vi fikk. Vi føler at hun er en ekte Holzweiler-jente, sa Susanne.

Oslo Runway: Tom Wood

DENIM: Denim stod i fokus hos Tom Wood under visningen på Oslo Runway. Foto: Indigital Images/Oslo Runway.

– Med FW17 har vi endelig funnet vårt DNA innen klær, sa gründer og kreativ direktør Mona Jensen i Tom Wood til VIXEN tidligere i år. Med SS18 er det i alle fall ikke lenger noe å lure på.

En av Oslo Runways aller sterkeste visninger. For Tom Wood har virkelig hele pakka; kolleksjonen, modellene og location. Aller viktigst er selvsagt det første med denim som en rød tråd gjennom hele kolleksjonen – noe som i følge merket selv skal fortsette også utover kommende sesonger. Og det er nettopp her Tom Wood har funnet sin nisje – ironisk nok, ettersom denim jo tross alt er noe mange driver med. Uansett, denim it is. 

Det er mest sannsynlig et smart grep nå som merket også satser for fullt internasjonalt, blant annet med spennende planer i Japan der de allerede er sterkt inne med tilbehør. I høst lanserer de også det som er deres første denimprosjekt med en egen basekolleksjon og en med mer unike plagg med inspirasjon fra vintage og work wear.

Alle foto: Indigital Images/Oslo Runway.

Copenhagen Fashion Week: Ganni

It-merke nummer én bød på både blomster, frukt og fargerike striper under SS18-visningen i København. En leken kolleksjon som henter inspirasjon fra både Brit-Pop, Natalie Portmans ikoniske karakter i Léon og Madonna på 80-tallet. Men som vanlig er det langt fra lettbeint, for kolleksjonen har også denne gangen en dypere underliggende tematikk.

Sist var det Love Society som gjaldt med både et politisk rettet fuck you, men kanskje aller mest som en kjærlighetserklæring til verden. Det er det på en måte fortsatt, men denne gangen kanskje mer som en kommentar og et innspill i den pågående debatten om frihet, likhet og brorskap.

– Denne sesongen ble jeg inspirert til å lage en kolleksjon for verdensborgeren. Jeg ville skape klær for kvinnen som elsker å reise til nye steder, og som er selvstendig. Den er en upbeat-kolleksjon med inspirasjon fra 90-tallets sportswear, rave og de viktige Benetton-reklame fra 90-tallet som utfordret fordommer og oppfordret til likestilling. Jeg ville også jobbe med kreative sjeler fra hele verden, fra Stockholm hele veien til New York, om kolleksjonen som hyller nettopp collabs og internasjonale samarbeid. Jeg er alltid på reisefot og blir hele tiden inspirert av hva jeg ser på gaten i ulike buer rundt om i verden. I disse tider med stengte grenser, er det viktig å tenke ut nye måter å leve og jobbe sammen på for å overkomme våre kulturelle forskjeller. Slik representerer kolleksjonen det beste fra alle verdener, sier Ditte Reffstrup, kreativ direktør i Ganni i en pressemelding.

Set-designet var signert New York-baserte Ana Kras – en collab mellom merket og designeren, maleren og fotografen som understreker tematikken i kolleksjonen ytterligere.

Fashion Week Stockholm: Totême

Elin Klings Totême viste i eget designstudio og showroom som åpner dørene tidligere i år i den svenske hovedstaden. Det var merkets Fashion Week Stockholm-debut. Til Vogue har Kling beskrevet studioet som minimalistisk, varmt, feminint og inkluderende – noe hun mener også kjennetegner merkets kolleksjoner.

Nå har hun nemlig kommet hjem etter mange år i utlandet, noe som mest sannsynlig vil farge merket, som fortsetter å levere skreddersydde plagg med gode materialer i høy kvalitet og med høy it-girl-faktor.

Kanskje ikke så rart da at visningen allerede på forhånd var en snakkis.

I etterkant snakker alle både om stylingen, og ikke minst innslagene av rødt samt trenchcoaten.

Copenhagen Fashion Week: Designers Remix

Foto: Victor Jones.

Cirkelbroen midt i hjertet av København var location da Designers Remix viste sin SS18-visning under Copenhagen Fashion Week. Inspirert av både pop art og resirkulert plastikk var stikkord for visningen strikk, off-the-shoulder og sterke farger som blått, grønt og gult. Mon tro om ikke valg av location spiller inn i merkets sirkulære prosjekt Preloved som lar kundene levere inn brukte plagg som resikuleres til nye designs. 

– Da jeg startet å jobbe med kolleksjonen så jeg et verk av kunstneren Sue Dunkley. Etter det begynte jeg for alvor å oppdage hennes fantastiske arbeider. Store pop art-verk i en eksplosjon av farger. Hennes store oljemalerier på lerret fra 60-tallet har virkelig en så sterk innvirkning på meg fargemessig. Jeg føler at det kunne ha vært lagd i går – så i tiden og moderne er det. Pop art i kombinasjon med resirkulert plastikk er inspirasjonen denne sesongen, sier Charlotte Eskildsen, kreativ direktør ved Designers Remix i en pressemelding.

Alle foto: Victor Jones.

Oslo Runway: FWSS

Det har vært stille fra FWSS en stund, men med god grunn. Merket har nemlig tatt en ny vending, og har nå et designkollektiv i ryggen fremfor kun én designer. 

Under sesongens Oslo Runway viste de Spring 2018 på det som ikke bare er en av Oslos aller mest interessante venues, men som også speiler den nye retningen til merket, prosjektrommet Rod Bianco gallery. Og apropos Oslo, det er nettopp Oslo-jenta som designerne har latt seg inspirere av. 

– Det er så mange sider av en kvinnes liv. Så for oss er det ikke noe logikk i å ha kun én kreativ direktør i FWSS. Det er grunnen til at vi har valgt å jobbe som et kollektiv – et merke designet for kvinner av et team av kvinner. Merket er større enn bare én av oss, forklarer Linn Langehaug Christoffersen, som forteller følgende om inspirasjonen: 

– Det som inspirerte oss denne sesongen er stilen til Oslo-jenta og hvordan kvinner i byen vår er tro til sine instinkter. Det handler om frihet og å uttrykke seg selv ved å blant annet bruke både farger og mønster. Å ikke tro på fashion faux pas. FWSS-kvinnen er selvsikker, og beveger seg raskt gjennom livet.

Resultatet er farger, mønstermiks og feminine detaljer som rysjer samt elementer fra både sportswear og uniformer. Fokus er på miks av både teksturer og materialer – som for eksempel broderie anglaise på en college-genser. Nøkkelplaggene er utvilsomt kjolene med blomsterprint – stylet med høye tennissokker og sneakers. 

Fashion Week Stockholm: ATP Atelier

It-merket ATP Atelier valgte å invitere gjestene inn i hjemmene til kvinnene som bruker deres design, og teamet opp med Svenskt Tenn for anledningen – ikke bare for deres internasjonalt anerkjente designbutikk, men også fordi de deler merket kjerneverdier, heter det i en pressemelding.

SS18-kolleksjonen ble altså vist i butikken i Strandvägen i Stockholm – et tegn på at merket har kommet “hjem” etter tidligere sesonger inspirert av både Italia og New York.

Visningen var kuratert som en utstilling med navnet Who are you? med fire rom eller hjem alle innredet i hver sin stil nettopp for å understreke hvordan et og samme designobjekt kan få sin helt egen form alt ettersom hvem som setter sitt preg på det.

For anledningen hadde dessuten fire ulike ATP Atelier-kvinner flyttet inn i rommene – alle med ulike signaturdesign fra merket stylet på sin personlige måte. 

Selve kolleksjonen har fokus på hæler i ulike fasonger og høyder, fra trompet til kitten, sandaler med tynne stropper som et nikk til merkets aller første kolleksjoner, og selvsagt vesker som nå er både oppdatert og utvidet med detaljer som kontraster, sømmer, stropper og cut outs.

Copenhagen Fashion Week: Stine Goya

Foto: Luka Roné

Go far, var på alle måter stikkordet da Stine Goya feirer ti år under moteuka i København. Og med visning, eller nærmere bestemt installasjon i Nordhavn på Farschou Foundation var det akkurat det hun gjorde.

– Jeg ville at denne visningen skulle være annerldes. Jeg ville markere 10-årsjubileet ved å skape noe kunstnerisk, noe fargerikt og noe modig, og jeg håper at visningen vil sette spor, sa designeren selv i en pressemelding. 

Etter tre års opphold returnerte nemlig Stine Goya til Copenhagen Fashion Week-programmet med en slags performance-aktig visning, kanskje mer en sensorisk opplevelse av lyd, farger og ikke minst mote enn noe annet.

SS18-kolleksjonen ble vist side om side med en rekke show pieces skapt med utgangspunkt i noen av de aller mest ikoniske Stina Goya-plaggene bært av ansikt vi allerede kjenner fra både tidligere visninger og kampanjer som Frederikke Sofie, Emma Leth, Caroline Brasch, Mathilde Henning, Ina, Mathilde Brandi og Kirstin Liljegren.

Foto: Luka Roné

Foto: Luka Roné

Foto: Luka Roné

Foto: Helle Moos

Foto: Helle Moos

Oslo Runway: IBEN

En av de store overraskelsene under Oslo Runway var IBEN. Ikke fordi det ikke var bra før, men fordi det nå var bedre enn noensinne. 

Inspirasjonen bak kolleksjonen er den britiske organisasjonen Womens Voluntary Service fra 1930, det å ta vare på hverandre og å gjøre noe godt for andre.

Girl power, med andre ord – som også står sterkt i trendbildet, men kanskje aller viktigst medmenneskelighet – en faktor som virker å være mer aktuell i dag enn noensinne.

Slik tar også kolleksjonen samtiden på kornet. On point er også stylingen, og ikke minst location på Deichmanske hovedbibliotek. Det er selvsagt ikke tilfeldig at visningen ble lagt nettopp hit – tradisjonelt et samlingspunkt for både kvinner og menn av alle samfunnslag midt i hjertet av byen som et symbol på nettopp likhet, kunnskap og ikke minst veien videre.