Som på både mote- og skjønnhetsfronten står designersamarbeid også sterkt når det kommer til interiør. Her er noen av våre favorittsamarbeid med både norske og utenlandske designere. 

LES OGSÅ: Dette blir de største interiørtrendene i 2017

Ilse Crawford + Georg Jensen

Ilse Crawford har designet en rekke produkter for Georg Jensen som nå lanserer en forlengelse av hennes allerede eksisterende kolleksjon.

Den nye kolleksjonen består av to boller i ulike størrelse og en høy karaffel – alt i Ilse Crawfords minimalistiske og funksjonelle stil.

– Ilse Crawfords tanke om å tillegg små, daglige øyeblikk en større verdi, kommer til uttrykk i de tre nye tilskuddene til kolleksjonen hennes, sier Nicholas Manville, Head of Design ved Georg Jensen. 

Fram Oslo + Andreas Engesvik

Bunadspleddene ble lansert høsten 2012, og har allerede rukket å blitt en designklassiker.

Pleddene har nemlig fått stor oppmerksomhet både her hjemme og internasjonalt, og har vært brukt i en rekke prestisjefylte designprosjekter.

Designet av Andreas Engesvik er pleddene inspirert av Norges bunader, og kommer i alt i åtte utgaver inspirert av ulike bunader samt åtte ensfargede pledd.

Det er det nye skandinaviske møbel og interiør designmerket Fram Oslo som tok over rettighetene til pleddene i fjor høst, og som nå vever disse på Grinakervev på Hadeland.

Stina Goya + Kähler

Danske Kähler er et kjent navn for de aller fleste, særlig etter at stripevasene nærmest ble allemannseie.

Men viste du at de i mer enn 175 år har samarbeidet med noen av tidens mest fremtredende og toneangivende kunstnere og kunsthåndverkere?

I fjor høst lanserte de serien Flora i samarbeid med den danske designeren Stina Goya. Kolleksjonen omfatter krukker, en veggvase samt klassiske vaser – alle designet av Goya som leker med tradisjon og fornyelse i både formgiving, mønstre og farger og nyfortolker gjennom dette tradisjonell keramikk.

– Jeg har alltid hatt et stort ønske om å lage keramikk, som er et helt annet materiale enn det jeg pleier å arbeide med. Det er noe lekkert med keramikk, som starter som en myk masse, men som ender opp med å bli til et hardt materiale som er varig og består, sier Goya om kolleksjonen.

Alessis drømmefabrikk

I 1921 etablerte Giovanni Alessi selskapet som i dag er en av verdens mest berømte italienske designfabrikker. Alessi blir gjerne også kalt drømmefabrikken på grunn av deres satsing på unge designtalenter.

Designfabrikken har nemlig samarbeidet med en rekke verdenskjente kunstnere og arkitekter som blant andre Salvador Dali, Michael Graves, Aldo Rossi og Philippe Starck som står bak designklassikere som vannkokeren Kettle with Bird (Michael Graves) og sitronpressen Juice Salif (Philippe Starck). I dag er mer enn 160 designere tilknyttet Alessi.

Frem til 1990 hadde Alessi bare jobbet med store navn innen designverden, men etter designfabrikkens leder Alberto Alessi ønske om å løfte frem også unge desingtalenter ble Alessi Research Centre lansert. Senteret ble åpnet for å koordinere arbeidet med unge designere, i tillegg til å produsere teoretiske artikler om temaer knyttet til designobjekter. Blant talentene på senteret er tegneserieskaperen Massimo Ciacon som gav liv til såpedispenseren Mr.Cold, og som sammen med de andre unge designtalentene er med på å forme essensen av det moderen Alessi.

Aesop + Jesse Paris Smith

DUFT OG MUSIKK: Aesop samarbeider med artist Jesse Paris Smith som setter musikk til merkets romsprayer.

Det australske kultmerket Aesop, som nylig åpnet sin andre butikk i Norge, gjør denne sesongen et samarbeid med den amerikanske komponisten og musikeren Jesse Paris Smith. 

Sammen lanserer de tre originale musikkspor inspirert av den nye kolleksjonen med Aromatique Room Spray, som er blant nyhetene som står øverst på ønskelisten vår!

Låtene er tilgjengelige for fri nedlasting fra nettstedet til Aesop, og skal være designet for å forsterke duftopplevelsene.

– Vi har laget et tillegg for sansene til hver romspray, som gir uttrykk for duftnotene og evnen til å henføre. Å bruke musikk var instinktivt for oss, spesielt på grunn av slektskapet mellom harmonien i musikken og samklangen i duftene, sier Marsha Meredith, kunsterisk leder i Aesop.

– Jeg fant stor glede i å lage musikken til duftene. Jeg sprayet dem i studioet, i hvert rom musikken ble laget i og passet på at de var med meg hele veien i prosessen. Man kan ikke nødvendigvis oversette en romspray direkte til å bli et musikalsk verk, men man kan vente til duftene forandrer omgivelsene og følesene til menneskene rundt, for så å med hensikt brukt lyd og musikk for å uttrykke de føleksene, sier Smith. 

– Ved hjelp av miksingen beveger muskikken seg faktisk opp, ned og rundt i rommet, omtrent på sammen måte som romsprayene fyller rommet med aromaer og endrer form.