Stadig flere fashion weeks – både her hjemme og internasjonalt – satser på up and coming-designere, med for eksempel Designer’s Nest i København og Bik Bok Runway Awards under Oslo Runway. Det gjør også det som er verdens viktigste herremoteuke, Pitti Uomo, der Finland er valgt ut til å være “gjestenasjon” neste vår. 

LES OGSÅ:

Totalt åtte finske merker har blitt plukket ut til å representere Finland som Guest Nation under moteuken i januar 2018. Det betyr selvsagt ikke at moteuken holdes i Finland, men at merkene introduseres for internasjonal presse og innkjøpere gjennom prosjektet promotert av Fondazione Pitti Discovery som en del av Pitti Uomo. 

– Vi gleder oss til å få presentere Guest Nation Finland under Pitti Uomo i januar. Vårt mål er å fremme og styrke kulturforskning og kunstneriske bestrebelser og å fremheve de områdene hvor mote finner sin kreative inspirasjon og form for eksperimentering. Finland er et av de mest interessante stedene innen kreativitet i dag. Derfor ønsket vi å tilegne et Guest Nation-prosjekt nettopp til dette landet som en del av en global plattfor som Pitti Uomo jo er med dets publikum av internasjonale toppkjøpere, presse og motepersonligheter, sier generalsektretær ved Fondazione Pitti Immagine Discovery og kommunikasjonssjef ved Pitti Immagine, Lapo Cianchi i en pressemelding.

De åtte merkene representerer noen av det aller mest interessante og lovende innen finsk herremote, og er en blanding av unge designere fra Universitetet i Aalto slik som Rolf Ekroth og Julia Männistö med merket Mannisto og mer etablerte merker som det urbane workwear-merket Formal Friday, det klassiske skomerket Saint Vacanat og minimalistiske Noman Nescio, mens merkene Turo og R-Collection skal showcase samarbeid med unge designere; førstnevnte med den London-baserte finske designeren Ikla Wright, og sistnevnte en capsule-kolleksjon i samarbeid med den unge designeren Maria Korkeila.

Heikki Salonen, som er en av Finlands kanskje aller mest kjente designere lanserer dessuten sin nye kolleksjon Vyner Articles under moteuken. Han har tidligere jobbet hos blant andre Erdem og som kreativ direktør ved Diesel før han startet som designsjef ved det parisiske avant-garde-merket i 2013.

– Vi er veldig begeistret over muligheten til å vise frem de beste finske talentene innen herremote på en plattform som Pitti som har en så sterkt internasjonal påvirkning. Guest Nation Finland gir finske merker en utrolig mulighet for internasjonal anerkjennelse og kontakter. Vi har en sterk rekke merker som vi tror virkelig vil stikke seg ut, sier Miia Koski, administrerende direktør ved Juni Communcation.

I tillegg til de åtte utvalgte merkene på Guest Nation Finland-showrommet vil de to finske merkene Frenn og Makai ha egne stands på Pitti Uomo for andre året på rad. 

Les mer om de åtte utvalgte merkene i lookbooken under:

Foto: Chris Vidal Tenomaa, styling: Tuomas Laitinen, modell: Kerkko Sariola / Nisch Management.

VYNER ARTICLES: Heikki Salonen er en av Finland mest sukessfulle designere de siste årene. Under Pitti Uomo neste vår lanserer han sin nye kolleksjon.

MARIA KORKEILA X R-COLLECTION: Maria Korkeila har erfaring fra blant annet Rick Owens og Saint Laurent. Under Pitti Uomo lanserer hun sitt samarbeid med finske R-Collection med sjefsdesigner Lilli Norio i spissen.

NOMEN NESCIO: Grunnlagt i 2012 av Niina og Timo Leskelä er Nomen Nescio kjent for sin enkelhet og nordiske estetikk. Det Helsinki-baserte merket, som består bare av sorte plagg, lanserer en håndfull nye styles hver sesong som legges til den permanente kolleksjonen. Alle plaggene er kjønnsnøytrale.

IKLA WRIGHT X TURO: Den første av to collabs mellom den Central Saint Martin-utdannede finske designeren Ikla Wright og det klassiske finske herremotehuset Turo.

ROLF EKROTH: Utdannet fra Universitetet i Aalto var Rolf Ekroth blant finalistene i Hyères Fashion Festival i 2016. Senere har han blant annet laget en capsule-kolleksjon for franske Galeries Lafayette.

SAINT VACANT: Janne Lax grunnla skomerket Saint Vacant i 2005, men det var først i 2016 at det store gjennombruddet kom da designeren redigerte sin egen kolleksjon ned til fem essensielle styles. Tanken er selvsagt at det skal være kun disse fem parene en mann trenger.

MANNISTO: Grunnlagt av Julie Männistö i 2015 har Mannisto på rekordtid blitt et av Finlands mest interessante merker. Männistö vant International Fashion Showcase i 2015 og Shenzhen Design Award for Young Talents i 2016. Hun var dessuten finalist i LVMH Prize samme år. Hennes kolleksjoner har allerede fått internasjonal omtale i blant annet tyske iD, Vogue China, Vogue Italia, GQ Korea, Harper’s Bazaar China og Highsnobiety.

FORMAL FRIDAY: Teemu Muurmäki er allerede en av Finlands mest hyllede damemotedesignere. Etter flere år i Milano der han jobbet med blant andre Dolce & Gabbana, Bottega Veneta og Giorgio Armani har han nå vendt hjem igjen. Formal Friday er hans første herremerke, og kombinerer nordisk stil med en tvist av innovativ e-commerce-strategi.