Nylig slapp H&M Justin Biebers Purpose Tour-merch – til tross for at hovedpersonen selv har valgt å ta en pause fra live-opptredener. Det føyer seg inn i rekken av artistsamarbeid for klesgiganten, som tidligere har jobbet med navn som Zara Larsson og The Weeknd – sistnevnte er nå aktuell med sin andre samarbeidskolleksjon Selected by The Weeknd. Nå lanserer H&M en unik kolleksjon med de som gjerne omtales som det norske svaret på Justin Bieber.

Vi snakker selvsagt om den populære pop-duoen Marcus & Martinus. Kolleksjonen er designet av H&Ms designteam i samarbied med input fra M&M sitt team.

– M&M + H&M er et samarbeid vi er svært stolte over å kunne presentere. For M&M er en global kampanje med en merkevare som H&M et viktig signal om at M&M er en unik norsk eksportvare  og en markedsleder i sitt segment. H&M sin klare musikkprofil gjennom aktiviteter som H&M Loves Music er et bevis for M&M som artister at musikk og trendformidling hører godt sammen. M&M gleder seg stort over at H&M har lagt opp til distribusjon i markeder som samsvarer godt med M&M sin utenlandssatsing. Vi gleder oss til å se M&M produkter i butikk i viktige markeder som Sverige, Danmark, Tyskland, Polen, Nederland med flere, sier PR-ansvarlig for M&M Marte Schei i en pressemelding.

Gutta selv har følgende å si om samarbeidet:

– Vi er veldig glade og stolte av å få samarbeide med H&M, og synes at kolleksjonen har blitt utrolig kul. Veldig gøy at vi får gjøre vårt første internasjonale samarbeid med H&M, sier Marcus Gunnarsen.

– H&M har jo samarbeidet med flere artister som vi ser opp til, for eksempel Justin Bieber som lanserte i forrige uke, The Weeknd og Zara Larsson, og det er stort for oss at de vil samarbeide med oss, legger Martinus Gunnarsen til.

730-redaktør Janne Monsen Tveit tror grunnen til at H&M satser på artistsamarbeid er enkel:

Janne Monsen Tveit

730-redaktør Janne Monsen Tveit. Foto: Alvin Tjernshaugen

– Fordi det selger! H&M har vært gode på å velge riktige artister å fronte de siste årene, og skiller seg fra andre kjedebutikker fordi de har egne kolleksjoner. Plaggene de selger finner man ikke kopi av på artistenes nettbutikken eller i merchboden.

Hva med generell merch? Har det gått fra å være tiltenkt fansen til å bli en motegreie?

– Ja, og etter at metal-skjorter ble trendy igjen for noen år siden har jo mange artister satser ekstra hardt på designet, noe som lønner seg. Se bare på køene til Karpe Diem-pop-up – det hjelper jo å være Norges mest elskede rappere, men hadde aldri solgt så mye hvis ikke plaggene også var usedvanlig fete.

Tror du Marcus & Martinus gjør lurt i å lansere en kolleksjon i samarbeid med H&M?

– Ja, det er jo kult for både guttene og fansen at Marcus og Martinus nå er i samme selskap som The Weeknd og Justin Bieber. I tillegg er prisene mer forbrukervennlige, og det er lettere for mange å stikke innom H&M enn å for eksempel kjøpe på nett eller konsert. I tillegg er det jo superstas at ansiktene til to norske tenåringer er å finne i butikker over hele Europa.

Vil vi se også andre kjedebutikker og high-street kaste seg på trenden?

– Det tror jeg, men det spørs om de vil lykkes i samme grad. H&Ms priser og tilgjengelighet er vanskelig å slå. Det essensielle da blir å selge unike og tidsriktige plagg, en vanlig tee med logo eller promobilde på finner man jo overalt. Det er kult med alle som tør å tenke helt nytt – spesielt med merch. Karpe har rumpetaske, mens Cezinando selger bøff. Fans vil ha noe som genuint representerer artisten.

Kolleksjonen kommer i størrelsene 92-170, og er allerede nå tilgjengelig i utvalgte butikker i flere av H&Ms markeder, i tillegg til online fra 14.september. Priseksempler: t-skjorte med print kr 139 og hettegenser med print kr 199.