Pamela Anderson er kanskje best kjent fra 90-tallsserien Baywatch og modellkarrieren, men har de siste 20 årene vært minst like aktiv i arbeidet sitt for dyrevelferd gjennom organisasjonen PETA. Nå har hun oppfordret Canada Goose til å presse på for pelsforbud i et åpent brev til firmaets ansatte. 

LES OGSÅ: Armani blir pelsfrie

Pamela Anderson er æresdirektør i PETA USA og feiret i år 20 år som PETA-aktivist. Forrige uke sendte hun et åpent brev der hun oppfordrer 800 Canada Goose-ansatte om å legge press på selskapet for å få slutt på bruken av pels fra prærieulv. Canada Goose hadde kanskje sin storhetstid for noen år siden, men det kanadiske selskapet fortsetter å selge godt verden over. Selv skriver Canada Goose på sine sider at de forplikter seg til å kun bruke sporbar pels, og at de etterstreber åpenhet om etisk innkjøp og ansvarlig bruk av animalske produkter. Anderson påstår derimot at metodene som ligger bak produksjonen av jakkene, ikke stemmer overens med hva merket selv påstår, og det er spesielt kragen laget av coyote-pels hun ber om at merket fjerner fullstendig. Skuespiller Maggie Q, som arrangerte protest utenfor Canada Goose sitt hovedkontor i Canada, og skuespiller Justin Long stiller seg også bak Anderson for å presse på merket.

Pamela Anderson PETA

AKTIVIST: Pamela Anderson har vært PETA-ambassadør i 20 år. Foto: Sante D’Orazio

– Pelsen som brukes til å pynte Canada Goose-jakkene, kommer fra ville coyoter som blir fanget i feller som – i motsetning til hva deres arbeidgivere forteller dere – knuser dyrenes nakker eller smekker igjen rundt føttene deres, ofte like inn til beinet (…) Vær så snill å bruke deres innside-fordeler til å få Canada Goose til å gjøre en enkel endring, enten ved å bruke bare dyrevennlig juksepels eller ved å fjerne pelskanten helt, skriver Pamela Anderson i brevet til Canada Goose. Du kan lese Pamelas brev i sin helhet her

Canada Goose sier i en uttalelse til VIXEN at det ikke er grunnlag for Andersons anklager:

– Det er ingen gyldighet i disse påstandene og vi er skuffet over at PETA fortsetter å misinformere sine kjendis-talspersoner om vår bruk og kilder til pels. Vi vil oppfordre PETA til å gjøre research først og ikke fortsette å gi feilaktig informasjon. Vi tolererer ikke noen form for forsettlig mishandling, forsømmelse eller handlinger som forårsaker unødig smerte, skade eller lidelse overfor dyr. Vi er helt gjennomsiktige når det gjelder hvordan vi lager våre produkter, som vist gjennom våre omfattende åpenhetsstandarder og er forpliktet til ansvarlig bruk og etisk innsamling av alle våre materialer, sier Canada Goose i en uttalelse til VIXEN, og henviser til merkets informasjonssider om dun og pels.

Journalist og greenfluencer Anja Stang er redaktør for det grønne nettstedet Green House, hvor hun fokuserer på bærekraftig mote og en grønnere hverdag. Hun sier det er viktig at kjente navn går i front for å stoppe både produksjon og kjøp av pels.

– Det er veldig viktig, siden de er forbilder som mange tar etter. Derfor er det også ekstra dumt når Kim Kardashian eller Kate Moss bruker pels offentlig, sier Anja Stang til VIXEN.

Stang sier det ofte ikke er god nok kunnskap om hva som kan ligge bak pelsprodukter.

– Det har vært mye snakk om det gjennom årene, men mange vet nok ikke så mye om detaljene. Det er lett å tenke at coyoter er ville, men de fanges med fotsaks og lider en lang, smertefull død. 

Canada Goose har jo vært populært tidligere, tror du folk blir mer styrt av trender enn hva som ligger bak? 

– Ja, jeg tror det kan være fristende å lukke ørene og late som alt er greit. Men når man først har lært noe, kan man ikke “avlære” det, heldigvis.

I et blogginnlegg trekker Anja frem danske Saks Potts som ett av merkene som den siste tiden har fått en stor opptur, med påfølgende støtte fra bloggere og influencere. Anja sier det er problematisk at kjente navn tar i bruk klær med tvilsomt opphav.

Anja Stang

NEI TIL PELS: Anja Stang sier influenceres bruk av pels kan “avle en hel haug copycats”. Foto: Julie Pike.

– Jeg vet at mange av profilene som fronter Saks Potts og liknende merker er oppegående folk som vet hva som ligger bak. Da blir jeg overrasket over at de klarer å bruke det – og blogge om det- med så tilsynelatende god samvittighet. Smellvakre jenter med kul stil vil alltid avle en hel haug copycats, og influencere med stor rekkevidde legitimerer dermed at både pelsfarming og bruk av fotsaks fortsetter. Jeg skulle selvsagt ønske de brukte påvirkningskraften sin på en annen måte. Ingen liker å heve pekefingre, men diskursen om pels har stilnet helt. Derfor måtte jeg bare spørre: “Kan vi snakke om pels?” 

– Heldigvis skjer det bra ting også – mange kule jenter både her hjemme og i resten av verden, har for lengst valgt bort ekte pels. Og hele den siste utgaven av franske Vogue er uten pels! Jeg ble så glad at jeg måtte skrive om det også, haha. Masse fuskepels, en stor feature om ikoniske dyreelskere og intervju med Stella McCartney. La oss håpe at de fortsetter i samme spor fremover! 

Hva er viktigst – at pelsen blir hentet på en etisk måte eller at pelsnæringen blir fullstendig fjernet? 

– På sikt er det viktigste å legge ned pelsnæringen, for det er grunnleggende uetisk å holde dyr innesperret i bur hele livet for at vi skal pynte oss. Inntil det skjer – for det kommer til å skje – er det viktig å sjekke at pelsbøndene og -firmaene følger reglene for minst mulig lidelse.