Bellas Hus er nærmest for en institusjon å regne i Kirkeveien på Majorstua. Nå satser de for fullt med både ny butikk på re-åpnede Glasmagasinet i Oslo sentrum, egen kolleksjon og nettbutikk. VIXEN tok en prat med Janicke og Katharina bak Bellas Hus på åpningsdagen for den nye butikken.

– Vi hadde sett en stund på utenlandske konsepter. Vi så etter noe nytt, men fant ikke det helt perfekte, så da tenkte vi at vi kunne gjøre det selv. Vi ville bruke kunnskapen vi hadde fra interiør- og klesbransjen, og startet en prosess med det London-baserte designbyrået KKD for to år siden. Først i fjor sommer kom vi skikkelig i gang. Det hele begynte med at vi så en åpning mellom det vi kjenner fra Bellas Hus – high-end interiør, sengetøy og bad, ja forsåvidt hele bed and bath-segmentet – og det som er langt rimeligere. Det mellomsegmentet der var ikke så heavy adressert – i alle fall ikke som konsept, forteller Katharina.

Hva skiller denne nye butikken fra butikken i Kirkeveien?

– Med åpningen av ny butikk på Glasmagasinet og lansering av nettbutikk på samme tid, så har vi relansert Bellas Hus-konseptet i sin helhet. Bellas Hus på Glasmagasinet står frem i en splitter ny drakt, med ny innredning og i tillegg vårt eget interiør- og livsstilsmerke, Bellas Hus. Det nye sortimentet vil selvsagt også være på plass i Kirkeveien. I rebranding-arbeidet bestemte vi oss for å søke ut for å finne samarbeidspartner. Valget falt på det anerkjente designbyrået Kinnersley Kent Design i London, som har lang erfaring fra design av retailkonsept internasjonalt. Vi ønsket å utvikle konseptet med utgangspunkt i det som appellerer til det norske og skandinaviske markedet, samtidig som vi ønsket å få inn internasjonale impulser og perspektiv, forteller Janicke.

Hvorfor er det viktig for dere å både ha nettbutikk og fysiske butikker?

– Dette er helt essensielt i dagens retailmarked – «alle» går på nett før de skal ut og handle. Nettet blir derfor et utrolig viktig utstillingsvindu, for ethvert retailkonsept, og også for de fysiske butikkene. Samtidig så ser vi at det fremdeles er viktig for mange kunder å kunne ta og føle på produktene, samt å kunne snakke med erfarne og kunnskapsrike butikkmedarbeidere, så i den forstand blir nok butikkene viktige også i fremtiden, selv om de kanskje vil fremstå som mer showrom på lengre sikt. I samarbeid med designbyrået har vi jobbet mye med å utvikle gode integrerte løsninger mellom våre fysiske butikker og nettbutikken. Vi ønsker at handleopplevelsen hos Bellas Hus skal være sømløs og enten du foretrekker å handle på nett eller i en av de fysiske butikkene, så skal du finne inspirasjon og bli møtt av den samme lidenskapen for interiør.

NY BUTIKK: Bellas Hus har åpnet sin andre butikk – denne gangen på re-åpnede Glasmagasinet i Oslo.

I tillegg til ny butikk lanserer dere også for første gang deres egen kolleksjon under eget navn? 

–  Ja, samtidig som vi så på ulike konsepter, så vi også på muligheten for å blande merkevarer med egne produkter. Ideen er at merkevarene skal være det som er fresht, sexy og trendy, mens våre egne ting er litt mer basic; stabile varer til en god pris uten de helt store utskiftningene. Når man har vært i bransjen så lenge som vi har så har man heldigvis mange gode kontakter som kan segmentet. Vi har knyttet til oss en rekke eksperter, og har riktige folk med på laget som hjelper oss hele veien. Vi er jo først og fremst konseptutviklere – ikke designere, sier Katharina.

På hvilken måte dro dere nytte av erfaringen fra klesbransjen når dere skulle utvikle deres eget merke?

– Først og fremst gjennom tanken om at interiør og livsstilsprodukter eller loungewear går godt sammen og komplementerer hverandre. Klær har et annet og mer høyfrekvent kjøpsmønster, hvilket skaper en ny form for dynamikk i butikken. Tanken bak Bellas Hus-kolleksjonen er at den skal inneholde klassiske basic-varer som lett kan mikses inn med de internasjonale og etablerte merkene. Vi har jobbet tett med et håndplukket utvalg designere fra inn- og utland for å skape egne kolleksjoner med et stilrent uttrykk som appellerer til den skandianviske smaken, sier Janicke.

For under eget merke lanserer dere jo nettopp blant annet lounge wear – snakk om å treffe en trend?

– Vi har jo hatt litt flaks. Det var i og for seg naturlig for oss å komme med både nattøy og lounge wear men akkurat nå er jo nattøytrenden veldig riktig. Det bruker vi som inspirasjon, for vi vil jo at plaggene både skal kunne brukes hjemme og ute – for eksempel under en blazer eller til jeans og høye hæler, sier Katharina.

MED VIDERE: Flere av merkene vi kjenner fra butikken i Kirkegata er med også i den nye butikken.

Men dere har også tatt med mange av merkene vi kjenner fra butikken i Kirkeveien med videre? 

– Ja, absolutt. Både Yves Delorme, MissoniHome, Mille Notti, Jonathan Adler og House of Hackney, for å nevne noen. Matteus med keramikkdelen som vi syntes passet bra siden vi er her på Glasmagasinet, og Apoteque – et Brooklyn-basert spa-merke som er helt nytt i Norge – det har jeg fulgt med på lenge og ønsket å jobbe med, og endelig fikk vi det til, sier Katharina.

Den nye butikken ligger jo ikke hvor som helst. Hvorfor valgte dere å starte opp på nettopp Glasmagasinet?

– Da Glasmagasinet ble presentert for oss, syntes vi det var veldig interessant. Beliggenheten er jo en av grunnene, og ikke minst det at Oslo sentrum den siste tiden har endret seg og blitt mer og mer en shoppingdestinasjon. Det er mye positivt som skjer i sentrum, blant annet satsningen på dette bygget – og ikke minst fokuset på interiør! Dessuten har vi stor respekt for de andre aktørene som holder til her på nye Glasmagasinet som for eksempel Illums, forteller hun.

Hvorfor er det viktig for dere?

– Det er jo viktig at senteret som helhet blir bra blant annet for å dra de riktige kundene. Vi kan jo bli så bra vi bare vil, men det er noe med helheten. Satsningen her er veldig spennende og ikke minst veldig riktig for Oslo. Det finnes ikke et tilsvarende department store type konsepet i sentrum.

Fortell litt om samarbeidet med KKD som står bak designet av butikken? 

– Vi kom i kontakt med det London-baserte designbyrået via en felles bekjent i bransjen. Byrået hadde utviklet en rekke ulike konsepter hjemme i England, og vi syntes de gjorde mye fint spesielt innenfor retail og hospitality. Det er helt sikkert mange her hjemme som også kunne gjort en god jobb, men for oss var det viktig å få et internasjonalt uttrykk og perspektiv. Det har KKD, og de setter dessuten også stor pris på skandinavisk og norsk design så det ble en god synergi. Vi ville ha litt av London, Paris og utlandet, og de ville ha litt av det skandvinaviske uten å være superskandinavisk eller utpreget minimalistisk.

NYTT UTTRYKK: Det er det London-baserte designbyrået KKD som står bak det nye uttrykket.

Selv sier designerne i KKD følgende om utviklingen av konseptet til VIXEN:

– Vi startet med å finne ut av hva merket dreier seg om og hvordan vi skal kommunisere det. For Bellas Hus var det viktig at det skulle være skandvinavisk, men med et internasjonalt uttrykk. For oss var det viktig å ta vare på skandinaviske arven – eller nærmere bestemt den norske. Dere bør være stolte over den norske arven – det er ikke slik lenger at dere ligger bak danskene og svenskene. Denne tanken går igjen i valg av både materialer og farger, og ikke minst i det faktum at dette er Bellas Hus’ inngang til eget merke samtidig som det skal gå overens med merkevarer som MissoniHome og Jonathan Adler.

Hvordan jobber dere når dere innreder en butikk som dette som ligger på et senter? 

– Vår historie er jo nettopp med å innrede både enkeltbutikker og i varehus, og derfor ser vi både utfordringene, men også mulighetene. Hemmeligheten er å skape en egen identitet som skiller merket eller butikken fra de andre. Det var spesielt utfordrende her, både med tanke på plassering og den klassiske, men svært dominerende arkitekturen på Glasmagasinet. Det har vi løst blant annet ved å skape små scener eller ulike rom som viser respekt for bygningen og arkitekturen samtidig som det skaper en egen identitet for Bellas Hus.

MERKEMIKS: Både kjente merker som Jonathan Adler og MissoniHome, men også eget merke under eget navn er å finne i den nye butikken på Glasmagasinet.