Ja, et svensk merke bør være på radaren din under Paris Fashion Week, skriver det internasjonale motenettstedet Who What Wear.

Det er kanskje de franske designerne og motehusene man først og fremst gleder seg til å se under den franske moteuka, men denne sesongen er det en ny vri, skriver de videre. Association of Swedish Fashion Brands (ASFB) har nemlig lansert Swedish Fashion Now – Paris Edition – et prosjekt initiert i samarbeid med Svenska Institutet Paris og Visit Sweden. 

Prosjektet er en global varemerkeplattform som lanseres under sesongens Paris Fashion Week ved Institut suédois i Marais fra 27.september til 1.oktober.

Og målet? Å fremme og styrke den svenske motedesignkreativiteten og estetikken til et globalt publikum. 

Derfor inviteres både redaktører, stylister, influencers og innkjøpere til å oppleve SS18-kolleksjonene til en rekke svenske merkevarer, nærmere bestemt ATP Atelier, BACK, Cornelia Webb, Diana Orving, HOPE, Little Liffner, Sunbuddies by Très Bien og House of Dagmar. 

Sistnevnte blir nå altså fremholdt av Who What Wear som et av merkene verdt å holde øye med. Til motenettstedet forteller de tre søstrene Karin Söderlind, Sofia Wallenstam og Kristina Tjäder som sammen står bak merket følgende; “Motescenen i Sverige har blitt mye mer sammensatt. Svensk mote er gjerne kjent for sin minimalisme med rene silhuetter, men i det siste har en hel del unge designere kommet til, i tillegg til mer etablerte merker, som alle er blitt mer modige og tester grenser”.