– Jeg verken er modell eller har noen interesse av å bli det, forteller tech-profil og influencer Babba Canales. Likevel er hun en av modellene når Lindex nå lanserer sin nye høstkampanje Autumn Knits. Vi møtte henne i forbindelse med innspillingen av kampanjen i Stockholm.

LES OGSÅ: Lalle Johnson: Les vårt intervju med den svenske stjernestylisten

Hun kommer hastende inn på cafeen Snickarbacken i Stockholm. Smiler bak de store, runde brilleglassene. Det er en av hennes favorittcafeer i den svenske hovedstaden. Både på grunn av maten, men også fordi den er hundevennlig, forteller hun. Med seg har hun den lille bostonterrieren Blue, som forøvrig har sin egen Instagram-konto. Jeg må alltid innom her når jeg er hjemme, sier hun. For selv om Babba er født i USA og nå bor Manhattan i New York sammen med forloveden Carl Walekranz er det fortsatt Stockholm som er hemma.

– Stockholm betyr så mye for meg. Når jeg snakker om hjemme eller lengter hjem er det Stockholm jeg tenker på. Det er her jeg har noen av mine beste minner, det er her jeg har fått noen av mine beste venner, og det var her jeg traff forloveden min som jeg nå skal gifte meg med, forteller hun om byen hun referer til som en hybrid – et sted der hun både treffer familie og venner og drar for å jobbe.

Det er også her innspillingen av Lindex-kampanjen skal foregå. I Babbas egen by. Sammen med to andre kvinner, artist og it-girl Maya Vik i Oslo og den britiske kunstneren og modellen Phoebe Collings-James i London, utgjør hun kampanjen som i tillegg til å sette fokus på høstkolleksjonen skal fremme sterke kvinner som er pioneer på hvertsitt felt.

– Da Lindex først tok kontakt og ønsket å ha meg med å kampanjen tenkte jeg; Jeg er da ingen modell, hvorfor spør de meg? Men da jeg skjønte at de ønsket å rette søkelyset mot ekte kvinner som faktisk gjør en forskjell ble jeg interessert. De valgte meg på grunn av min entreprenørånd, og ønsket å portrettere meg som businesskvinne. Jeg følte meg beæret, samtidig som jeg syntes det var et friskt pust at et moteselskap ønsker å vise ekte kvinner. Selv blir jeg så inspirert av andre kvinner og deres historie, og ønsker også å dele min.

Kort fortalt er Babba en av Sveriges fremste tech-profiler. Hun gjorde taxi-startupen Uber til en fenome i Sverige, og har blant annet blitt omtalt som både top influencer og uberwoman (pun intended) samt blitt kåret til Årets supertalent av Vackens Affärer og havnet på Forbes 30 under 30. I dag jobber hun som varemerkesjef for Away, et firma som produserer reisevesker med innebygde batterier som skal gjøre det enklere å lade mobiltelefonen.

– Jeg er virkelig både stolt og ydmyk over å få så mye oppmerksomhet og anerkjennelse for det jeg gjør. Jeg har jo jobbet hardt!  Når det er sagt er det ikke et mål i seg selv. Jeg har aldri tatt avgjørelser på grunnlag av det. Det har liksom aldri vært på min bucket list. Jeg er mest interessert i selve reisen og den personlige utviklingen. Det er det som ligger til grunn for alle avgjørelser jeg tar, alle jobber jeg har takket ja til – og sluttet i. Jeg mener det er spesielt viktig i det samfunnet vi lever i dag der det er et stort press i forhold til det å hele tiden være god nok.

En stor del av det du har gjort tidligere og forsåvidt fortsatt gjør handler til en viss grad om å knytte mote, kunst og kultur tettere sammen. Det virker også å bli stadig mer viktitg for både varemerker og forbrukere?

– Ingen liker bare én ting. Liker du kunst er sjansen stor for at du også er opptatt av både mote, design og arkitektur. Spesielt når det kommer til det kreative går mye hånd i hånd ettersom det allerede eksiterer i samme univers. Forbrukerne kjøper dessuten ikke lenger bare en ting eller et produkt, men også en livsstil. Det handler like mye om hva varemerkene står for og hva de representerer. Derfor er også collabs viktig. Gjennom å samarbeide får man merverdi. Det er en av grunnene til at jeg elsker denne kampanjen fra Lindex. Den handler om mote, men også så mye mer. Den portretterer ekte kvinner gjennom en vanlig dag på jobben – en helt vanlig kvinnes hverdag.

For det var viktig for deg – at det ikke ble en ren motekampanje der du ble hentet inn som modell og tok bilder i et studio?

– Ja. Jeg er ikke modell, og har heller ikke noen interesse av å bli det.

Du har tidligere nevnt Beyoncé som et av dine størtste idoler. Det er vanskelig å krangle på, selvsagt, men hvorfor akkurat henne?

– Hun er så inspirerende i alt hun gjør, også sier så mye uten egentlig å si noe. Hun har skapt en karriere med utgangspunkt i passion, og bruker musikken for å drive frem forandring. Beyoncé får oss alle til å bli feminister. Det er både inspirerende og viktig i dagens samfunn fordi vi trenger å snakke om feminisme på nye måter. Mange ser nok fortsatt på feminister som radikale – sinte kvinner med hår over hele kroppen eller whatever. Det kan være én type femininst mens en annen er som Beyoncé.

Når vi snakker om sterke kvinner. Du har jo også nevnt Coco Chanel som en av dine stilikoner. Girl power er jo i vinden som aldri før, men tror du det er en trend eller et faktisk paradigmeskifte?

– For meg er det en bevegelse, og jeg håper det er noe mer enn trend. For første gang ser vi at kvinner virkelig støtter hverandre. Når jeg forteller mamma at en annen kvinne har anbefalt meg for en jobb eller at kvinner er snille mot hverandre generelt sier hun; Hva? Hvorfor det? Hva er hennes agenda? Hun vokste jo opp i en tid der det bare var rom for én kvinne om gangen og der kvinner så på hverandre som rivaler ute etter å stjele hverandres jobb eller menn. Det har endret seg totalt. I dag er det cool to be nice. Karma-trenden er her for fullt. Noen ser kanskje sitt snitt til å utnytte det, men jeg kan virkelig ikke hate på det. Alt som skjer i forhold til det er velkomment.

Tror du tendensene vi ser i motebransjen med hensyn til endringen av det klassiske skjønnhetsidealet en del av dette skiftet?

– Ja, absolutt. Vi har kommet til et punkt der vi er lei av å se det samme overalt. Da jeg vokste opp var alle kvinnene i motemagasinene hvite, høye og tynne. Nå kommer bølgen av kvinner i alle utgaver, farger, former og fasonger, med ulik religiøs tilhørighet og seksuell legning. Det får oss til å sette spørsmålstegn ved hva skjønnhet virkelig er. Det er ikke lenger bare en good will-greie fra merkene, men noe forbrukerne nå krever. De vil se seg selv i det de kjøper, og føle at de er representert.

I Skandinavia står jo denne trenden allerede forholdsvis sterkt – er det slik i USA også?

– Joda, det kommer seg. Men på mange måter bor jo jeg i en boble. New York er ikke USA. New York er veldig europeisk, og i mitt miljø er det nesten forventet at det er mangfold – enten det er women of colour eller plus-size – uansett hvor det begrepet kom fra. Jeg får faktisk ofte spørsmål om Skandvinavia er mer likestilt enn USA. Svaret er vel ja, på en måte. Når det kommer til likestilling mellom kjønnene er nok Skandinavia lenger fremme, men ikke når det kommer til mangfold. Det er på mange måter fortsatt et hvitt samfunn her hjemme. Bare se deg rundt! Jeg har lært å ikke tenke på at jeg ikke er blond, men ofte er jeg den eneste personen i rommet. Det sammen gjelder på jobbmarkedet, i motemagasiner og på motevisninger. Akkurat der er nok både New York og USA kommet lenger. Men alle har fortsatt en vei å gå og et stykke frem.

Apropos forskjeller mellom landene – hvordan synes du folk kler seg i USA i forhold til i Sverige?

– Altså, New Yorkerne er jo hodestups forelsket i både svensk og skandinavisk stil. Personlig liker jeg dansk stil som er en slags blanding av New York og Skandinavia. De er liksom mer modige og fargerike. I Sverige er det vanlige eller dagligdagse forsatt veldig in, men det er ikke så inspirerende. Det er forutsigbart, og det er så lett å se hvilke sneakers man bør ha denne sesongen. Skinny jeans, skinnjakke og sneakers – det er liksom uniformen. Det jeg liker med New York er uforutsigbarheten. Det at jeg kan se noen på gata og tenke; Oj! Det var en ny måte å gjøre det på. Det unike er mer tilstede i New York, samtidig er både Sverige og Skandvinavia mer konsekvente.

Hva med ditt eget forhold til mote?

– Jeg har alltid elsket mote helt siden jeg var liten. Allerede da hadde jeg sterke meninger om hva jeg skulle ha på meg og ikke. Det mamma hadde funnet frem til meg var ikke alltid det jeg endte opp med å gå med, for å si det sånn. Også som tenåring elsket jeg mote, men som andregenerasjons innvandrer var det å kjøpe nye klær et privilegium og ikke en selvfølge. Derfor begynte jeg tidlig å selge klærne mine på svenske e-bay. Jeg kjøpte gjerne brukte klær som jeg gjorde endringer på, for så å selge de for mer enn jeg kjøpte de for. Det var min hobby. Sånn sett var jeg jo en slags pioneer innen bærekraftig mote. Hehe. Jeg kjøpte mye brukt, og resikulerte ved å gi klær jeg ikke ville bruke lenger et nytt hjem.

Og i dag?

– Da jeg begynte å jobbe skjønte jeg raskt hvordan man kan sette tonen med hva man har på seg. Hvis du for eksempel på et møte går i noe som er ukomfortabel vil du også mest sannsynlig føle deg ukomfortabel. Da vil du heller ikke få fokusert på det du faktisk skal gjøre. Derfor er jeg alltid praktisk når det kommer til klær. Jeg setter komfort først, også vil jeg kle meg med litt humor – et par morsomme briller eller et par sko. Det gjør også andre glade, samtidig som det viser at jeg ikke tar meg selv så seriøst.

Babba er bare halvveis gjennom lunsjen hun har bestilt.

– Jeg bestilte kanskje litt mye mat, men det er så mye godt på menyen! Dessuten har de verdens beste gulrotkake! Vil du ha noen andre Stockholm-tips?

Hun har mange. Blant annet nyåpnede Hobo hotel – supersentralt og bærekraftig, smarttastefull og affordable, forklarer hun.

– Også elsker jeg Fotografiska. Jeg liker hele konseptet med et moderne museum. Riche er favorittrestauranten min. Jeg håper den åpner i New York!

Intervjuet går mot slutten. Og godt er det, for Babba har som vanlig fullt program. Hvordan hun rekker over alt er en gåte.

– Jeg skal faktisk løpe Midnattsloppet i morgen, før jeg drar ut på landet for å slappe av litt før bryllupet. Men først skal vi skyte kampanjebildene til kolleksjonen.

I dag?

– Ja, nå etter lunsj. Jeg gleder meg skikkelig. Jeg skal blant annet ha på meg min favoritt fra kolleksjonen – en stor, oversized strikket turtleneck. Jeg elsker den oversized looken – den er perfekt sammen med for eksempel et plisséskjørt.

Og kjolen da – er den klar?

– Den er klar! Det er mange detaljer som skal på plass. Siden jeg bor i New York har jeg selvsagt en bryllupsplanlegger, men jeg må holde litt i det selv også. Som du kanskje har skjønt er jeg ikke av den aller mest tradisjonelle typen.