Stadig flere motemerker og designere åpner pop-up shops. Nå kaster også Devold seg på trenden, og åpner det som er deres første pop-up shop noensinne på Paleet i Oslo sentrum. 

LES OGSÅ: YME Universe og Diemme teamer opp om skokolleksjon

Pop-upen vil driftes som en brand store, og ha det beste utvalget, forteller Jørgen Næss ved Devold of Norway. 

I tillegg til klassiske ullprodukter, som er det merket først og fremst er kjent for, vil pop-upen også føre plagg som egner seg til urban mote.

– Vi vil invitere folk inn i deler av Devold-universet, og har jobbet lenge med å plukke ut de riktige produktene for konseptet. Målet er å vise frem kvalitetsproduktene og fortelle historien vår i et nytt miljø, og til et publikum som kanskje ikke møter oss til daglig, sier Næss. 

– Paleet er en perfekt plassering for å vise frem denne delen av Devold. Her treffer vi både lokale og turister, med en stil som forener vår lange historie med urban mote.

150 år, faktisk. Allerede på 1860-tallet produserte Devold-gründer Ole Andreas Devold arbeidstøy for fiskere som jobbet langs kysten og på Island. Plaggene, som var utviklet for nettopp værharde omgivelser, ble raskt populære, og var blant annet en del av oppakningen til Roald Amundsen og andre store polfarere.

I dag har merket tatt steget fra fishing til fashion, som de selv sier. Produktene lages fortsatt av ull fra norske sauer. Passform og strikkemetode er modernisert, men røttene er de samme.

– De originale Devold-produktene har tålt hardt vært i 150 år, men egner seg også godt til urban mote. De er fortsatt svært populære både på Svalbard og i hundekjørermiljøet på grunn av sin ekstreme slitestyrke og isolerende evne. Samtidig gir de et rustikt og nordisk preg til urbane antrekk, sier Janne Strømmen, markedssjef i Devold.