Har du også en favorittparfyme? Den du alltid sverger til, og som er blitt din signaturduft? Nå ønsker parfymerikjeden Fredrik & Louisa å utfordre den tradisjonelle tilnærmingen til kjøp og bruk av duft med storsatsning på nisjeduft og egne duftrom for å bygge det de kaller duftkultur på det norske markedet.

LES OGSÅ: Balmain lanserer designerkolleksjon med kosmetikkgigant

Hva er egentlig greia med nisjeduft? Er det egentlig rom for flere aktører? Og hva skjer egentlig når “alle” skal satse på nisje – blir det egentlig noe nisje igjen? VIXEN tok en prat med både Fredrik & Louisa og med konseptparfymeriet Heaven Scent og Gimle Parfymeri om trenden. 

Kvadrat i Sandnes, Koch i Bodø og Sandvika Storsenter i Bærum har allerede åpnet duftrom, og flere byer står for tur denne høsten og vinteren når Fredrik & Louisa nå etter mange års forberedelser med opplæring og trening av eget personale satser for fullt på nettopp duftrom med salg av nisjeduftmerker.

Foreløpig har parfymerikjeden fått agentur på syv nisjeduftmerker i Norge; Atelier des Ors, Chabaud, Perris Monte Carlo, Keiko Mccheri, Carner Barcelona, House of Sillage og 2787.

– Nisjeduftmarkedet innenfor duftsegmentet er et område vi mener det norske markedet er modent for. Vi tror ikke veksten innen nisjeduft er en forbigående trend, men et resultatet av en endring i måten forbrukere kjøper og bruker duft på. Her ligger det et enormt potensiale. Vi begynte å planlegge denne satsningen allerede forsyc år siden og har brukt mye tid og krefter på at vi og alle våre ansatte skal bli virkelig gode på duft, forteller Jon-Henrik Handley, administerende direktør i Fredrik & Louisa, og fortsetter:

– Duftrommene handler om å skape en helt ny opplevelse for kundene i butikk. En kombinasjon av kunnskapsrike og lidenskapelige ansatte og tilgang til parfymer som ikke alle andre har. Dette ønsker vi å gjøre i egne duftrom og dermed gi kundene mulighet til å handle duft på en måte de ikke har gjort tidligere.

DUFTROM: Slik ser det ut når Fredrik & Louisa åpner egne duftrom. Foto: Fredrik & Louisa.

– Jeg tenker først og fremst at det er positivt. Det har skjedd enormt mye innen såkalt “nisje” de siste årene. Bare de siste fem har store aktører som Estee Lauder og L’Oréal kjøpt opp mange små merker, og da blir både distribusjon og produksjon noe helt annet enn det kanskje opprinnelig var. Et merke kan jo bare vokse til en viss grad før de trenger de hjelp til å bli enda større, om det er ønske, sier Henia Sofie Gamborg Kjørsvik ved Heaven Scent på Eger i Oslo.

– Det er vel også på mange måter en trend. Mange lanserer nå “nisjeduft”, og det er nok fordi folk er opptatt av å kjøpe noe ikke alle andre har.  Markedet i Norge innenfor “luksus” generelt har vokst markant de siste årene. Det har kanskje blitt litt mindre jantete, og det å kjøpe seg for eksempel en dyr veske bare fordi man har lyst er helt greit. Det kommer jo også naturlig med et voksende marked. At forbrukerne er kvalitetsbevisste og stiller krav til kjøpsopplelvesen er jo bra. Spørsmålet er jo hvor nisje noe blir hvis alle driver med nisje.

SATSER PÅ NISJE: Fredrik & Louisa satser på nisjeduft i Norge. De er ikke de eneste. Foto: Fredrik & Louisa.

Også Lill-Ann Schjelderup, eier og daglig leder av Gimle Parfymeri er positiv til trenden, men mener begrepet nisje kan være i ferd med å miste noe av sin betydning: 

– Ordet nisje begynner å bli oppbrukt. Ordet nisjeparfyme forteller deg ingenting om et parfymehus er lite eller trendy, da de ikke trenger å bruke kvalitetsråvarer. Nisje kan også tolkes som noe sært. Parfyme er for meg mer enn bare lukt – jeg opplever følelser, stemning, identitet, minner, og ikke minst parfymehusets egen historie. Duft er for meg kunnskap, forståelse, fange andres og egne behov – ikke minst kunnskap om komposisjoner og sammensetninger, forteller hun, og fortsetter:

– Det er positivt at flere får oppleve den gleden en parfyme kan gi når den er skapt med bedre ingredienser og sterkere konsentrasjoner. Da vi bygget ut Gimle Parfymeri i 2013, så var det naturlig å la hele første etasje være en hyllest til våre fantastiske nisjeparfymer. Vi har satset på denne kategorien for å tilby våre kunder en unik parfymeopplevelse. I vår tid er det et større ønske om å føle seg unik og nisjeparfymer er noe helt annet enn masseproduserte dufter. Vi har vært så heldige gjennom generasjoner at vi har fått arbeide med de fremste parfymehus i verden. Vi var blant annet først ute med å lansere Chanel, Guerlain, Lanvin, Nina Ricci, Rochas og så videre. I dag har jeg vært så heldig å ha håndplukket parfymehus som blant andre Creed, Profumum Roma og MEMO, og akkurat nå er vi utrolig stolte over at Chanel har gjort oss til flag ship store. Vi er da de eneste i Norge som har fått lov til å føre spesialduftene Chanel Les Exclusifs. I dag legger vi vekt på helt spesielle parfymehus som bare vi har – som har helt spesielle neser, hvor det er vekten på råstoffene, sammensetningene som gjør parfymene unike på huden. Det er parfymehusets historie og kvalitet som tiltrekker meg. En av verdens mest berømte neser har veiledet meg fram til det utvalget vi har i dag.