Kelly Cutrone. Foto: People’s Revolution.

Av: Marthe Kveli Valeberg. 

Sesongens fashion weeks er over, og i tillegg til vår egen Oslo Runway her hjemme gjør stadig flere norske designere seg gjeldende også under de internasjonale moteukene. Blant dem er skodesigner Helene Westbye som ble håndplukket av Kelly Cutrone til å vise sin nye skokolleksjon som en samproduksjon med den amerikanske designeren Mimi Prober under New York Fashion Week. VIXEN fikk et eksklusivt intervju med PR-guruen kjent fra blant annet The Hills, The City og som dommer i den amerikanske utgaven av Top Model.

Det var gjennom Vogue-stylist Chad Tucker at Cutrone først ble introdusert for Westbye.

– Jeg elsker Helenes sko, og er spesielt imponert over hennes unike fletteteknikker. Man kan tydelig se at dette er et veldig eksklusivt håndverk. Jeg visste med en gang jeg så kolleksjonen at Helenes design ville være riktig for et samarbeid med Mimi, forteller Cutrone, som er gründer og eier av PR-byrået People’s Revolution som blant annet har Mimi Prober i stallen, til VIXEN.

– Takket være Kelly, People’s Revolution og Det Norske Konsulatet har jeg fått mulighet til å vise frem skoene mine på en veldig viktig venue og for folk som kanskje ikke ellers hadde fått øynene opp for norsk design, sier Helene Westbye.

Les hele intervjuet med Kelly Cutrone her:

I din posisjon kan du stort sett velge og vrake blant noen av verdens fremste designerne, hvorfor valgte du å satse på et samarbeid med en norsk skodesigner som Helene Westbye?

– Jeg og Helene møttes for første gang i fjor, via vår felles venn og stylist, Chad Tucker, på den forrige visningen til Mimi Prober. People’s Revolution representerer Mimi, og da vi ble presentert for Helene og hennes skodesign, skjønte vi med en gang at de ville være en god match. Vi falt totalt for den aller første skoen vi så, som har en veldig unik fletteteknikk og som representerer livets opp- og nedturer. Rett og slett en helt spesiell sko.

Du er en stor inspirasjon for mange, både som entrepenør og som leder. Hva er dine beste råd til de som ønsker å følge drømmen og starte en business på egen hånd, og ikke minst hvordan de kan gjøre det til en suksess?

– Ha minst tre drømmer, og en backup-plan! Neida, spøk til side så er det vanskelig å lykkes, så man må være forberedt på å gi alt. Det sies at man er en refleksjon av de fem nærmeste menneskene man har i livet sitt, så omring deg med folk som inspirerer deg, er lojale og ønsker deg ditt beste. Ledere må også våge å faktisk lede! De må våge å være upopulære og ta vanskelige valg. Det vil aldri være enkelt, men uansett hvor redd man er eller hvor mye motgang man møter vil de som lykkes være de som alltid reiser seg igjen. Det er også lurt å ikke bli for materialistisk. Jeg bor bra midt i New York og tjener mye penger, men jeg kjenner folk som tjener under 200.000 kroner i året, men som fremdeles lever mer harmonisk enn det mange av oss andre gjør. Indre harmoni er for meg et godt balanseverktøy i en til tider gal og overfladisk verden som motebransjen kan være.

Som en person mange ser opp til, hvem eller hva er dine inspirasjonskilder?

– Jeg inspireres av eldre og historisk feminisme, som for eksempel Eleanor Roosevelt og Rosa Parks som begge kjempet for menneskerettigheter, likestilling og likeverd. Selvfølgelig er det mange som inspirerer meg i hverdagen også, men som helter eller idoler er det først og fremst de kvinnene som virkelig stod på barrikadene og kjempet for andre kvinners muligheter etter dem som er mine største inspirasjonskilder.

I kjølvannet av den norske moteuka Oslo Runway ble det mye debatt rundt bloggerne og influencernes rolle på fashion weeks. Hvor stor troverdighet, makt og innflytelse mener du disse har i dag, og hvordan tror du det vil se ut i fremtiden?

– Designerne og pressebyråene bør våge å sette en standard for hvordan de ønsker gjestene de har invitert skal oppføre seg – de har tross alt betalt utrolig mye penger for å få det til. Jeg hadde faktisk en blogger her om dagen som kom på en visning høy som et hus, var helt obsessed og tok bare en masse selfies på første rad. Jeg ba henne gå, og hun kontret med at hun var en viktig blogger. Jeg svarte; det driter jeg i, du får ikke ødelegge dette showet, og bad henne dra sin vei. Når det er sagt vet de beste bloggerne og influencerne såklart hva det dreier seg om, og skjønner hvorfor de er invitert og vet hvordan de skal oppføre seg. I fremtiden tror jeg det bare er de aller beste og mest profesjonelle bloggerne og influencerne som kommer til å overleve, de som gir en return of investment. En 20-åring i USA med en følgerskare på 500.000 fjortiser, kommer ikke til å selge skinnbukser til 8.000 kroner, så man må vite hvilket marked man opererer i. Selv leser jeg ikke blogger, men liker å holde meg generelt oppdatert ved å lese for eksempel New York Times og runway-stoff på Vogue.com, men skal jeg kaste ut noen navn som er verdt å følge så må det bli Bryan Boy og Man Repeller.

Hva er det viktigste for å lykkes i i moteindustrien, enten det er å jobbe med PR eller som designer?

– Bransjen endrer seg så fort med sosiale medier, så det som funket før er nå ofte utdøende ritualer. Salg handler om etterspørsel og tilgjengelighet , og så fort som det går nå, er det vanskelig for alle å holde tritt. Men historier kommer alltid til å selge. Som designer er det fint at du har gått på Central Saint Martin, men det gjør deg ikke unik nok til at noen automatisk vil kjøpe produktene dine! Du må ha noe å komme med, noe som folk kan kjenne igjen, identifisere seg med og derfor ende opp med å ønske å kjøpe. Intuisjon og forståelse for markedet er også superviktig for å lykkes.

Hva er dine beste tips til kvinnelige ledere?

– Jeg ønsker at kvinner virkelig skal forstå hvor mye kraft de har, og at jenter kan bli så mye mer enn bare modeller, pop-stjerner eller skuespillere, selv om jeg selvfølgelig har respekt for det også ettersom jeg jobber i bransjen. Jenter blir daglig utsatt for kjipe forventninger om at vi skal være alt på en gang. Vi skal være pene, tynne, søte, smarte, unge, suksessfulle og gode mødre. Menn trenger ikke å føle på det samme presset, og det er ikke ok at det er slik.

Hvilket råd ville du gitt til din egen datter på 15 år, som nå vokser opp i en verden som krever ekstremt mye både i forhold til press, sosiale medier og utseende?

– Love is the biggest currancy. And always wear black.