Å skape rom for  fremtidens kreatører er det som står i fokus når adidas teamer opp med Trans94. Prosjektet har fått navnet Space by adidas, og skal utforske premissene for kreativt samarbeid.

LES OGSÅ: Internasjonal motenettside trekker frem svenske Dagmar som brand to watch

Space by adidas arrangeres på Färgfabrikken i Stockholm fredag 20. og lørdag 21. oktober, og er åpen for alle. Gjennom en åpen søknadsprosess får ni utvalgte skandinaviske kreatører muligheten til å sette sitt preg på unike antrekk i samarbeid med tre etablerte designere. Plaggene som blir skapt vil bæres av Silvana Imam, Arif og Noah Carter under deres opptreden på Färgfabrikken lørdag.

– I over ett tiår har vi snudd designprosesser på hodet, skapt nye arenaer og utfordret etablerte sannheter. Resultatet av dette er SPACE – som er kunsten å bane vei for de som kommer etter oss, slik at de skal ha en bedre mulighet til å bygge på sine visjoner og ideer. Det er i dette synet på co-creation vi har møtt en perfekt match i adidas. De har helt siden starten gjort plattformen sin tilgjengelig for kreatører over hele verden, sier Babak Azarmi, Creative Director og gründer av TRANS94 i en pressemelding.

Mens fredagen vil være en inspirasjonsdag med tre samtaleseksjoner med temaene; kreativt mot, design og betingelser for vellykket samarbeid, er lørdagen en opplevelsesdag der de ni utvalgte designerne, som velges ut gjennom en åpen søknadsprosess, skal jobbe sammen med mentorene Ella Boucht, Lærke Andersen og Elnaz Gargari fra Norge.

– Dette prosjektet går jo ut på at flere kreative mennesker som skal jobbe sammen under et tak for å skape noe kreativt, med masse spenning, energi og kanskje litt stress. For meg virker dette prosjektet kjempespennende, utfordrende og gøy. Det å få muligheten til å være med på noe slikt er en stor ære, og det å skape noe for talentfulle artister blir kjempegøy! Hele konseptet med at det skal være fokus på å løfte frem unge designere er jeg veldig med på, og jeg mener det er noe som bør få ytterligere fokus. En slik plattform gir unge designere muligheten til å å jobbe i team med andre kreative, lære fra hverandre, utfordre seg selv og visualisere sine ideer i en energisk atmosfære som jeg tror blir en uforglemmelig opplevelse for alle, sier Gargari til VIXEN.

Adidas selv sier følgende om prosjektet i en pressemelding;

– SPACE by adidas er enda et ledd i vår ambisjon om å gi unge kreative mennesker en mulighet, og samtidig senke barrierene til en arena som for mange er utilgjengelig. Å ha en plass der framtidens håp kan møte den allerede etablerte designeren er en forutsetning for å kunne drive den kreative utviklingen videre, sier Ted Lindgren, Nordic Brand Communication Manager.