I sommer lanserte Ford det som er den mest teknologisk avanserte småbilen som er i salg i Europa, nye Ford Fiesta, i Norge. Vi ble med på lanseringen i Spania, og fikk prøvekjøre de nye modellene.

Før avreise til Spania vet vi dette; designet til den nye Ford Fiesta bygger på den utgående Fiestaen som i flere år har vært den mest solgte smålbilen i Europa. Faktisk produseres en ny Fiesta hvert 68. sekund på verdensbasis! Men nå har den altså blitt mer moderne.

Den nye Fiestaen kommer i en rekke ulike varianter, og inkluderer Trend, Titanium, den sporty ST-Line-versjonen og vår favoritt, Vignale-varianten – mer om det senere. Neste år kommer også den mer crossover-aktige Fiesta Active og Fiesta ST med hele 200 HK. Med andre ord en variant for alle.

– Vi får nå en Fiesta-variant som passer for alle, med avansert teknologi og utsyr som en bare kunne drømme om for få år siden. Alle variantene av den ikoniske småbilen som må mange kunder har blitt glad i, har også sin egen personlighet, men er samtidig like morsomme og sporty å kjøre, forteller administrende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Titanium er en av de nye Ford Fieste-modellene som nå er kommet til Norge. Her fra lanseringen i Spania. 

Ford Fiesta Titanium.

To timer senere, på vei gjennom den spanske landsbygda i strålende solskinn i en splitter ny Ford Fiesta rett fra fabrikken, kan vi bekrefte at jo, det er Vignale-varianten som er vår favoritt.

Hvorfor? Den har rett og slett det lille ekstra.

Og siden alle vet at djevelen er i detaljene er de som følger;

Unike 17-tommers aluminiumsfelger, eksklusive interiørdetaljer, delskinnseter, nøkkelfritt system og 8-tommers berøringsskjerm. 

I tillegg kommer den nye Fiesta, som den første Ford-modellen noensinne, med et eksklusivt bilstereoanlegg fra B&O Play.

Den luksuriøse Ford Fiesta Vignale er vår favoritt blant de nye variantene. 

Djevelen er i detaljene. 

De nye Ford Fiesta-modellene byr dessuten på både mer komfort og kjøreglede. Det gjelder selvsagt alle variantene, ikke bare Vignale, og kom godt med på den oppsatte ruten på spanske motorveier og gjennom den spanske landsbygda med sine små, pitoreske landsbyer og snirklete småveier.

Selve bilen bygges på en helt ny plattform, noe som gjør at den har vokst cirka 7 cm sammelignet med den forrige modellen. Det høres kanskje ikke så mye ut, men det merkes. Det sammen gjelder bredden som har økt med 13 millimeter og benplassen bak som har økt med 16 millimeter. I tillegg har baksetene blitt mykere å sitte i og fått bedre sidesøtte.

Den har kort oppsummert svært god plass, ikke bare foran, men også i baksetet og i bagasjerommet. Plass til alt du trenger, altså, enten du skal på langtur med familie eller venner eller bare kjøre til jobb, trening eller butikken.

Andre faktorer som skal øke kjøregleden er blant annet en stivere karosseristruktur, redusert støy og vibrasjon fra drivverket, forbedret drivverkisolasjon og akustisk frontronte i tillegg til dører som er lettere å lukke, vindusviskere som dekker større deler av frontruten, praktisk dørkantbeskyttelse som skal forhindre og redusere skader og ikke minst et panoramatak som kan åpnes. Sistnevnte fikk vi god bruk for i 30 graders spansk sommervær, og garantert også her hjemme. For la oss være ærlige, det er lite som slår å kjenne vinden i håret når man kjører bil, som et aldri så lite Thelma & Louise-øyeblikk, men uten slutten. 

Ford Fiesta ST-Line.

De ulike variatene av den nye Ford Fiesta kommer med ulikt utstyrsnivå, men har alle et ganske så omfattende spekter av tilgjengelig utstyr og teknologi som følger med.

Det inkluderer blant annet parkeringsassistent, adaptiv cruisekontroll, antikollisjonssystem og fotgjengeroppdagelse, justerbar hastighetsbegrenser, automatisk fjernlys, blindsoneinformasjonssystem med varsel for kryssende trafikk, føreroppmerksomhetsovervåking, filskiftevarsler og LaneKeeper. 

I tillegg finnes det selvsagt flere interiørpakker for ytterligere personifisering slik at du får den Ford Fiesta-variaten du selv vil. Vi sa jo at det var noe for alle! 

Sist, men ikke minst; den nye Ford Fiesta lanseres med en rekke ulike motorvarianter, blant dem den prisbelønte 1.0-liters Ecoboost-bensinmotoren som i år for sjette året på rad ble kåret til Enige of the Year av biljournalister verden over. For å understreke ytterligere; En jury bestående av hele 58 biljournalister fra 38 forskjellige land slo fast at Ford-motoren var den beste av de i alt 35 nominerte motorene i klassen. Så da er den vel det da!