Tidligere i år ble det klart at det er Erdem som er neste gjestedesigner ut for H&M. Den London-baserte designeren har laget en helt ny damekolleksjon for H&M, og for første gang også en herrekolleksjon. Vi fikk stille Erdem fem spørsmål med fokus på nettopp herrekolleksjonen. 

Erdem Moralioglu grunnla ready-to-wear-merket Erdem i London i 2005. Han har bakgrunn fra Royal College of Art i London, og er kjent for sin bruk av eksperimentelle materialer, levende print og detaljert skreddersøm. Noe som har skaffet ham og motehuset en rekke utmerkelser, blant annet British Fashion Councils Fashion Forward Award i 2008, Vogue og British Fashion Councils Designer Fashion Fund Award i 2010, deres New Establishment Award i 2012, Red Carpet Award i 2013, Womenswear Designer of the Year Award i 2014, Establishment Designer Award i 2015 og nå sist International Fashion Star Award i 2015. I dag selges Erdem i over 170 land hos noen av verdens fremste forhandlere som Barneys New York, Bergdorf Goodman, Joyce, Colette, Dover Street Market, Selfridges og Harvey Nichols. I 2015 åpnet Erdem sin første flagship store i Mayfair i London.

Dette er din aller første herrekolleksjon. Hvorfor nå? 

– Jeg har min erfaring fra kvinneklær. Det var slik det hele begynte, og når jeg begynner på en ny kolleksjon starter det gjerne med en kjole. Det har vært slik jeg har tenkt fra starten og også ettersom merket har vokst – kvinneklær har vært mitt fokus hele veien. Det er så spennende å endelig designe min første herrekolleksjon noensinne, og ikke minst å gjøre det på en så utrolig global plattform som et H&M-samarbeid.

Dine barndomsminner, designsignatur og personlige stil er alle viktige inspirasjonskilder. Hvordan tenkte du da du designet kolleksjonen? 

– Det var skikkelig gøy å designe denne kolleksjonen fordi jeg hadde en løsere tilnærming til selve tankeprosessen. Vanligvis når jeg designer en kolleksjon har jeg en veldig spesifikk idé om en spesiell type kvinne, og så prøver jeg å forstå hvem hun er og hva hun ville hatt på seg og lager en historie rundt det. Med denne kolleksjonene var det mye friere med alle disse ulike inspirasjonene, og handlet derfor mer om inspirasjonen til hvert enkelt plagg.

Mange forbinder H&M med fast fashion, men for deg er det omvendt, har du uttalt til GQ. Hva mener du med det?

– Jeg synes det er helt utrolig å kunne tilby noe tidløst med Erdem x H&M i en tid der alt kan være veldig forbigående. Jeg elsker å designe plagg som kan brukes i fem eller ti år, og som fortsatt vil ha like mye mening og resonans. Det er så spennende å kunne bringe denne holdningen til så mange mennesker over hele verden med Erdem X H&M.

Apropos motebransjen, den er jo i endring. H&Ms designersamarbeid, og også andre collabs der high street og high fashion møtes, er jo en av faktorene som utgjør det mange referer til som en demokratisering av moten ettersom det bringer mote til folket ettersom det gjør luksusmote tilgjengelig for alle. Hvorfor tror du det er viktig?

– Det er akkurat slik det er! Ordet demokratisk var så viktig for meg da jeg designet denne kolleksjonen. Det er så spennende at jeg får dele det jeg gjør med så mange folk over hele verden. Det er noe veldig demokratisk med nettopp å lage en kolleksjon med H&M, og det var gøy også å få utforske alle de ulike aspektene av arbeidet mitt på en ny måte.

Du har omtalt Baz Luhrmann som en av de største historiefortellerne i vår moderne tid. Hvordan var det å jobbe med han?

– Det var så spennende å jobbe med Baz, og ikke minst å se han skape en hel verden rundt Erdem x H&M-kolleksjonen. Vi deler begge en forkjærlighet for historien i alt vi gjør, og jeg elsket virkelig å snakke med han om kolleksjonen og å se hvordan han benyttet den som utgangspunkt for å fortelle en bemerkelsesverdig historie. Kampanjen er jo som en film i seg selv, og jeg gleder meg sånn til at alle får se den.

Se alle kampanjebildene på herre fra Erdem x H&M her:

H&M x Erdem H&M x Erdem H&M x Erdem H&M x Erdem H&M x Erdem H&M x Erdem H&M x Erdem H&M x Erdem H&M x Erdem H&M x Erdem H&M x Erdem H&M x Erdem