I dag ble kampanjebildene til Erdem x H&M-kolleksjonen sluppet. Kolleksjonen kommer riktignok først 2.november. Vi fikk en eksklusiv prat med Erdem-designer Erdem Moralioglu om herrekolleksjonen, og også H&Ms designsjef Ann-Sofie Johansson.

Som vanlig snakker alle om H&Ms gjestedesignersamarbeid, samtidig finnes det en rekke andre aktuelle designersamarbeid der ute – samarbeidstrenden virker jo å fortsatt stå sterkt. Hvorfor er det slik, tror du?

– Det har vært en lang reise siden vi først startet samarbeidene med kjente designere i 2004, og helt siden da har ideen vært den samme, nemlig å vise at design ikke nødvendigvis kommer an på prisen. Ser du på våre tidligere gjestedesignersamarbeid føles det ganske utrolig å tenke på alle menneskene vi har hatt æren av å samarbeide med og som har hjulpet oss å bli bedre år etter år, og det er mest sannsynlig grunnen til at folk mener vi alltid ligger et skritt foran.

H&M har lansert ett til to gjestedesignersamarbeid hvert år siden 2004. Hvorfor tror du high fashion-merkene vil være på high street?

– Ta årets gjestedesignersamarbeid for eksempel, vi gjør Erdems magiske univers tilgjengelig for et bredere publikum – det er så spennende! Å være tilstede i 68 markeder slik vi er gir en helt unik plattform som også er veldig attraktiv for designerne ettersom flere vil lære dem å kjenne.

Disse gjestedesignersamarbeidene gjør jo high fashion tilgjengelig for alle. Hvorfor er denne demokratiseringen av moten så viktig – og hvilken rolle har H&M spilt og spiller i dette?

– Vi gjør alltid gjestedesignersamarbeidene med samme utgangspunkt, nemlig å tilby mote og kvalitet til den beste prisen på en bærekraftig måte. Derfor har det å gjøre mote tilgjengelig for alle vært en del av vårt DNA siden selskapet ble grunnlagt. Disse signaturkolleksjonene styrker oss som et moteselskap som beviser at design ikke handler om pris. Vi er så glade for at våre gjestedesignersamarbeid har vært med på å bryte ned barrierer innen mote.

Emma Stone gav oss en sneak peak på kolleksjonen tidligere i år – kanskje ikke så overraskende med tanke på at hun allerede er fan av merket. Sosiale medier har dessuten buzzet helt siden nyheten Erdem som neste gjestedesigner ut ble sluppet – kanskje spesielt etter SS18-visningen under London Fashion Week. Og nå sist med smakebiten fra Baz Luhrmann. Hvor viktig er denne pre-campaingingen for dere? 

– Det er spennende tider for mote. Grenseoppganger synes å være mer og mer diffuse takket være sosiale medier. All informasjonen er umiddelbar og tilgjengelig for alle samtidig. Selvsagt er vi fortsatt tilstede i tradisjonelle medier, men vi mener også at sosiale medier spiller en nøkkelrolle når det kommer til å kommunisere våre kampanjer og hjelper oss å øke bevisstheten rundt våre kommende kolleksjoner og samarbeid.

Erdem gjør nå sin første herrekolleksjon noensinne. Hva betyr det for H&M å være en del av denne debuten?

– Vi er så glade for at Erdem har designet sine første herreplagg noensinne med oss! Det er utrolig hvor naturlig kolleksjonen føles, som om han har lagd herreklær alltid. Kolleksjonen reflekterer virkelig hans egen personlige stil og også både temaer og koder som har gjort merket så kjent. Jeg er helt sikker på at det kommer til å være kvinner som vil ha plagg fra herrekolleksjonen også.

Foto hovedbilde: Mattias Bardå