Timberlands er vinterens store trend. De klassiske workwear-skoene er tilbake for fullt, og har allerede blitt sett på føttene til både moteredaktører, stylister, kjendiser, artister og influencere her hjemme og internasjonalt.

Du har kanskje allerede sett de på sosiale medier. Der er nemlig Timberlands overalt, og da mener vi overalt. Fra Thomas Hayes til den danske topp-influenceren Pernille Teisbæk, for ikke å nevne Rihanna som alle har blitt spottet med Timberlands i ulike versjoner. 

I ❤️️@dior

A post shared by badgalriri (@badgalriri) on

Kanskje aller best kjent er merket for den originale gule skoen, populært kalt yellow boot. Den ble introdusert på markedet for første gang i 1973, og nå er den hottere enn noensinne.

– Vi vil ha klassiske og komfortable sko som egner seg for norske forhold, men som samtidig er kule, forteller influencer og Envelope-gründer Celine Aagaard som jobber tett med Timberland i Norge.

– Det er ingen tvil om at vi skal gå høsten i møte med kraftige og solide sko, som også tåler været og forholdene. Aldri før har workwear vært så i vinden, forteller hun.

Fall🍁

A post shared by Pernille Teisbaek (@pernilleteisbaek) on

Det er nemlig ikke bare Timberlands som er tilbake for fullt. Også Dr.Martens har fått ny vind i seilene, blant annet med egen butikk i Torggata i Oslo. De workwear-inspirerte bootsene har også blitt hentet opp av andre merker som en del av den pågående workwear-trenden.

– Workwear-sko generelt har vært kjent for å være tunge, men denne sesongen har flere merker lansert lettere varianter, det gjelder også for Timberland – med såler som er nettere, samtidig som modellen ser lik ut i designet. Flere merker har kastet seg på trenden, blant dem både Acne og Ganni og norske Diemme som lager kvalitetssko.

Stockholm ✔️🔥 I'll be back. 🔱

A post shared by Thomas Hayes (@thohay) on

Også motejournalist Madeleine Holth peker på workwear-trenden som en av grunnene til skoenes popularitet. 

– Grunnen til at workwear-inspirerte boots har kommet tilbake finner du i selve navnet. Skoen er en workwear boot, og over sommeren har vi sett masse workwear-elementer som Dickies og Carharrt komme tilbake. Disse bootsene er dessuten en tidløs klassiker som aldri slår feil.

Men hva er så spesielt med nettopp yellow booten?

– For meg signaliserer skoen New York – den har tilknytning til både hip hop og rap. Timerbland har ikke scoret så utrolig høyt på andre modeller opp igjennom årene, men yellow booten er helt og holdent en klassiker.

Instagram-profil Ida Broen mener Timberlands alltid har vært kult, men nå kanskje mer enn noensinne. 

– Mange aktører innen streetwear har økt fokus på det tekniske og praktiske kombinert med det estetiske. Ta for eksempel workwear-linjen fra Carhartt der fokuset er både på det funksjonelle og god kvalitet. Det henter mange av de store designerne inspirasjon fra nå. På grunn at det økte fokuset på denne trenden har også bootsene kommet med. Alt blir mer teknisk og praktisk, sier hun.

Hva er så spesielt med nettopp Timberland?

– Stadig flere blir opptatt av kvalitet, og Timberlands er klassiske slitesterke boots som aldri går av moten. Timberland har alltid vært kult, men etter som flere har hentet inspirasjon fra nettopp disse skoene har de fått mer oppmerksomhet i motebildet den siste tiden.