Tidligere i år lanserte Ford nye Ford Fiesta. Forrige uke inviterte de motepresse, stylister og influencere til lansering. 

Hva er linken, tenker du kanskje? Men det er ikke så langt mellom motor og mote som man kanskje skulle tro.

Bak nye Ford Fiesta står nemlig to designere med bakgrunn fra både mote- og illustrasjon.

Sjefsdesigner i Ford Europa er belgiske Sonja Vandenberk som sammen med et globalt og internasjonalt designteam basert i Tyskland og Storbritannia skaper neste generasjons bilinteriør for Ford.

I designteamet er også Catherine Verpoorts. Hun har bakgrunn fra motedesign med en mastergrad fra den anerkjente moteskolen Central Saint Martins i London og har jobbet i både Berlin og Paris. Hennes ekspertise ligger i farge- og materialdesign, og for Ford er hennes hovedoppgave å finne kreative løsninger for bilinteriør.

– Som designer finner jeg inspirasjon fra mote, kunst, sportsutstyr og møbeldesign, men også fra reising eller en butikkåpning. Vi evaluerer disse trendene nøye og definerer hvordan de kan relateres til våre designkonsepter. Med inspirasjonen vår skaper vi historier rundt bilen og kunden vår. Vi ser for oss hjemmene deres, livsstilen og ambisjonene deres, som leder oss til produktideene våre, sier Verpoort.

Inspirasjon henter de blant annet fra moteverden. Det går også andre veien. Se bare på Balenciagas rådyre skinnskjørt som har fått sosiale medier til å koke, og som på Twitter sammenliknes med bilmatter.

I tillegg til å bruke et trend forecasting-byrå går designerne også på visninger for inspirasjon. Designteamet benytter seg også av det internasjonale analysebyrået WGSN slik som også store deler av motebransjen gjør.

– Se for deg disse bilene på en catwalk, som modellene. De har ulike personligheter, du har for eksempel den sporty. Kanskje er de fra ulike designere. Du har noe Chanel i den bilen, og litt Prada i den bilen. Catwalken er hvor de er fra og hva de er inspirert av. Motorveien er hvor du møter dem neste gang, forteller Vandenberk.

Fra runway til highway med andre ord.

Se bildene fra Ford-middagen her:

Alle foto: Hanne Erøy / Mio Media.

Ford inviterte til influencermiddag i nydelige lokaler.

Bordene var stylet og dekorert av interiørekspert Tone Kroken.

Hver variant av nye Ford Fiesta tilhører en bestemt type personlighet.

Sjefsdesigner i Ford Europa Sonja Vandenberk og farge- og materialdesigner Catherine Verpoort var tilstede under eventet.

Martin Danielle aka. CLMD og Thomas Hayes.

Lavrans Solli og Daniel Bratterud med venn.

Camilla Jordal og Ida Elise Eide Einarsdottir.

Aleksandra Cybulska.

Marthe Kveli Valeberg og Silje Pedersen.

Madeleine Holth og Camilla Jordal.

Hege Golf, Ida Elise Eide Einarsdottir, Daniel Bratterud og Lavrans Solli under middagen.

Maja Hattvang og Fredrik Austad.

Maya Vik underholdt under middagen.

Silje Pedersen.

Maya Vik, Fredrik Austad, Maja Hattvang og Tone Kroken.

Martin Danielle aka. CLMD.

Fredrik Austad.

Hege Golf.

Lavrans Solli.

Thomas Hayes, Jens Carlos Schwartz Torkildsen, Ida Elise Eide Einarsdottir, Daniel Bratterud, Selina Sei, Pontus Jonsson, Rune Atoche, Jan Gunnar Svenson og Laurent Kelmendi.

Pontus Jonsson.

Stylist Afaf Ali.

Gisella Francisca vant kveldens Instagramkonkurranse.

Pontus Jonsson og Aleksandra Cybulska.

Ida Elise Eide Einarsdottir og Selina Sei.

Maja Hattvang og Fredrik Austad.

Daniel Bratterud.

Laurent Kelmendi og Thomas Hayes.

Ida Elise Eide Einarsdottir og Selina Sei.

 

Ida Elise Eide Einarsdottir og Daniel Bratterud.

Maya Vik.