Det er ingen tvil om at skandinavisk mote er i vinden, blant dem danske Samsøe Samsøe. Men har du også lagt merke til at det har skjedd noe med det danske motemerket de siste årene? Vi tok en prat med kreativ direktør Mia Kappelgaard om både SS18 og Pre-Atumn 2018-kolleksjonen. 

Kreativ direktør i Samsøe Samsøe, Mia Kappelgaard.

The worldly citizen, slik beskriver hun SS18-kolleksjonen da vi ber henne bruke bare tre ord. Men selvsagt får hun også utdype:

– Fotograf Daniel Everett og hans anonyme landskap har vært en stor inspirasjon for oss når det kommer til mood og farger. Det kommer til uttrykk i kolleksjon gjennom dens nøytrale fargepalett som plutselig brytes av sterke fargeeksplosjoner. På mange måter er kolleksjonen en videreutvikling av vår Spring 2018-kolleksjon hvor new nomad-temaet og tanken om en slags global getaway flyter sammen. Det karakteriseres ved lengselen etter å reise og å ikke føle seg bundet av ulike kulturer. Det handler om letthet og det å skape en effortless look til den perfekte sommeren enten man tilbringer den i Norden, Asia eller Sydamerika, forteller hun.

Hvilke er dine egne favoritter fra kolleksjonen?

– Mine favoritter er den støvgrønne badedrakten, de stripete pysjbuksene og den rosa jakken.

Hva med Pre-Autumn 2018-kolleksjonen? Hvordan vil du beskrive den, og hva er dine favoritter fra kolleksjonen?

– Pre-Autumn 2018 maler et bilde av nåtidens city survivor. Vi ville skape et nytt look til en dynamisk hverdag hvor byen skiftes ut med rå natur og sportstøy blir streetwear. Med inspirasjon fra hiking– og trekking-garderoben fokuserer vi på materialenes holdbarhet. Performace-materialer blir raffinerte og hinter til the space age der futuristisk tech og nostalgisk retro møtes. Mine favoritter fra denne kolleksjonen er shell-jakken i nylon, den neongule hoodien og sølvvesken.

I mange år har dere først og fremst vært sterke på basics, nå virker dere å være mer on trend enn noensinne. Hva har skjedd med brandet de siste sesongene?

– Det har vært en prosess som har holdt på en god stund der vi sakte, men sikkert har utbygget og forfinet kolleksjonene. Wardrobe essentials er fortsatt en viktig del av vårt DNA, men vi har helt bevisst hatt fokus på at kolleksjonene også skulle være noe mer, og vi har jobbet utifra en mer contemporary relevans når vi har utviklet kolleksjonene.

Dere virker også å ha fått ny vind i seilene blant influencerne. Hva betyr det for dere?

– Det betyr selvsagt en ny synlighet på sosiale medier, og det er jo alltid en hit å se flinke damer og herrer bruke, style og sette sammen merket i deres univers. Jeg både håper og tror at det skjer fordi vi gjør noe riktig, som både kan ses og merkes på våre produkter.

Generelt er jo skandinavisk mote i vinden – hvorfor tror du det er slik, og på hvilken måte er Samsøe & Samsøe en del av dette?

– Jeg tror at en del av det å kjøpe skandinavisk mote også handler om å kjøpe den skandinaviske livsstilen som mange ser til og etterstreber. I Norden har vi genrelt fokus på en balanse mellom jobb og familieliv, grønne byer og en aktiv livsstil. Når det gjelder Samsøe Samsøe så er det nettopp denne livsstilen som ligger til grunn for alle våre kolleskjoner. De er designet for at man kan tilpasse seg en aktiv hverdag der man sykler for å levere barna, drar på møter på jobben og kanskje direkte videre for drinks på en fredag. Det ligger i vårt DNA å skape linjer og looks som er rene, effortless og demokratiske, og som henger sammen med det livet vi lever.