Jeanerica er så mye mer enn bare enda et jeansmerke. Bak står nemlig Lena Patriksson og Jonas Clason.

Høres navnene kjent ut? Ikke bare er de to gode venner, men de startet også det svenske motemerket Whyred sammen. Lena startet dessuten Patriksson Communication som i dag har kontorer i Stockholm, København, Oslo og Paris, mens Jonas i mange år designet for Acne og er i dag en av designerne bak it-merket ATP Atelier.

I mange år har de drømt om å igjen jobbe sammen. Det gjør de nå med Jeanerica som skal være ditt nye go to-merke. 

Inspirert av nettopp kjærligheten til denim retolker merket den klassiske amerikanske blåjeansen fra et europeisk designperspektiv.

Det er nemlig jeansen som er stjerneproduktet, og kolleksjonen inkluderer selvsagt det som skal være den perfekte 5-lommers-jeansen, i tillegg til både denimjakker, t-skjorter, long sleeves og strikk.

All denimen er laget i 98 prosent økologisk bomull og 2 prosent elastan, mens t-skjortene er i enten 100 prosent økologisk eller resirkulert bomull. Vaskene og finishen er dessuten holdt til et minimum for å spare miljøet, og merket utvikler også egne denim-stoffer.

“Vi tror ikke at det er plass i dagens samfunn til enda et denim-merke dersom det ikke er bærekraftig”, heter det i en pressemelding fra merket.