Vinteren er rett rundt hjørnet, og da er ull gull.

Vi gjør som supermodell og it-girl Hanneli Mustaparta, og bruker ull innerst. Det er nemlig hennes hemmelighet for å holde varmen under moteukene, kunne hun avsløre i forbindelse med samarbeidet med Pierre Robert tidligere år. De er bare ett av de norske motemerkene som spesialiserer seg på nettopp ull. 

LES OGSÅ: Norske designere tar avstand fra omstridt ullmetode

elle&il

Rikke og Lene Holmen-Jensen står bak merket med fokus på tidløse, moteriktige plagg med høy kvalitet og det som skal være et perfekt snitt som passer alle.

Det er nemlig basics som er nøkkelen til en perfekt gardrobe, mener de. Og de har selvsagt helt rett.

I dag finnes plagg fra merket i over 100 butikker, og nylig åpnet de sine første butikker i Danmark.

FW17 hos elle&il er ikke overraskende basics i både lammeull og merino. Fargepaletten er klassisk med hvit, sort og grått med innslag av burgunder og grønntoner. 

Wild Wool

Grunnlagt i 2012 av Emilie Dysthe og Cathrine Sissener er Wild Wool plagg i 100 prosent kasjmir til både ham og henne.

Sesongens kolleksjon kommer i en rekke ulike varianter og farger. Felles for plaggene er klassiske snitt, god kvalitet og ja, nettopp myk kasjmir.

“Visjonen bak Wild Wool kom fra oss begge. Vi lette nemlig etter en løsning på noe vi savnet; vakre kasjmirplagg til gode priser. Mens vi studerte i London savnet vi varme og komfortable gensere som også var chice. Vi ble enige om at kasjmir var ideelt, men at prisen var for høy. Kasjmir er perfekt for både det norske og engelske klimaet, men å kjøpe en kasjmirgenser av høy kvalitet har frem til nå vært for dyrt. Slik ble ideen om Wild Wool født”, heter det på nettsiden.

Siden oppstarten har Wild Wool hatt pop-up shops rundt omkring i Oslo. Nylig åpnet de sin første concept store.

Hanneli x Pierre Robert

Hun har alltid hatt det i kofferten på sine mange reiser, og brukt det hyppig under eller som antrekk på de internasjonale moteukene.

Kanskje ikke så rart da at Hanneli Mustaparta og Pierre Robert slo hodene sammen om en samarbeidskolleksjon som ble lansert tidligere i år

Kolleksjonen består av både langermede gensere, t-skjorter og singletter i tillegg til sokker, og nå også vår favoritt – et limited edition lounge wear-sett.

– Ellers elsker jeg virkelig lounge wear-settet – det var en helt ny greie for Pierre Robert, og det var faktisk min idé å lage det, fortalte Hanneli til VIXEN tidligere i år. 

We Norwegians

Lansert i 2014 med utgangspunkt i ideen om å bruke ullas fordeler for å lage plagg som har naturlige teknisk funksjon kombinert med tidsriktig design.

Grunnlegger og designer Tove Grane skaper det hun omtaler som funksjonelle og aktuelle plagg med inspirasjon fra tradisjonelle norske strikkemønstre. 

Designet i Voss med ull fra Australia, New Zealand, Italia og Norge og produsert i Europa jobber merket aktivt for å ta vare på naturen som en motsats til fast fashion.

The Product

Grunnlagt i Oslo i november 2015 av Kaare Lund-gruppen er The Product basic-favoritter til både ham og henne. Med andre ord  komfortable plagg til gode priser.

Plaggene kommer i to ulike kvaliteter, en myk bambusviskose og bomull og 100 prosent italiensk merinoull.

Eller som de selv sier; “Èn ting mindre å bekymre seg for når det kommer til å pakke til den spontane helgeturen på favoritthotellet ditt. Eller bare å være hjemme og se på Netflix. Eller når du er for sent ute til jobb. Eller hva som helst, når som helst”.

Julie Josephine

Vi har flere ganger skrevet om Julie Josephine, blant annet som one to watch for et knapt år siden

Siden har hun åpnet både pop-up shop og egen butikk.

Etablert av Julie Blystad i 2016 tilbyr merket basics med den perfekte passform.

Enkelhet, kvalitet og den perfekte silhuett skaper personlige plagg som varer, mener Blystad.

Plagg og styles går igjen sesong etter sesong i tillegg til at nye legges til, som for eksempel ullplagg som er det nyeste tilskuddet til merket.