I vår nye spalte Designerpraten tar vi en prat med både frittstående designere og designere tilknyttet merker, kjedebutikker og high street.

LES OGSÅ: Derfor er Samsøe Samsøe hottere enn noensinne

Først ut er Cecilie Hammer, designer i det danske veskefirmaet Adax som i år fyller 35 år på markedet.

I dag er Adax en internasjonal virksomhet med kontorer i store deler av Europa, men fortsatt med base i Danmark – er det viktig for dere å være på hjemmebane?

– Ja, Adax er jo dansk design, og vi er stolte av å ivareta de danske verdiene i vårt design på tross av at vi vokser oss større  på de utenlandske markedene.

Opp gjennom årene har dere gjort en rekke samarbeidskolleksjoner og designerkolleksjoner blant annet med Carin Wester, Soulland og Caroline Berg Eriksen – hva har vært det mest minneverdige?

– De har vært med på å løfte Adax-merket på hver sin måte. Caroline Berg har med sin anerkjente online plattform og med sitt feminine univers vært medvirkende til at vi har blitt et kjent veskemerke på det norske markedet. Sollands profil er vesentlig mer street, og var med på å utvide kjennskapet til vår herrelinje og gav en større stemme i den danske motebransjen. Det samme med Carin Wester som har bidratt med en minimalistisk og high-end fashion look som gav oss en profil på det svenske markedet.

Er det en tradisjon som vil fortsette?

– Ja, vi kan snart avsløre et nytt stort designsamarbeid med en dansk designer. Vi har i flere sesonger fokusert på utlandet, og nå vil vi lage litt liv i Danmark igjen. Vi forventer forsåvidt også at dette samarbeidet også vil slå an i både Norge og Sverige. Samarbeidet blir avslørt i forbindelse med den danske moteuken i februar 2018, så det er bare å glede seg. 

Enn så lenge – høstkolleksjonen er inspirert av Royal Ascot – fortell?

– Vi har villet kombinere det glamorøse med rå detaljer fra hesteverden, og det var her The Royal Ascot er en stor inspirasjonskilde. Kvinnene med de fine hattene, lange hanskene og vakre klærne som deltar i The Royal Ascot er en kul kontrast til de rå detaljene fra hesteutstyret. Det har vi implementert i veskene som blant annet har gullnagler i kombinasjon med en struktuert og rå skinnkvalitet.

Godt håndverk og tidsriktig design er noe av det som alltid har kjennetegnet Adax, likevel føles det som om dere nå er mer on trend enn noensinne?

– I min designprosess er jeg veldig oppmerksom på å hente inspirasjon fra moteverden, og å forvandle trender herfra til våre vesker. Vi har fortsatt fokus på godt håndverk og klassisk design, og prøver å kombinere det i våre image-vesker som med sine vakre detaljer skiller seg ut i gatebildet og snakker til kvinnen som ønsker en ekstra touch på sin look. Vi jobber hele tiden med å utvikle våre designs, både de klassiske Adax-veskene og image–veskene – det er viktig for å holde seg aktuell på markedet.

I forlengelse av det; med det som virker som en utvikling i designet er dere hyperaktuelle med buzz i sosiale medier og blant både moteredaktører, stylister, influencere og andre motepersonligheter. Hva betyr denne støtten for dere som merke?

– Jeg blir så stolt når jeg ser at bransjens mest fasjonable kvinner viser interesse for vesken som jeg har designet. Den støtten de viser understreker at jeg gjør noe riktig i mitt design, og at vi gjennom dem forhåpentlig når ut til en annen målgruppe som ser veskene våre i et annet lys. Typer som Celine Aagaard gir nytt liv til merket vårt ved å style og sette veskene i en helt ny kontekst.